کد خبر: ۷۸۹۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۱
تعداد بازدید: ۷۷۲
مصرف شیر و لبینات برای رشد استخوان و تأمین کلسیم مورد نیاز بدن ضروری است و به طور کلی مواد لبنی باعث پیشگیری از پوکی استخوان و سرطان‌های دستگاه گوارش و تخمدان می‌شوند و جایگاه مهمی در تأمین سلامت مردم جامعه دارد
دور خوردن پنیر تازه را خط بکشیدعبدالهی گفت: مصرف پنیر تازه به مردم توصیه نمی‌شود، پنیر باید مدتی در آب نمک باقی بماند تا عامل بروز بیماری خطرناک نباشد.

به گزارش خبرداغ به نقل از شفاآنلاین:  زهرا عبدالهی معاون دفتر سلامت و تغذیه وزارت بهداشت اظهار کرد: مصرف شیر و لبینات برای رشد استخوان و تأمین کلسیم مورد نیاز بدن ضروری است و به طور کلی مواد لبنی باعث پیشگیری از پوکی استخوان و سرطان‌های دستگاه گوارش و تخمدان می‌شوند و جایگاه مهمی در تأمین سلامت مردم جامعه دارد.

وی ادامه داد: توصیه می‌کنم که همه گروه‌های سنی مصرف روزانه شیر و لبنیات را جزو برنامه‌های غذایی خود قرار دهند البته این مواد لبنی باید سالم باشد و این مسئله به رعایت نکات بهداشتی مربوط می‌شود.

معاون دفتر سلامت و تغذیه وزارت بهداشت تأکید کرد: نحوه فرآوری شیر و لبنیات، رعایت بهداشت در مراحل مختلف از جمله ظروف به کار رفته برای توزیع مواد لبنی بسیار اهمیت دارد و کارخانه‌ها باید استانداردهای لازم را در تهیه مواد لبنی رعایت کنند.

نکات مهم در تهیه لبنیات

عبدالهی اضافه کرد: شیر باید از لحاظ تغذیه‌ای دارای کیفیت و ارزش لازم باشد؛ در تهیه لبنیات سالم باید از شیر پاستوریزه و یا جوشانده استفاده کرد؛ لبنیات سنتی باید با مواد لبنی جوشیده تهیه شود تا بیماری تب مالت در مصرف کنندگان شیوع پیدا نکند.

وی اظهار کرد: برای تهیه پنیر و سایر فرآورده‌های لبنی باید از شیر پاستوریزه یا جوشیده استفاده کرد تا میکروب‌های شایع در آن بر اثر حرارت از بین بروند؛ همچنین انتظار داریم نقش لبنیات و صنایع لبنی در کشور افزایش پیدا کند و کارخانجات لبنیاتی، به اصول بهداشتی و دستورالعمل‌های صادره وزارت بهداشت توجه داشته باشند.

ابلاغ دستورالعمل رعایت بهداشت در تهیه مواد لبنی سنتی، به زودی

معاون دفتر سلامت و تغذیه وزارت بهداشت اضافه کرد: یکی از ضوابط ابلاغی وزارت بهداشت، رعایت اصول بهداشتی در تهیه مواد لبنی سنتی است و دستورالعمل آن در حال نهایی شدن است.

عبدالهی در خصوص توصیه‌های بهداشتی به مردم گفت: همه مردم باید روزانه 2 تا 3 واحد شیر و لبنیات مصرف کنند و بهتر است مردم روزانه یک لیوان شیر، یک لیوان ماست و در حدود 50 گرم پنیر مصرف کنند.

پیشگیری از پوکی استخوان  با مصرف شیر کم چرب و مواد لبنی

وی ادامه داد: مردم باید برای پیشگیری از اضافه وزن، چاقی و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی از شیر و لبنیات کم چرب در برنامه‌های روزانه غذایی خود استفاده کنند.

معاون دفتر سلامت و تغذیه وزارت بهداشت گفت: برخی از گروه‌های سنی مانند کودکان که در دوره رشد قرار دارند و همچنین زنان باردار، باید روزانه شیر و لبنیات بیشتری مصرف کنند برای مثال زنان باردار باید روزانه 3 تا 4 واحد شیر و لبنیات مصرف کنند.

عبدالهی گفت: فرایند پاستوریزه کردن شیر و مواد لبنی از اهمیت بالایی برخوردار است و مصرف کننده‌ها باید هنگام مصرف شیر از سلامت آن اطمینان کامل داشته باشند.

وی یادآوری کرد: مصرف پنیر تازه به مردم توصیه نمی‌شود، پنیر باید یک الی دو ماه در آب نمک باقی بماند زیرا مصرف پنیر تازه سبب ابتلای افراد به بیماری تب مالت می‌شود و این بیماری ناتوان کننده است و عوارض متعددی به همراه دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: