کد خبر: ۷۸۸۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۷
تعداد بازدید: ۲۸۵
مهدی پازوکی، اقتصاددان می‌گوید: تمدید مهلت ایران از سوی FATF قطعا بر فضای روانی ناشی از تحریم‌های جدید آمریکا در ۱۳ آبان ماه اثر می‌گذارد. او با تاکید بر اینکه اف ای تی اف حتی به مبارزه ایران با فساد اقتصادی در داخل هم کمک می کند، گفت: به دلیل عدم مبارزه کامل با پولشویی، طبقه نوکیسه ای به وجود آمده که دغدغه پیشرفت کشور را ندارند.
مهلت جدید FATF به ایران، جو روانی ناشی از تحریم آمریکا را تعدیل می‌کند / تندروها در آمریکا، اسراییل و عربستان از خدایشان است که ایران از جامعه جهانی فاصله بگیرد

مهدی پازوکی، اقتصاددان می گوید: تمدید مهلت ایران از سوی FATF قطعا بر فضای روانی ناشی از تحریم های جدید آمریکا در 13 آبان ماه اثر می گذارد.

به گزارش خبرداغ به نقل از  «انتخاب»، پازوکی  درباره مهلت تازه FATF به ایران گفت: این موضوع قطعا در تعدیل در جو روانی جامعه ایران در خصوص تحریم ها تاثیر دارد.

او ادامه داد: این مهلت به این دلیل داده شد که دیدند ایران دسته ای از اقدامات را شروع کرده و اراده ای برای رفع شائبه هایی که در مورد پولشویی و اتهام تروریسم وجود داشته، مشاهده می شود.

پازوکی با بیان اینکه حل مشکلات اقتصادی به مدیریت خودمان بازمی گردد، گفت: برای پیشرفت اقتصاد و افزایش سهم ایران از اقتصاد جهانی، باید با دنیا فعالیت اقتصادی و رابطه تجاری داشته باشیم و به این منظور بایستی مقررات اقصادی را رعایت کنیم. در غیر این صورت، اگر مقررات اف ای تی اف را نپذیریم، حتی کشورهایی مانند چین ترکیه روسیه و عراق که ما با آنها بیشترین روابط تجاری را داریم، با ما کار نخواهند کرد.

مهلت جدید FATF به ایران، جو روانی ناشی از تحریم آمریکا را تعدیل می کند / تندروها در آمریکا، اسراییل و عربستان از خدایشان است که ایران از جامعه جهانی فاصله بگیرد

این اقتصاددان افزود: همین دو هفته پیش آقای ظریف در مجلس گفتند که رییس بانک مرکزی روسیه هم توصیه کرده برای روابط تجاری با این کشور مقررات اف ای تی اف را بپذیریم.

او با اشاره به مصوبه مجلس درباره لوایح مربوط به FATF گفت: مجلس در مصوبه CFT مانند بسیاری از کشورهای دنیا، حق تحفظ را لحاظ کرده؛ یعنی مصادیق تروریسم را ما بر اساس قوانین خودمان تعیین می کنیم. مثلا درمورد طالبان، داعش و القاعده که با آمریکا و بقیه کشورهای اشتراک نظر داریم، مشکلی وجود ندارد اما در مورد حزب الله و حماس بر طبق قوانین خودمان رفتار خواهیم کرد.

او با اشاره به حضور نمایندگانی از ایران در نشست اخیر FATF در پاریس گفت: به نظر، نمایندگان ایران در این نشست خواستار استمهال شده اند که این درخواست پذیرفته شده. طبیعتا اگر ایران اقدامی نکرده بود چنین مهلتی داده نمی شد.

پازوکی همچنین تاکید کرد: اف ای تی اف حتی به مبارزه ایران با فساد اقتصادی در داخل هم کمک می کند. طبق آمار رسمی دولت، سال گذشته، 12.5 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور شده که با دلار 4200 تومانی 50 هزار میلیارد تومان پول کثیف وارد سیستم اقتصاد کشور شده. طبیعتا این رقم به صورت نقدی نمی تواند جابجا شود.

او افزود: به دلیل عدم مبارزه کامل با پولشویی، طبقه نوکیسه ای به وجود آمده که دغدغه پیشرفت کشور را ندارند.

پازوکی با بیان اینکه در حال حاضر سهم ایران از تولید ناخالص جهان نیم درصد و سهم آمریکا 24 درصد است، گفت: اگر خواستار پیشرفت اقتصادی هستیم، باید سهم ما در تولید ناخالص دنیا بالا برود و برای این کار نیاز داریم با سیستم بانکی جهانی کنیم. در غیر این صورت اگر در لیست سیاه FATF باشیم، حتی کشورهای همسایه مانند افغانستان هم حاضر نیستند از طریق سیستم بانکی با ما کار کنند. توجه کنید که عراق نیمی از کشورش در اشغال بود ولی مقررات بین المللی را رعایت می کرد.

این اقتصاددان تصریح کرد: امروز تندروها در آمریکا، اسراییل و عربستان از خدایشان است که ایران از جامعه جهانی فاصله بگیرد و از روابط اقتصادی دنیا دور بماند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: