کد خبر: ۷۸۸۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۸
تعداد بازدید: ۲۶۵
نجفی توانا:
رییس اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان اینکه پیوستن به اسناد اف ای تی اف منجر به کاهش مشکلات مالی نیست اما بستر را فراهم می کند و به دشمن بهانه نمی دهد، تاکید کرد: تبعات مثبت این حضور با لحاظ تبعات منفی موجب می شود از شر رانت خوارهایی که ملت را به شرایط اقتصادی امروز رساندند، راحت شویم
هیچ وقت از شفاف سازی ضرر نمی کنیم/ هرچه از دنیا فاصله بگیریم بیشتر متضرر می شویم

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، محمدعلی نجفی توانا در همایش گفته ها و ناگفته های اف ای تی اف گفت: ما در دنیایی زندگی می کنیم که مجبور به برقراری روابط و همکاری با نهادهایی هستیم که ممکن است نظم جهانی را به خطر بیاندازد. اف ای تی اف مانند سازمان هایی همچون فیفا یک نهاد ناظر است که سازوکار آنها را اسناد بین المللی معین می کند.

وی ادامه داد: اینکه این اسناد تا چه میزان می تواند همکاری ما را تسهیل کند، قابل بحث است. این اسناد فی النفسه اسناد بدی نیستند اما متاسفانه امروز با وصف شعارهای بشردوستانه در دنیا، بسیاری از کشورها تحت عنوان حقوق بشر سواستفاده هایی می کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به رویکردهای آمریکا در زمینه های مختلف اظهار داشت: جنایت های آمریکا و زندان های ابوغریب و فاجعه های یمن را فراموش نمی کنیم. ولی ما تا چه میزان با نگاه جزیره ای می توانیم کشور خود را هدایت کنیم؟ ما به تنهایی نمی توانیم هزینه های مربوط به مواد مخدر و قاچاق انسان را بپردازیم و در نتیجه قربانی هستیم اما سازوکارهای همکاری و تصویب این ضوابط با در نظر گرفتن حد تحفظ امکانپذیر است.

نجفی توانا با تاکید بر اینکه پیوستن به این اسناد منجر به کاهش مشکلات مالی نیست اما بستر را فراهم می کند و به دشمن بهانه نمی دهد، تصریح کرد: تبعات مثبت این حضور با لحاظ تبعات منفی موجب می شود از شر رانت خوارهایی که ملت را به شرایط اقتصادی امروز رساندند، راحت شویم.

وی افزود: هیچ ایرادی ندارد شفافیت بسیاری از مسائل را مرتفع می کند. ما درآمد داریم اما به دلیل بهره مندی از رانت، عده قلیلی سود می برند. این کنوانسیون باعث می شود ما در معاملات خود دقت کنیم و مرتکب جرم نشویم. نگرانی از مفاهیمی مانند تعریف تروریسم وجود دارد اما سازمان هایی که امروز در موضوع وفاق جهانی حول محور تروریسم تعریف می شوند و هنوز آزادی طلبان و استقلال طلبان در این دایره قرار ندارند. 

این حقوقدان با بیان اینکه با بیان اینکه ما هرچه از دنیا فاصله بگیریم بیشتر متضرر می شویم، خاطرنشان کرد: نباید در پیوستن به این اسناد نگرانی داشته باشیم. توصیه های موجود همه در جهت شفاف سازی است. این سازمان ها موظف هستند اسرار ما را حفظ کنند. نگرانی زمانی باید، وجود داشته باشد که این شفافیت در کشور حاکم شود. بزرگترین مشکل کشور شفافیت است. نظارت های درون قوه ای و برون قوه ای درست انجام نمی شود که اگر انجام می شد، کار به اینجا نمی رسید. 

نجفی توانا اضافه کرد: به لحاظ اینکه اسناد مذکور از مفاسد جلوگیری می کنند، نیاز به ارتباط جهانی داریم. مبارزه با جرایمی که ما اولین قربانی آن هستیم باید با همکاری جهانی انجام شود. آنجایی که ممکن است به امنیت ما تعرض شود، باید ایستادگی کنیم. ما برای مبارزه با فساد اداری - که جزو کشورهای پیشرو دنیا هستیم - ناگزیریم هم در داخل با تصویب قوانین و هم در حوزه فراملی با دنیا همراهی داشته باشیم. ما همچنین هیچ وقت از شفاف سازی ضرر نمی کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت های فضای مجازی ابراز داشت: فضای مجازی فعلی به دلیل آزادی اطلاعات مانع از حضور مستمر افراد دارای رانت شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: