کد خبر: ۷۹۰۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۹
تعداد بازدید: ۳۷۳
در چند ماه اخیر هنرمندان و بخصوص چهره‌های فعال در فضای مجازی با انتقادات فراوانی روبه‌رو بوده‌اند. ‏انتقاداتی که بیشتر ریشه در آرا و نظرات جنجالی و گاه مناقشه‌برانگیز هنرمندانی داشت که انگار خود را ملزم می‌دانند در برابر ‏هر رخداد یا هر نقل‌قولی واکنش نشان دهند. در یکی دو روز اخیر، اما کمپینی از سوی هنرمندان آغاز شده که با حمایت
هنرمندان ایرانی چشم در چشم ترامپ! ‏

در چند ماه اخیر هنرمندان و بخصوص چهره‌های فعال در فضای مجازی با انتقادات فراوانی روبه‌رو بوده‌اند. ‏انتقاداتی که بیشتر ریشه در آرا و نظرات جنجالی و گاه مناقشه‌برانگیز هنرمندانی داشت که انگار خود را ملزم می‌دانند در برابر ‏هر رخداد یا هر نقل‌قولی واکنش نشان دهند. در یکی دو روز اخیر، اما کمپینی از سوی هنرمندان آغاز شده که با حمایت

به گزارش خبرداغ به نقل از  شهروند، همه ‏جانبه‌ای روبه‌رو شده است. کمپینی که در آن شماری از هنرمندان تحریم‌های مالی و بانکی ایران را برابر با تحریم دارویی ‏خوانده‌اند. ‎

آغاز داستان
ماجرا از جایی آغاز شد که ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که روایتی از زندگی سخت کودکان سرطانی بود. ویدیویی که ‏هم‌زمانی انتشارش با آغاز دور جدید تحریم‌های ترامپ چشم هنرمندان را گرفت و موجب شد با بازنشر این ویدیو تحریم‌های ‏غیرانسانی آمریکا را به چالش بکشند. هنرمندان که در میان‌شان نام شماری از چهره‌های مطرح سینمای ایران هم به چشم ‏می‌خورد، در این کمپین اشاره کرده‌اند که در تحریم‌های آمریکا با اینکه دارو و غذا مستقیما تحریم نشده‌اند، اما در عمل با توجه به ‏آنکه امکان تأمین مالی برای آن‌ها به واسطه تحریم‌های بانکی وجود ندارد، به‌صورت مستقیم دارو و غذا نیز مشمول تحریم‌های ‏آمریکا شده است.

تحریم مردم
پرویز پرستویی، سحر دولتشاهی، آزاده صمدی، امیر جدیدی، باران کوثری، مهتاب کرامتی، الهام کردا، رضا کیانیان، پردیس ‏احمدیه، هستی مهدوی، نعیمه نظام دوست و امیر مهدی ژوله در این کمپین با بازنشر ویدیوی کودکان سرطانی با هشتگ ‏‏#تحریم‌ها_مرا_هدف_قرار_داده با هدف رساندن صدای اعتراض‌شان به گوش جهانیان پیامی با زیرنویس انگلیسی هم منتشر ‏کرده‌اند؛ به این امید که انعکاس این کمپین در رسانه‌های جهان بتواند افکارعمومی جهان را متوجه آن‌چه سیاستمداران رقم می‌زنند، ‏بکند. در متن پیام انگلیسی که هنرمندان منتشر کرده‌اند آمده: «تحریم بانکی فقط یک اقدام و یک خبر در خبرگزاری‌ها نیست. تحریم ‏بانکی یعنی مرگ کودکان سرطانی ایران به خاطر ممنوع شدن فروش دارو‎.»

پانوشت‌ها
بعضی از هنرمندان البته توضیحات بیشتری هم نوشته‌اند. مثلا امیرمهدی ژوله نوشته: «ماجرا اینه که روی کاغذ دارو تحریم نیست، ‏ولی در عمل شرکت‌های مهم داروسازی یا بعد از خروج آمریکا از برجام، از ایران خارج شدن یا اینکه به بهانه ممنوع بودن ‏مبادلات بانکی از فروختن دارو به ایران خودداری می‌کنن. این نتیجه کار خبری دوستان روزنامه‌نگار و گفت‌وگوهاشون با انجمن‌های ‏حمایت از بیماری‌های مختلف است. خطر بی‌دارو موندن بچه‌های بیمار جدیه‎.»

نامه بزرگان
این البته تنها اقدام هنرمندان در ابراز مخالفت با تحریم‌های آمریکا نبود. گروهی از هنرمندان درجه یک، چون اصغر فرهادی، ‏رخشان بنی‌اعتماد، کیانوش عیاری، بهمن فرمان‌آرا، کیهان کلهر، حسین علیزاده و دیگر چهره‌های سرشناس هنری نیز در نامه‌ای ‏با مضمون «ملت ایران تنها تاوان تحریم‌ها را خواهد داد» به اعتراض درباره سیاست‌های تحریمی ترامپ پرداختند. در بخشی از این ‏نامه آمده: «خام‌اندیشانه است بپنداریم که نتیجه اعمال این تحریم‌ها دستیابی به حقوق شهروندی و حقوق بشر، بهره‌مندی از مواهب ‏آزادی و بهبود شرایط زندگی برای ملت ایران است. ملت ایران، تنها تاوان این تحریم‌ها را خواهد داد‎ .‎‏ سیاست‌گذاران دیر یا زود ‏می‌روند، اما فجایع حاصل از عملکرد غلط آن‌ها جهانی را می‌سازد که ما و شما و فرزندان‌مان در طول تاریخِ پیشِ رو، دست به ‏گریبانِ کابوسِ آن خواهیم بود.»

هنرمندان منفرد نیز اعتراض به تحریم‌ها را فراموش نکرده‌اند. بعد از مجید مجیدی که در چین گفت: «آمریکا نه دولت، بلکه ملت ‏ایران را تحریم کرده»؛ هاتف علیمردانی نیز در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت که «مقامات آمریکایی دروغ می‌گویند و معیشت مردم ‏ایران را هدف قرار داده‌اند.»

این روز‌ها که فیلم ضدترامپ کلمبوس در آمریکا اکران شده، در پاسخ به پرسشی درباره آزادی ‏اکران این کمدی در آمریکا هم گفت که آمریکایی‌ها اجازه نداده‌اند که عواملش ازجمله فرهاد اصلانی و فاطمه معتمدآریا ویزا ‏بگیرند. علیمردانی در پایان برخلاف گفته‌های مقامات آمریکا از تحریم دارو گفت و اعلام کرد آشنایانش از او که در آمریکا به‌سر ‏می‌برد، تقاضای دارو کرده‌اند. ‏ پیش از این دو فیلمساز، عادل فردوسی‌پور هم در برنامه ٩٠ در برابر تحریم‌ها موضع تندی گرفته بود و اصغر فرهادی هم در ‏جشنواره کن امسال به مشکلات دارویی در ایران به‌خاطر تحریم‌ها اعتراض کرده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: