کد خبر: ۷۸۸۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹
تعداد بازدید: ۲۴۱
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تاکید کرد: رئیس‌جمهور برای معرفی وزرای پیشنهادی در مجلس حضور پیدا خواهد کرد.
معرفی گزینه‌های پیشنهادی ۴ وزارتخانه نتیجه بحث‌های کارشناسی مفصلی بود/ روحانی شخصا در جلسه رای اعتماد حاضر می‌شود

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، حسینعلی امیری در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران حضور پیدا کرد و به سوالات آنان پاسخ داد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی ایلنا، مبنی بر اینکه گفته می‌شود در انتخاب وزرا برای وزارتخانه‌ها کسانی غیر از رئیس‌جمهور تصمیم می‌گیرند و افرادی که معرفی می‌شوند به نوعی منتسب به سایر اعضای کابینه هستند، گفت: معرفی وزرا در مجلس شورای اسلامی یک فرآیندی دارد آقای رئیس‌جمهور شخصا فردی را که برای وزارتخانه‌ای در نظر می‌گیرند می‌شناسند ایشان علم و اطلاع از تخصص و توانایی‌های افردای که معرفی می‌شوند، دارند.

وی اظهار کرد: رئیس‌جمهور ممکن است در مشورت‌هایی با نمایندگان فراکسیون‌ها و بعضی از کنشگران سیاسی افرادی را معرفی کنند بنابراین با توجه به اینکه نامزدهایی معرفی می‌شوند، ممکن است رئیس‌جمهور شناختی نداشته باشند بنابراین با جمع‌بندی به یک نتیجه برسند.

امیری خاطرنشان کرد: البته استعلامات قانونی هم در مورد افراد دریافت می‌شوند. اشخاصی که امروز ملاحظه فرمودید برای تصدی وزارتخانه‌ها معرفی کردند نتیجه بحث‌ها و بررسی‌های کارشناسی مفصلی بود.

وی تاکید کرد: آقای رئیس‌جمهور به این نتیجه رسیدند که تغییراتی در دولت ایجاد کنند بنابراین به جز معرفی دو وزیری که در مجلس استیضاح شدند، دو نفر دیگر نیز برای وزارتخانه‌های دیگر معرفی کردند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور افزود:‌ در ابتدای دولت اعضا اعلام کردند در هر مقطع و شرایطی که تغییرات به نفع نظام جمهوری اسلامی و دولت باشد و اگر مطالبه‌ای از سوی افکار عمومی شکل گرفت کنار خواهند رفت.

وی ادامه داد: معرفی چهار وزیر هم در راستای همین قضیه بود. با توجه به شرایطی که امروز نسبت به ابتدای دولت دوازدهم در یک سال پیش تغییر کرده بنابراین تصمیمات هم تغییر می‌کند.

وی در خصوص برگزاری جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی برای وزارتخانه‌های کار، اقتصاد، صمت و راه گفت: بر اساس آیین‌نامه بعد از اعلام وصول وزرای پیشنهادی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی یک هفته وقت دارد که در صحن مجلس به صلاحیت وزرا رسیدگی کند.

امیری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رئیس‌جمهور در جلسه رای اعتماد وزرا شرکت خواهد کرد یا خیر، گفت: رئیس‌جمهور برای  معرفی وزرای پیشنهادی در مجلس حضور پیدا خواهند کرد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در ادامه درباره واکنش برخی از نمایندگان نسبت به معرفی محمد شریعتمداری برای وزارت کار گفت: اسامی که قرائت شد نمایندگان تنها عدد ۲ را به زبان نیاوردند بلکه ۴ هم گفتند البته این حق نماینده است که موافقت و مخالفت خود را اعلام کند. من بسیار امیدوارم که ظرف یک هفته گفت‌وگوهایی صورت گیرد پاسخ‌ها داده شود و شفاف‌سازی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: نظارت، سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح حق نمایندگان است. وزرایی که بحث استیضاحشان مطرح بود آمادگی پاسخگویی در مجلس و حضور در کمیسیون‌های تخصصی را داشتند اما نهایتا با شرایطی که به وجود آمد احساس شد که جابجایی صورت گیرد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره جلسه روز چهارشنبه وزیر امور خارجه و اعضای شورای نگهبان به همراه رئیس بانک مرکزی گفت: سی اف تی جزو چهار لایحه‌ای بود که دولت به مجلس تقدیم کرد. سه لایحه از این لوایح تصویب شد که جای تقدیر و تشکر دارد اما بنا بر شرایط مجلس نمایندگان درخواست کردند که سی اف تی مسکوت بماند دولت هم با این امر موافقت کرد و لایحه مبارزه با تامین مالی تروریست به مدت دو ماه به تعویق افتاد تا بتوانیم به سوالات نمایندگان و افرادی که برایشان برخی موارد نامفهوم است پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: در طول یک ماه گذشته وزرای دولت، معاونین رئیس‌جمهور و کارشناسان، ابهامات را روشن کردند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره جلسه غیرعلنی امروز گفت: سوالاتی مطرح بود که در جلسه علنی نمی‌توانستیم به آنها پاسخ دهیم، بنابراین بعد از شش تا هشت صبح یک جلسه غیرعلنی برگزار شد و به سوالات نمایندگان پاسخ دادیم که این جلسه با مدیریت آقای لاریجانی به نحو خوبی روند خود را طی کرد و خوشبختانه سی اف تی به تصویب رسید که این امر نشان می‌دهد نظام، مجلس و نخبگان سیاسی به یک بلوغ سیاسی رسیده‌اند.

وی با اشاره به جلسه شورای نگهبان با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و رئیس بانک مرکزی گفت: شورای نگهبان به درخواست ما پاسخ دادند و جلسه‌ای برگزار شد که فضای بسیار خوبی داشت بسیار امیدوایم این لایحه در شورای نگهبان مورد تایید قرار گیرد.

وی تاکید کرد: عده‌ای این چهار لایحه را به برجام ربط می‌دهند که هیچ ربطی ندارد. از این چهار مورد دو مورد را قبلا ما به صورت قانون داشتیم که اجرایی شد اما دارای خلاهایی بود که ما سعی کردیم آنها را برطرف کنیم.

امیری گفت: کشور ما کشوری است که بیشترین آسیب را از تروریسم خورده اگر می‌خواهیم سالم‌ترین مناسبات را  در داخل و خارج داشته باشیم رعایت این چهار لایحه بسیار مهم است.

وی درباره گلایه فراکسیون امید در معرفی وزرا گفت: در کلیات ما با همه مشورت می‌کنیم و نمایندگان پیشنهادهایی داشته باشند، می‌شنویم.

امیری در پایان تاکید کرد: مهم این است که یک فرد توانمندی، اعتقاد به سیاست‌های دولت داشته باشد تا بتواند مشکلات کشور را حل کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: