کد خبر: ۷۹۰۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
تعداد بازدید: ۳۳۹
وضعیت بازارکار ایران در تابستان امسال نشان می‌دهد که دراین فصل همراه با رشد نرخ بیکاری نرخ مشارکت نیز رشد داشته است. براساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت 10 ساله و بیشتر نشان می‌دهد که 40.9 درصد جمعیت در سن کار (10 ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.
نرخ بیکاری زنان ۲۰ و فارغ التحصیلان ۱۹ درصد
به گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه ایران: وضعیت بازارکار ایران در تابستان امسال نشان می‌دهد که دراین فصل همراه با رشد نرخ بیکاری نرخ مشارکت نیز رشد داشته است. براساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت 10 ساله و بیشتر نشان می‌دهد که 40.9 درصد جمعیت در سن کار (10 ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

همچنین نتایج نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کم‌تر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان 1396)0.2 درصد افزایش داشته است.

بررسی نسبت اشتغال جمعیت 10 ساله و بیشتر بیانگر آن است که 35.9 درصد از جمعیت در سن کار شاغل بوده‌اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است. دراین فصل نرخ مشارکت برای مردان برابر با 65.2 درصد بوده که با رشد 0.2 درصدی بیش از 317 هزار نفر به این جمعیت افزوده است. همچنین نرخ مشارکت زنان نیز 16.3 درصد اعلام شده که با رشدی نصف مردان 77 هزار و 726 نفر بیشتر شده‌اند.

رشد 158 هزار نفری شاغلان

جمعیت شاغلین ١٠ ساله و بیشتر نیز در این فصل ٢٣ میلیون و ٩٥٦ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٥٨ هزار نفر افزایش داشته است. بدین ترتیب 35.9 درصد از جمعیت در سن کار کشور شاغل بوده‌اند که با وجود رشد عددی تعداد شاغلان 0.1 درصد از سهم شاغلان کاسته شده است.

از بیش از 23 میلیون شاغل کشور 19 میلیون و 613 هزار نفر را مردان تشکیل می‌دهند که 110 هزار و 697 نفر به تعداد آنها افزوده شده است. سهم زنان نیز این جمعیت 4 میلیون و 341 هزار نفر بوده که رشد 47 هزار و 425 نفری را نشان می‌دهد. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که درتابستان ١٣٩٧، بخش خدمات با ٤٩,٥ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣١.٦ درصد و کشاورزی با ١٨.٩ درصد قرار دارند.

سهم زنان و مردان در بیکاری

بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ١٢,٢ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به تابستان ١٣٩٦ به میزان ٠.٧ درصد افزایش داشته است و جمعیت بیکار کشور با ٢٣٧ هزار نفر افزایش به ٣ میلیون و ٣٢٦ هزار نفر رسیده است.

درحالی که نرخ کل بیکاری برای کشور 12.2 درصد بوده این نرخ برای مردان 10.3 درصد ولی برای زنان 19.8 درصد بوده است. براین اساس از کل جمعیت بیکاران 2 میلیون و 251 هزار و 723 نفر را مردان تشکیل می‌دهند که 207 هزار و یک نفر زیاد شده‌اند. جمعیت زنان بیکار نیز دراین فصل یک میلیون و 75 هزار و 131 نفر بوده که تعداد آنها 30 هزار و 300 نفرافزایش یافته است. درالگوی بیکاری کشور نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله به 27.2 درصد رسیده است که بیش از دو برابر نرخ بیکاری کل کشور است. براین اساس 826 هزار و 364 نفر از جوانان این رده سنی بیکار بوده‌اند که با وجود رشد نرخ بیکاری آنها 15 هزار و 736 نفر از تعداد آنها کم شده است.

دراین رده نرخ بیکاری جوانان مرد 23.6 درصد و زنان 40.3 درصد اعلام شده است. درحالی که بیکاران جوان مرد 20 هزار و 730 نفر افزایش یافته‌اند 36 هزار و 466 نفر از جمعیت جوانان زن بیکار کاسته شده است. نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله حاکی از آن است که ٢٤,٩ درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان ١٣٩٧ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان١٣٩٦) ٠.٨ درصد افزایش یافته است.

زمانی که نرخ بیکاری را درمیان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بررسی کنیم به نرخ 18.7 درصد می‌رسیم که این نرخ برای مردان 13.5 و برای زنان 28.8 درصد بوده است. بدین ترتیب درمجموع یک میلیون و 313 هزار و 96 فارغ‌التحصیل در تابستان امسال بیکار بوده‌اند که 96 هزار و 273 نفر به تعداد آنها افزوده شده است. سهم مردان از این بیکاری نیز 622 هزار نفر است که بیش ا ز 75 هزار نفر بیشتر شده‌اند.

زنان فارغ‌التحصیل نیز در مجموع 690 هزار نفر بوده که 20 هزار نفر بیشتر شده‌اند. بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که درتابستان ١٣٩٧، ١٠ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر و...) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٤١ درصد از شاغلین ١٠ ساله و بیش‌تر، ٤٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

افرادی که بدون دریافت مزد برای یکی از اعضای خانوار خود که با وی نسبت خویشاوندی دارند، کار می‌کنند(کارکنان فامیلی بدون مزد)؛ کارآموزانی که در دوره کارآموزی فعالیتی در ارتباط با فعالیت مؤسسه محل کارآموزی انجام می دهند، یعنی مستقیماً در تولید کالا یا ارائه خدمات سهیم هستند؛ محصلانی که در هفته مرجع مطابق تعریف، کار کرده‌اند و تمام افرادی که در نیروهای مسلح به‌صورت کادر دائم یا موقت خدمت می‌کنند(نیروهای مسلح شامل پرسنل کادر، درجه داران و سربازان وظیفه نیروهای نظامی و انتظامی) ازجمله گروه‌های افراد شاغل محسوب می‌شوند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: