کد خبر: ۷۸۸۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۷
تعداد بازدید: ۱۲۶۵
نشست خاورمیانه-اروپا با حضور بیش از ۲۵۰ نفر از اساتید و شخصیت‌های علمی داخلی و بین المللی در جزیره کیش برگزار شد
تبادل نظر دانشگاه ها و اندیشمندان در همایش خاورمیانه-اروپا به میزبانی جزیره کیشبه گزارش خبرداغ به نقل از  روابط عمومی واموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش ، همایش خاورمیانه – اروپا با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، رییس دانشگاه تهران  و بیش از 250 نفر از مسئولان علمی ، اساتید و شخصیت های برجسته دانشگاهی ملی وبین المللی به میزبانی دانشگاه تهران صبح جمعه 27 مهر درمرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد.

دراین مراسم  دکتر انصاری لاری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اهمیت برگزاری این نشست گفت: اهمیت این نشست زمانی بیشتر می شود که نقش دانش را درحوزه های مختلف می توان مشاهده کرد.

 وی به شرایط امروز دنیا که در همه زمینه های مبتنی بردانش است افزود: جریان خلاقیت ونوآوری به شکلی جهان ما ودانش را تحت تاثیر قرارداده که بسیاری از اتفاقات بزرگ امروز دنیا متکی بر خلاقیت و دانش است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ، مهندسی دانش را شاخه مهمی برای دانشگاهها برشمرد که باید در کنار آموزش دانش ،  مورد توجه وتمرکز قرار گیرد زیرا دانشی که درست مدیریت نشود می تواند اسباب گرفتاری جوامع شود.

دکتر انصاری لاری گفت: یادگیری، آموزش، نوآوری و یافتن راه حل باید منتج به ارتقاء کیفیت زندگی شود . مفهوم کیفیت زندگی آسایش توام با آرامش است وبرای دستیابی به این مهم باید با تعامل بین کشورها ویژگیهای مثبت به اشتراک گذاشته شود واین شاخصه های خوب بین مردم جهان تبادل شود. البته عامل مهم دیگر داشتن انگیزه است.

وی درپایان با اشاره به رویکرد سازمان منطقه آزاد کیش بر هوشمند سازی جزیره کیش با تکیه بر انرژی های تجدید پذیر وحفظ محیط زیست درکنار ارتقاء کیفی سطح زندگی درکیش ابراز امیدواری کرد دستاوردهای این همایش برای جزیره کیش و کشور روشن کننده مسیر حرکت و برنامه ریزی باشد.

رئیس دانشگاه تهران نیز با اشاره به رویکرد این همایش که پرداختن به چالش‌هایی است که جهان با آنها روبروست و برای توسعه پایدار اهمیت دارند گفت: عملکرد علمی دانشگاه‌های ایران بسیار خوب بوده است به گونه‌ای که در مجلات نمایه شده توسط WOS ایران رتبه ۱۶ را دارد.

دکتر محمود نیلی احمدآبادی با اشاره به موفقیت‌های علمی دانشگاه‌های ایران گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برنامه هایی در جهت تقویت وشکوفایی فعالیت های بین المللی دانشگاههای ایران آغاز کرده اند.

وی افزود: اکنون فعالیت های دانشگاه های بین المللی بیشتر روی تبادل دانشجو و اعضای هیات علمی، دکترای مشترک، و تحقیقات مشترک  و نظارت بر دکترای مشترک متمرکز است این فعالیت ها بیشتر براساس تماس های فردی بوده و دارای یکپارچگی و برنامه ریزی منسجم است، به عنوان یک مسئولیت اجتماعی که یکی از ماموریت های اصلی یک دانشگاه است ما بیشتر روی تحقیق زمینه محور تمرکز کرده ایم که در چهارچوب کاربرد انجام می شود که بیش از اینکه مطابق با الگوی انضباط سنتی دانش باشد از کلمه ی حل مسئله نشات می گیرد.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: این بدان معناست که اکنون ما بیشتر روی تحقیقات کاربردی متمرکز هستیم نه فقط علوم پایه، یعنی ما در بخش های مختلف جامعه و دانشگاه نیاز به کار شبکه ای داریم ما باید به کاوش چالش های دنیا و منافع ملی کشورمان بپردازیم و سپس بر اساس این موضوعات تحقیق انجام دهیم.

دکتر محمود نیلی احمدآبادی گفت: نکته دیگر اینکه فن آوری پیشرفته، از سویی استاندارد ها و رفاه زندگی بشر را بهبود می دهد ولی از سوی دیگر موجب استفاده بیش از اندازه از منابع می شود که منجر به کمبود منابع ارزشمند و تغییرات آب و هوا خواهد شد. برخی موضوعات چالش برانگیزتر بوده  و می توانند موجب مشکلات اجتماعی زنجیره ای بشوند. مثلا وقتی درخصوص بحران کمبود آب صحبت می کنیم این امر نه تنها تاثیر منفی بر زندگی عادی دارد، بلکه برای امنیت غذا، ثبات اجتماعی و صلح مضراست و می تواند موجب مهاجرت جمعی شود، بنابراین مقابله با این چالش ها باید اولین اولویت باشد و تنها توسط دانشمندان، سیاست گذاران و  همکاری و مشارکت متقابل درمان شود. برگزاری این نشست در جزیره کیش و مشارکت حاضران دراین همایش می تواند زمینه ای برای توسعه پایدار در چهارمین دوره تحول صنعتی باشد.

وی با بیان اینکه موضوع حائز اهمیت دیگر پایداری و توسعه پایداراست افزود: انرژی تجدیدپذیر برای ما بسیار مهم است حتی ایران و خاورمیانه تولیدکننده های اصلی انرژی فسیلی هستند ولی به دلیل وجود دی اکسید کربن و سایر تاثیرات منفی باید به سایرمنابع انرژی فکر کنیم. درخصوص انرژی خورشیدی، ایران دارای بیشترین ظرفیت انرژی تجدیدپذیراست.

رییس دانشگاه تهران تاکید کرد: این نشست به دنبال همکاری بین محققان و تصمیم گیرندگانی است که بر چالشهای جاری و پیش رو فائق می آیند. منابع 5 دانشگاه ایرانی را در کنار هم جمع کرده ایم، که فعالیت های شبکه ای در خاورمیانه و اروپا در خصوص موضوعات بسیار مهم انجام دهیم و این به نوبه خود نوعی بدعت گذاری در برگزاری کنفرانس ها، سمینارها یا گنگره ها است.

وی ابراز امیدواری کرد این کنفرانس با دریافت حمایت بیشتر از سیاست گذاران زمینه همکاری بیشتر و فشرده تر بین دانشمندان ایرانی، خاورمیانه و اروپایی را فراهم کند.

دکتر توماس آندرسون، مشاور ارشد این نشست علمی نیز با تشکر از پنج دانشگاه ایرانی که در این نشست شرکت کرده‌اند، گفت: این اولین نشست بین خاورمیانه و اروپا در این مقطع زمانی خاص است. این زمان بسیار مهم است.
مشاور ارشد همایش خاورمیانه – اروپا افزود: ما باید خارج از مرزهای خود کار کنیم، مسائل این نشست جهانی‌اند و امروز لازم است بین خاورمیانه و اروپا، بین پژوهشگران و نوآوران و بین فرهنگ‌های مختلف گفتگو وجود داشته باشد.

وی مسائل این نشست را مسائل زندگی توصیف و تاکید کرد: ما باید با آنچه که با آنها زندگی می‌کنیم، به شکلی مطلوب برخورد کنیم. آب، هوا و مسائل زندگی ما هستند.

اندرسن ایران را کشوری استثنایی با تاریخ استثنایی توصیف و اظهار خوشحالی کرد که اولین نشست با این موضوع در ایران برگزار می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد که این گفتگوها ادامه داشته باشد و در سایر قاره‌ها و کشورها، بین موسسات مختلف نیز برگزار شود.

گفتنی است نشست خاورمیانه-اروپا با شرکت اندیشمندان دانشگاهی و صاحب‌نظران حوزه‌های آب، محیط زیست، انرژی تا روز یکشنبه ۲۹ مهر در جزیره کیش ادامه دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: