کد خبر: ۷۸۷۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۹
تعداد بازدید: ۵۸۰
نکاتی از کنفرانس ملی "درمان‌های نوین سردرد":
استادیار گروه روانشناسی بالینی و عمومی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه سه عامل استرس، اختلالات خواب و برخی ویژگی‌های شخصیتی در بروز سردرد تاثیرگذارند، ‌ خاطرنشان کرد: روش‌های درمان زیستی – رفتاری از جمله تن‌آرامی و نیز روش شناختی ذهن‌آگاهی تاثیر مؤثری را بر درمان سردرد نشان داده‌اند.
به گزارش خبرداغ ، علیرضا پیرخائفی در نخستین کنفرانس ملی "درمان‌های نوین سردرد" با نگاه ویژه به سالمندان به ارائه سخنرانی با عنوان "تحلیلی بر تاثیر درمان‌های شناختی – رفتاری بر بهبود علائم سردرد" پرداخت و با بیان اینکه دو قلمرو متاثر از سردرد سطح تولیدگری و کارکردهای شناختی فرد هستند، خاطرنشان کرد: رویکرد روانشناختی به سردرد به حوزه میگرن و سردردهای تنشی ورود پیدا کرده است.

وی عوامل سردرد در این رویکرد را استرس، میگرن و ویژگی‌های شخصیتی برشمرد و توضیح داد: عامل استرس بر حوزه‌های گسترده از جمله هیپوتالامیک، هیپوفیز و سیستم سمپاتیک در مغز تاثیر گذار است، در حالیکه میگرن تنشی و خوشه‌ای متاثر از اختلالات خواب بوده و ویژگی‌های شخصیتی وسواسی، کمال‌گرایی، ‌ اضطراب و بحث وجدان‌گرایی نیز در بروز سردرد نقش دارند.

استادیار گروه روانشناسی بالینی و عمومی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه عوامل فوق بر فاکتورهای درمان و تاثیرات آن تاثیرگذارند، اظهارکرد: ۱۱ درصد جمعیت بزرگسال به میگرن دوره‌ای و ۲۶ درصد نیز به میگرن مزمن دچار هستند. این در حالی است که میگرن دوره‌ای ۱۸ درصد در بین خانم‌ها وشش درصد در بین آقایان شیوع دارد.

پیرخائفی سپس به درمان‌های روانشناختی – رفتاری سردرد پرداخت و تشریح کرد: نوع اول استفاده از تکنیک‌های زیستی – رفتاری است که ضمن آن روش‌های مقابله‌ای با استرس از جمله تن‌آرامی یا ریلکسیشن، آموزش داده شده و این روش همچنین‌ بیوفیدبک، انواع نوروتراپی‌ها و غیره... را نیز شامل می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین با استفاده از راهبردهای شناختی می‌توان باورها و طرح‌واره‌های ناسازگارانه در پاسخ به استرس‌ها را کنترل کرد که از این طریق کنترل درونی فرد در مدیریت هیجانی ارتقا داده می‌شود.

استادیار گروه روانشناسی بالینی و عمومی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: درمان شناختی – رفتاری ذهن‌آگاهی مبتنی بر درمان‌گری شناختی و طرح‌واره درمانی از مهم‌ترین تکنیک‌های این روش هستند.

پیرخائفی تاکید کرد: با توجه به شواهد، ‌ درمان‌های روان شناختی به عنوان یک جایگزین مهم که می‌توانند در کاهش درد مؤثر باشد به شمار می‌آیند و میزان اثرگذاری آن‌ها بر حسب نوع سردرد و نیز تلفیقی بودن روش‌ها متفاوت است.

وی در پایان توجه به رابطه ذهن و بدن و نگاه یکپارچه به آن را مهم عنوان و تاکید کرد: بررسی‌ها نشان دهنده آن است که روش تن‌آرامی در درمان زیستی – رفتاری ۳۰ تا ۶۰ درصد علائم میگرن را کاهش می‌دهند و روش ذهن‌آگاهی تاثیرات خارق‌العاده‌ای را بر درمان سردرد نشان داده است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: