کد خبر: ۷۸۷۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱
تعداد بازدید: ۲۱۷
رییس مرکز آمار و اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه تمام دولت‌‌‌‌ها مشکلاتی را با دستگاه قضایی داشتند، عنوان کرد: دولت‌ها افراد آشنا و ناآشنایشان تحت تیغ دستگاه قضایی بودند که دو نوع تجربه را در این رابطه داشته‌‌ایم؛ دستگاه قضایی در دولت‌‌‌های مختلف یا مقاومت کرده که بودجه‌‌‌اش تنقیض شده یا مقداری نرمش قهرمانانه از خود نشان داده تا بتواند بودجه‌‌‌اش را بگیرد.
پاشنه آشیل دستگاه قضا بودجه خودبسنده است/ قوه قضاییه گاهی برای دریافت بودجه در برابر فشارها نرمش قهرمانانه نشان داده است

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، حجت‌‌‌‌الاسلام حمید شهریاری صبح امروز در همایش سراسری هفته خدمات الکترونیک قضایی درباره تحول در نظام خدمات الکترونیک قضایی گفت: ما بدون کمک نخبگان ستادی و استانی نمی‌‌‌‌‌‌توانیم این تحول را انجام دهیم. ما برای ایجاد مقدمات خدمات الکترونیک قضایی شش سال زمان صرف کردیم و به خاطر پیچیدگی‌‌‌‌هایی که وجود دارد، زمانی طول کشید تا بتوانیم فهم عمیقی از آیین دادرسی قضایی داشته باشیم.

وی ادامه داد: اینکه خیلی‌‌‌ها می‌گویند رئیس قوه قضائیه تمدید شود، به این دلیل است چون نگران هستند کسی که از بیرون می‌‌آید چهار یا پنج سال طول می‌‌کشد تا به این پیچیدگی‌‌ها تسلط پیدا کنند.

رییس مرکز آمار و اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه تحول نخبگی می‌‌‌خواهد و با آدم‌‌‌های معمولی تحول میسر نیست، اظهار دا‌شت: ما نیاز به یک بازمهندسی داریم و باید یکپارچگی مدیریتی را داشته باشیم. ما اگر بخواهیم تحول ایجاد کنیم، با ابزارها و رویه‌‌‌ها و منابع انسانی موجود نمی‌‌‌توانیم این کار را انجام دهیم. 

شهریاری به رایزنی‌ها برای راه‌اندازی خدمات الکترونیک قضایی اشاره و تصریح کرد: ما از دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌ها مشورت گرفتیم که به ما گفتند شرکت‌‌‌‌های حامی باید افراد متخصص را برای شما جذب کنند اما حقوق و امکانات، به ما اجازه این را نمی‌‌‌دهد. ما باید شرکت‌‌‌های حامی تحول در تکنولوژی را داشته باشیم.

وی با اشاره به شرکت تعاونی عدالت که زیرمجموعه سازمان زندان‌‌‌ها است، خاطرنشان کرد: هر طرح تحولی نیازمند حمایت این شرکت است. امروز در دنیا دوره‌‌های مدیریتی ام‌‌‌بی‌‌‌‌ای وجود دارد که کارشناسی ارشد در حوزه مدیریت کسب و کار است.

این مقام عالی قضایی با تاکید بر ضرورت بومی‌سازی ابراز داشت: ما کسانی در قوه قصاییه داریم که چهل سال مدیر هستند و می‌‌‌گویند ما را عوض کنید اما ما کسی را نداریم جایگزین آنان کنیم. امروز پاشنه آشیل دستگاه قضا بودجه خودبسنده است. اگر ما نتوانیم اختیار بودجه را برای رفع کمبودها داشته باشیم، اینها همه وابسته به بودجه خودبسنده است. بودجه امروز ما وابسته است. یک دستگاه چطور می‌‌‌‌تواند مستقل باشد وقتی که بودجه‌‌‌اش را باید از جای دیگر تعیین کند. این دستگاه مستقل نخواهد بود و این مسئله طی چهل سال گذشته باعث تضعیف قوه قصاییه شده است. 

شهریاری با بیان اینکه تمام دولت‌‌‌‌ها مشکلاتی را با دستگاه قضایی داشتند، عنوان کرد: دولت‌ها افراد آشنا و ناآشنایشان تحت تیغ دستگاه قضایی بودند که دو نوع تجربه را در این رابطه داشته‌‌ایم؛ دستگاه قضایی در دولت‌‌‌های مختلف یا مقاومت کرده که بودجه‌‌‌اش تنقیض شده یا مقداری نرمش قهرمانانه از خود نشان داده تا بتواند بودجه‌‌‌اش را بگیرد. حتی اگر اشکال قانون اساسی است ما باید قانون اساسی را تغییر دهیم و تاکید من تغییر قانون اساسی در بودجه‌‌‌‌ریزی کشور و استقلال بودجه دستگاه قضایی از حوزه اجرایی است. 

وی با بیان اینکه پاشنه آشیل قوه قضائیه، پاشنه آشیل جمهوری اسلامی ایران است، یادآور شد: اگر قوه قضائیه ما دارای استقلال نباشد، در مبارزه با فساد لنگ می‌‌‌زنیم. ما نیازی به بودجه نفتی نداریم. ما درآمدهای خود را در جریمه‌‌‌های مالی و... داریم. ما نیاز به آموزش مستمر داریم. برخی ناراحت می‌‌‌شوند که چیزی یاد بگیرند. امروز در دنیا این بسته‌‌های آموزشی در بستر تلفن همراه بسیار موثر است و ما نیازمند شبکه اجتماعی هستیم که داشته‌‌‌‌هایمان را به اشتراک بگذاریم.

رئیس مرکز و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اضافه کرد: شبکه نبر شبکه‌ای است که تا حدود دو ماه آینده تشکیل خواهد شد که قضات در آن حضور دارند و هم‌اکنون در مرکز آمار است.

شهریاری با تاکید بر اینکه هر اقدام الکترونیکی تحول نیست، بیان کرد: ما 16 میلیون پرونده داریم که سالانه یک میلیون پرونده به آن اضافه می‌شود و این اثرش، آن است که رسیدگی‌ها صوری می‌شود. ما معتقدیم که خیلی از پرونده‌ها نیاز ندارد به قوه قصاییه بیاید.

وی با بیان اینکه افزایش کیفیت رسیدگی در تحول مهم است، گفت: بودجه قوه قصاییه مسئله حیاتی است. ما طرحی برای حل حجم فزاینده پرونده‌ها و بودجه داریم که همین دفتر خدمات قضایی بود. ما مفهوم سه‌جانبه‌گرایی را ایجاد کردیم که مردم از بخش خصوصی خدمات دریافت کنند. این ایده باری را از دوش قوه قضائیه برداشت. طرح پردیس خدمات قصایی هم نوشتیم، ولی هنوز انجام نشده است. یکی از طرح‌های بودجه خودبسنده همین پردیس‌ها است.

این مقام عالی قضایی با یادآوری اینکه ما امروز مشکل تعداد زندانیان و کمبود جا برای زندانیان و فرسودگی زندان‌ها را داریم، اظهار داشت: زندانی وقتی به زندان می‌رود، سالم است و وقتی آنجا می‌رود با انواعی از بیماری‌ها مواجه می‌شود. ما در تغذیه زندانی‌ها مشکل داریم. غذا و سلامت و اتاق ملاقات با خانواده و رفت و آمد و مرخصی و اینکه اصل مرخصی را برود یا نه را باید دید و هزار و یک مشکل دیگر. 

شهریاری ادامه داد: فناوری پابند می‌گوید محدوده‌ای مشخص شود و به او گفته شود از آن محدوده خارج نشو. شاید شخصی بار اولش باشد، جرم سنگینی هم نداشته باشد و جرم او رده پنج تا هشت است. ما اینها را برای چه به زندان بیاوریم که هم مشکل روحی پیدا می‌کند، هم با مفسدان دیگر برخورد پیدا می کند و از خانواده اش دور شود و رزق و روزی خانواده‌اش تامین نشود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: