کد خبر: ۷۸۸۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶
تعداد بازدید: ۲۰۷
بحث‌های شکل گرفته درباره شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و انتقادات صورت گرفته در کنار مباحث مرتبط با ساختاری با نام پارلمان اصلاحات از جمله موضوعاتی هستند که مدت‌ها است فضای داخلی و بدنه اصلاح‌طلبان را درگیر و مانع شکل‌گیری ساختاری منسجم شده است.

به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که ماه گذشته سومین دور فعالیت خود را پس از دیدار با سید محمد خاتمی آغاز کرد، در دو دوره گذشته خود به عنوان نهادی مرجع، وظیفه سیاستگذاری و بازوی اجرایی اصلاح‌طلبان را برای ورود به انتخابات مجلس وشورای شهر به عهده داشت.

دو دوره فعالیت این نهاد اصلاح‌طلب شرایطی را فراهم کرد تا این جریان سیاسی بتواند پس از وقفه‌ای طولانی مجددا در فضای سیاسی کشور نقش‌آفرینی کرده و به موفقیت دست بیابد و لیست ۳۰ نفره مجلس و ۲۱ نفره شورا را تماما وارد این دو نهاد تصمیم‌ساز ملی و شهری کند.

با این وجود اما شورای عالی سیاستگذاری از زمان آغاز فعالیت مورد انتقاداتی قرار گرفت و این انتقادات در دوره دوم فعالیت به نحو قابل توجهی عیان و باعث بوجود آمدن تنش‌هایی در این جریان شد. به هر نحو اما با وجود همه این موضوعات فعالیت شورای دوم نیز با تاکید بر ترمیم ساختار برای دور آینده با موفقیت به پایان رسید.

نخستین جلسه شروع به کار دور سوم شورای عالی سیاستگذاری در اولین قدم باز هم صدای اعتراضات سران و بدنه اصلاح‌طلبان را طنین‌انداز ساخت که نه تنها ساختار ترمیم نشده است که عده‌ای نیز بی هیچ ضابطه با عنوان چهره ملی وارد شورا شده‌اند.

اعتراضاتی که برخی با استفاده از سخنان رییس دولت اصلاحات مبنی بر موقتی بودن شورای عالی بر موج آن سوار شده و مجددا بحث پارلمان اصلاحات را در فضای رسانه‌ای مطرح کرده و اعلام کردند که شورای عالی دیگر نهاد کارآمدی برای مرجعیت اصلاح‌طلبان نیست.

کسانی به دنبال مطرح کردن پارلمان اصلاحات هستند که حذف شورای عالی را به عنوان دستور کار خود قرار دادند.

اسماعیل گرامی مقدم

 

اسماعیل گرامی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در این خصوص گفت: باید ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که عملکرد شورای عالی در این مدت به چه نحوی بوده است. در همین راستا وقتی این موضوع را به بوته نقد می‌گذاریم، متوجه می‌شویم این ساختار حتما ضعف‌هایی داشته و بایستی به دنبال رفع این نواقص بود و حتما هر کاری که در حوزه سیاسی و اجرایی انجام دهیم، دچار ضعف‌هایی خواهد بود اما عملکرد موفق این شورا و نتیجه‌بخش بودن کارکرد آن نیز بر کسی پوشیده نیست. نباید فراموش کنیم که در دو انتخابات گذشته همین شورای عالی توانست اصلاح‌طلبان را به طور نسبی به قدرت بازگرداند و یا مطالبات اصلاح‌طلبان را تا حد زیادی پیگیری کند و اجازه ورود افراط‌گرایان را نداده و از حضور تندروها جلوگیری کند.

وی ادامه داد: معتقدم کسانی به دنبال مطرح کردن پارلمان اصلاحات هستند که حذف شورای عالی را به عنوان دستور کار خود قرار دادند. اساساً مطرح کردن پارلمان اصلاحات بدون هیچگونه طرح و برنامه شدنی نیست و در صورت وقوع هم زمان زیادی لازم دارد چراکه وقتی می‌گوییم پارلمان اصلاحات یعنی ما در سراسر کشور انتخابات برگزار کنیم و منتخب این اصلاحات به پارلمان راه پیدا کنند.

خاتمی نباید از شورای عالی عقب‌نشینی کنند

سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت: در این بین این نکته هم مطرح می‌شود که احزاب سیاسی خودشان کنگره برگزار کرده و نماینده‌هایی در استان‌ها و شهرستان‌ها انتخاب می‌شوند و به عنوان شورای مرکزی شروع به کار می‌کنند پس وقتی نماینده یک حزب در شورای عالی حضور پیدا می‌کند یعنی آن نماینده، حاصل انتخاباتی در کل کشور است. این به آن معنا است که عملاً شورای عالی سیاستگذاری نمادی از پارلمان اصلاحات، دموکراسی و انتخابات است. موازی‌کاری نتیجه‌ای جز اتلاف وقت،‌ انرژی و سرمایه ندارد. آقای خاتمی نباید از شورای عالی عقب‌نشینی کنند بلکه باید کمک کنند نواقص و عیوب برطرف شود؛ پارلمان اصلاحات کار را دشوار می‌کند و اختلافات را نیز بیشتر خواهد کرد.

ساختار شورای عالی ناقص، ناکاآمد و غیرشفاف است به این معنی که در هر فرآیند حق عده‌ای تضعیف می‌شود.

احمد حکیمی پور 1

 

احمد حکیمی‌پور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در تشریح نظرات خود در خصوص شورای عالی سیاستگذاری و پارلمان اصلاحات گفت: ما روی نام تعصب نداریم. معتقدیم سازوکاری نیاز است که بتواند حداکثر اجماع، همراهی و نتیجه را در جریان اصلاحات به دنبال داشته باشد. ما به توجه به تجربیات گذشته طبیعتا روی هیچ نامی تعصب نداریم و تنها به دنبال بهترین روش و بهترین نتیجه هستیم.

دبیرکل حزب اراده ملت ادامه داد: شورای عالی سیاستگذاری علیرغم دستاوردهایی که برای اصلاح‌طلبان به ارمغان آورد با انتقاداتی به ساختار و نه افراد همراه بود و ما مشخصا در چند حوزه این انتقادات را بیان کردیم. ساختار شورای عالی ناقص، ناکاآمد و غیرشفاف است به این معنی که در هر فرآیند حق عده‌ای تضعیف می‌شود.

اصلاحات از گفتمان اصلی خود فاصله گرفته و به ابزاری برای کسب منفعت و قدرت تبدیل شده است

وی افزود: همچنین در گفتمان هم معتقد هستیم بایستی گفتمانی شفاف بین این نهاد و جامعه وجود داشته و در حال حاضر با صحبت‌هایی که بر زبان اصلاح‌طلبان جاری می‌شود دیگر نمی‌توان پیوندی با بدنه ایجاد کرد. اصلاح‌طلبان بایستی ادبیاتی را شکل دهند که بتوانند با بدنه و تحولات جامعه پیش رفته و همراهی کنند. اصلاحات امروز از گفتمان اصلی خود فاصله گرفته و به ابزاری برای کسب منفعت و قدرت تبدیل شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هنوز تصمیمی قطعی برای آغاز به کار ساختار جدید نگرفته و ما تابع جمع و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هستیم؛ البته با توجه به عدم نزدیکی به انتخابات، عجله‌ای هم برای شروع به کار این ساختار نداریم. قطعا از دل بحث‌های صورت گرفته در شورای هماهنگی پارلمان اصلاحات شکل می‌گیرد.

برای انتخابات سال آینده باید روی شورای عالی تمرکز کنیم و ناچاریم این مسیر را ادامه دهیم.

محمود میرلوحی

 

محمود میرلوحی در همین رابطه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا گفت: معتقدم شورای عالی لازم بوده و باید همچنان به کار خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: نمی‌خواهم وارد مبحث پارلمان اصلاحات شوم و بنا ندارم دلایلم را در این خصوص مطرح کنم. از طرف من تنها بنویسید شورای عالی در دو دوره نقش داشته، در انتخابات موثر بوده و خدمت کرده است. الان هم چاره ای نداریم که این روند را ادامه دهیم و به عنوان یک جبهه عمل کنیم. در شرایط فعلی کار جبهه‌ای همان شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: پارلمان اصلاحات را چه کسی تعریف کرده است که دقیقا بدانیم چه حد و مرزی داشته و این نهاد کجای کار قرار می‌گیرد؛ بالادست و یا پایین‌دست است. هنوز ابعاد این موضوع نهایی نشده است. فعلا برای انتخابات سال آینده باید روی شورای عالی تمرکز کنیم و ناچاریم این مسیر را ادامه دهیم.

نفس شورای عالی ضرورت دارد و نباید تجربه‌ای را که از گذشته شکل گرفته تضعیف نماییم.

داریوش قنبری

 

داریوش قنبری هم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، گفت: بنده معتقد هستم تجربه نشان داده شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تجربه موفقی بوده و بایستی از این تجربه موفق حمایت کرد. به همان منظور در آستانه انتخابات سال آینده نیاز است که اجماع بیشتری در ارتباط با شورای عالی پدید بیاید.

وی ادامه داد: در خصوص شورا این نکته هم قابل ذکر است که قطعاً نقدهایی بر هر تشکیلاتی وارد است یعنی در کنار نقاط قوت نقاط ضعفی هم دارد. در همین رابطه هم شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان باید از مواردی که مطرح می‌شود استفاده کرده و نقص‌های خود را رفع کند.  

خود شورای عالی می‌تواند همان پارلمان اصلاحات هم باشد

عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری افزود: در خصوص پارلمان اصلاحات هم که برخی دوستان مطرح کردند باید بگویم که خود شورای عالی می‌تواند همان پارلمان اصلاحات هم باشد؛ یعنی در مجموع در ارتباط با الفاظ نباید حساس باشیم.  محتوای شورای عالی می تواند در مجموع همان اهدافی را که پارلمان اصلاحات به خاطر آن مطرح می‌شود دنبال کند.

وی افزود:  قطعا و یقینا تشکیلات فراگیری که بتواند همه اصلاح‌طلبان را پوشش دهد تحت عنوان پارلمان اصلاحات می تواند مفید و موثر بوده و ضعف‌هایی را که عده‌ای مطرح می‌کنند برطرف نماید. بایستی در آستانه انتخابات مجلس یک بازنگری اساسی در تشکیلات اصلاح‌طلبان صورت بگیرد اما در کل نفس حضور این شورا ضرورت دارد و نباید تجربه‌ای را که از گذشته شکل گرفته تضعیف نماییم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: