کد خبر: ۷۸۷۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰
تعداد بازدید: ۲۵۴
معاون اقتصادی رئیس‌جمهور تاکید کرد: سازوکار ویژه مالی می‌تواند گام موثری در رابطه با حذف ریسک سیاسی در کار اقتصادی با ایران ایفا کند.
اقدام ویژه مالی اروپا گام موثری در حذف ریسک سیاسی در همکاری اقتصادی با ایران است/ سازوکارهای اجرایی باید ظرف روزهای آینده اعلام شود

به گزارش خبرداغ، محمد نهاوندیان در گفت‌وگو با  ایلنا، درخصوص توافق ایران و اتحادیه اروپا برای تشکیل سازوکار ویژه مالی که در بیانیه ایران و گروه ۱+۴ از سوی فدریکا موگرینی در نیویورک مطرح شد، گفت: تشکیل این سازوکار، قدم مثبت و رو به جلویی در جهت تحقق تعهدات طرف اروپایی در برجام بوده است؛ به‌خصوص آنکه در بیانیه فوق‌الذکر بر عادی‌سازی مبادلات اقتصادی با ایران تاکید شده است که باید این مسئله تحقق پیدا کند. 

وی  ادامه داد: تشکیل سازوکار ویژه مالی از این جهت می‌تواند گام مثبت و رو به جلویی ارزیابی شود که شرکت‌ها و بانک‌های خصوصی با تهدید ایالات متحده به تحریم‌ها علیه آنها ممکن است برای همکاری با ایران نگران شوند و به عبارتی، ریسک سیاسی برای همکاری و مبادله با ایران بالا رود و نفع اقتصادی‌شان تحت تاثیر قرار گیرد. 

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان اینکه وقتی دولت‌های عضو اتحادیه اروپا قدم جلو گذاشته و نهاد ویژه برای همکاری با ایران تشکیل دهند، این نهاد دیگر نمی‌تواند مورد تحریم آمریکا قرار گیرد، اظهار داشت: در واقع، تشکیل سازوکار ویژه مالی از سوی اتحادیه اروپا برای همکاری با ایران، آن ریسک سیاسی امریکا که با تهدید به تحریم بالا برده و به وجود آورده بود را کاهش می‌دهد. 

نهاوندیان با بیان اینکه تهدیدهای آمریکا موجب ترس نهادها و بانک‌های اروپایی می‌شد، تصریح کرد: براساس سازوکار ویژه مالی، هرگونه نقل و انتقال چه ارزی که ایران تحصیل می‌کند و چه ارزی که ایران می‌خواهند آن را هزینه کند، از طریق این کانال ویژه صورت گرفته و مسیریابی می‌شود. بنابراین سازوکار ویژه مالی می‌تواند گام موثری در رابطه با حذف ریسک سیاسی در کار اقتصادی با ایران ایفا کند. 

وی افزود: البته تاکنون اعلام تصمیم صورت گرفته و سازوکارهای اجرایی آن باید ظرف روزهای آینده اعلام شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: