کد خبر: ۷۹۱۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
تعداد بازدید: ۷۳۹
این روزها سهام بانکی در بورس تهران مورد توجه سهامداران واقع شده است.بانک سرمایه هم که در بازار سهام با نماد «سمایه» معامله می شود پس از بازگشایی نماد در بازار پایه فرابورس توانست حدود ٨٠ درصد بازدهی را ثبت کند تا شاید این رخداد نقطه امیدی باشد برای جبران بخشی از زیان های سرمایه گذاران. ما در حالی شاهد کاهش سود تسهیلات دهی به سطوح ٢٢۶ میلیارد تومان در ۶ ماهه سال ٩٧ هستیم که این سود در سنوات قبل در سطوح بالاتری قرار داشته و بانک در سال مالی ٩۴ سود تسهیلات بالای ٢٣٠٠ میلیارد تومانی داشته است، به عبارتی بانک قادر است با رشد درآمدها از یک‌سو و صرفه‌جویی در هزینه‌ها و با کاهش سود پرداختی به سپرده‌ها مواجه شده و این شکاف سود تسهیلات‌دهی با سپرده‌ها را تقلیل دهد.
نگاهی امیدوارانه به متغیرهای با اهمیت بانک سرمایهبه گزارش سرویس اقتصادی  خبرداغ به نقل از بورس۲۴ : این روزها سهام بانکی در بورس تهران مورد توجه سهامداران واقع شده است.بانک سرمایه هم که در بازار سهام با نماد «سمایه» معامله می شود پس از بازگشایی نماد در بازار پایه فرابورس توانست حدود 80 درصد بازدهی را ثبت کند تا شاید این رخداد نقطه امیدی باشد برای جبران بخشی از زیان های سرمایه گذاران.

بانک سرمایه طی سال‌های اخیر با روند زیان دهی همراه شده است، روندی که علل اصلی آن عدم تناسب سود سپرده‌ها با سود تسهیلات اعطایی می‌باشد.رصد آخرین وضعیت صورت های مالی «سمایه» نشان می دهد : تراز تسهیلات دهی بانک منفی است، به عبارتی بانک بیش از دو برابر سود تسهیلات سود سپرده پرداخت می‌کند که این امر ناشی از بالا بودن سود سپرده‌ها در سال 96 و عدم تسهیلات دهی متناسب با سپرده گیری می‌باشد.

در سال 97 در صنعت بانکداری شاهد شکست نرخ پول و کاهش بهای تمام‌شده پول هستیم این امر در درجه اول می‌تواند سود پرداختی یا همان هزینه تمام‌شده پول در بانک سرمایه را کاهش دهد.

اما در حالی شاهد کاهش سود تسهیلات دهی به سطوح 226 میلیارد تومان در 6 ماهه سال 97 هستیم که این سود در سنوات قبل در سطوح بالاتری قرار داشته و بانک در سال مالی 94 سود تسهیلات بالای 2300 میلیارد تومانی داشته است، به عبارتی بانک قادر است با رشد درآمدها از یک‌سو و صرفه‌جویی در هزینه‌ها و با کاهش سود پرداختی به سپرده‌ها مواجه شده و این شکاف سود تسهیلات‌دهی با سپرده‌ها را تقلیل دهد.

از سوی دیگر همان‌طور که در جدول ذیل مشخص است بانک در زمینه سود پرداختی به سپرده ها یک روند کاهشی را طی کرده است ، به طوری که در 6 ماهه سال گذشته سود پرداختی به سپرده ها در سطوح بالای 2000 میلیارد تومان بوده که این رقم برای 6 ماهه سال جاری به سطح 1857 میلیارد تومان تقلیل یافته است.

در نهایت در صورتی که بانک بتواند از یک سو درآمدهایش را افزایش و از سوی دیگر در مسیر کاهش هزینه به خصوص با فروش دارایی هایش حرکت نماید ، می توان متوقف شدن روند صعودی زیاندهی و شروع روند کاهش زیان را در این بانک شاهد بود.

شاید این تحلیل امیدوارانه سهامداران سبب شده تا سهم پس از بازگشایی حدود 80 درصد رشد کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: