کد خبر: ۷۸۵۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
تعداد بازدید: ۲۷۳
اسمش صداوسیماست اما نمودش در تلویزیون بیشتر به چشم می‌آید. به این معنی که سیمایش پررنگ‌تر از صداست.
سرخابی‌ها علیه صدا و سیما/ تعیین‌تکلیف برای لیگ برتر

به گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه فرهیختگان: اسمش صداوسیماست اما نمودش در تلویزیون بیشتر به چشم می‌آید. به این معنی که سیمایش پررنگ‌تر از صداست. رادیو در یک گوشه نشسته و کارش را می‌کند (بخوانید گزارشش را می‌دهد) اما امان از تلویزیون. گاهی تصمیماتی در آن گرفته می‌شود که عواقبش می‌شود سردرد تماشاگر و درنهایت گلایه و شکایت مخاطب یا همان هواداری که به هر دلیلی به ورزشگاه نمی‌رود تا از همین تلویزیون دیدارهای تیم محبوبش را دنبال کند.

شبکه ضد ورزش؟!

پس از اجرای سیستم پخش دیجیتال و گسترش این سیستم در ایران تعداد شبکه‌های سراسری افزایش یافت که در این راستا پس از افتتاح شبکه مستند، شبکه شما، شبکه بازار و شبکه نمایش، شبکه ورزش که از اول فروردین ۱۳۹۱ شروع به پخش آزمایشی خود کرده بود از ۲۸ تیر ۹۱ با حضور محمود احمدی‌نژاد، ریاست‌جمهوری وقت ایران افتتاح رسمی شد.

شبکه ورزش از روز ۱۰ مرداد ۹۱ در استان‌ها تا زمان نصب فرستنده سوم روی فرستنده دوم قرار گرفت و از برنامه‌های پخش زنده آن می‌توان به دیدار‌های لیگ برتر، جام حذفی و مسابقات اروپایی در کنار شبکه سه اشاره کرد. این توضیحاتی است که در شبکه ورزش سیما به چشم می‌خورد اما خدا روزی را نیاورد که قرار باشد دو رویداد مهم به‌صورت هم‌زمان برگزار شود.

نتیجه پخش آن را چگونه حدس می‌زنید؟ هر دو رویداد از شبکه سوم سیما در هم و برهم و اعصاب خردکن پخش شده و اینجاست که شبکه ورزش به شبکه ضدورزش تبدیل شده و به‌جای پخش یکی از این دو رویداد، شاهد مسابقات موتورسواری یا بولینگ و بیلیارد خواهیم بود.

تعیین‌تکلیف برای لیگ برتر

جدا از معضلات همیشگی که در صداوسیما برای پخش دیدارهای ورزشی وجود دارد، از جمله پخش نابهنگام تبلیغات و هم‌زمانی آن با ابتدای مسابقات و... باید به تعیین‌تکلیف این ابر سازمان برای رقابت‌های فوتبال لیگ برتر هم اشاره کرد. مصداق آن هم خیلی دور نیست.

زمان آغاز دیدارهای هفته هفتم سرخابی‌ها مقابل حریفان‌شان به خاطر برگزاری پیکارهای تیم ملی والیبال ایران در مسابقات جهانی به تعویق افتاد و جالب اینکه همین تعویق در دیدار استقلال و سپیدرود هم افاقه نکرده و علاقه‌مندان به فوتبال درنهایت از تماشای 20 دقیقه ابتدایی این دیدار محروم شدند!

به واقع مشخص نیست اصولا چرا شبکه ورزش راه‌اندازی شده و سیاست‌های این سازمان چگونه است که خواسته‌ها و تمایلات عموم مردم در ردیف و اولویت آخر برایش در اهمیت قرار دارد؟ چرا نباید به‌طور مثال یکی از این دو رویداد را از شبکه ورزش مشاهده کرد و دیگری را از شبکه سوم تا دچار سردرد نشویم! حالا بماند که همین صداوسیما پولی بابت حق‌پخش به تیم‌ها نمی‌دهد و حالا هم برای زمان آغاز مسابقات تعیین‌تکلیف می‌کند به‌نوعی می‌توان آن را یک ظلم تاریخی در حق جامعه فوتبال قلمداد کرد!

صداوسیما: با سازمان لیگ هماهنگ هستیم!

بر همین اساس به سراغ یکی از مدیران سازمان صدا‌و‌سیما رفتیم تا نظر وی را درخصوص این بی‌برنامگی و ناهماهنگی بدانیم. این مقام مسئول بلندپایه در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص معضل جدید به وجود آمده گفت: «به‌طور معمول دیدارهای ملی، آسیایی و باشگاهی لیگ برتر برای پخش از شبکه سوم تعریف شده و سایر دیدارها و رقابت‌ها نیز برای پخش از شبکه ورزش.

به ندرت شاهد تداخل رقابت‌های پراهمیت با هم هستیم و اگر هم چنین اتفاقی بیفتد به‌طور قطع با هماهنگی با سازمان لیگ فدراسیون فوتبال زمان پخش فوتبال را جابه‌جا می‌کنیم. در هر صورت دیدارهای ملی در اولویت قرار دارد و سازمان لیگ هم معمولا با درخواست‌های صداوسیما موافقت می‌کند.

پرسپولیس: سازمان لیگ مقاومت کند

هماهنگی صداوسیما با فدراسیون فوتبال شاید برای این دو نهاد یک امر خوشایند تلقی شود اما چه کسی خبر از دل باشگاه‌ها دارد؟ تیم‌های حرفه‌ای برای هر دقیقه خود برنامه دارند و گاهی این تغییر برنامه‌ها آنها را دچار مشکل می‌کند. از جمله آنها می‌توان به زمان پرواز یا هماهنگی‌های دیگر اشاره کرد که دردسرهای بزرگی را برای تیم‌ها به وجود می‌آورد.

بر همین اساس گفت‌وگویی را با مسئولان این دو باشگاه درخصوص تعیین‌تکلیف صداوسیما با آنها انجام دادیم. حسین خبیری، مشاور مدیرعامل پرسپولیس در این خصوص به «فرهیختگان» گفت: «قاعدتا نباید چنین اتفاقی بیفتد. اصول آن به این شکل است که فدراسیون طبق برنامه‌ریزی قبلی، برنامه مسابقات را اعلام و مربیان طبق آن برای هر لحظه تیم خود برنامه‌ریزی می‌کنند.

اینکه به‌یک‌باره تصمیم بگیرند کار اشتباهی است و بدتر اینکه بدون اطلاع باشگاه‌ها، خودشان تصمیم می‌گیرند و خودشان هم آن را اجرا می‌کنند. البته گلایه اصلی از سازمان لیگ است که باید در قبال این تصمیمات مقاومت کند. الان دیگر مثل قدیم نیست، شبکه تخصصی ورزشی راه‌اندازی شده و دیگر محدودیتی وجود ندارد و می‌توان مسابقات را تقسیم کرد. این موضوع هم برنامه‌ریزی باشگاه و هم مردم را به‌هم می‌ریزد و در فوتبال حرفه‌ای این رفتارها قشنگ نیست. معتقدم سازمان لیگ خودش باید مجری باشد.»

استقلال: بدون پرداخت پول، هماهنگی موضوعیت ندارد

علی خطیر، معاون استقلال به «فرهیختگان» گفت: «در همان جلسه قبل از بازی این موضوع را مطرح کرده و نه ما و نه مسئولان نساجی موافق تغییر زمان بازی نبودیم اما گفتند فقط یک ساعت به تعویق می‌افتد! در مجموع اینکه برنامه بازی‌ها با صداوسیما هماهنگ باشد در همه جای دنیا چنین چیزی وجود دارد اما این هماهنگی برای جایی است که صداوسیما به فوتبال پول می‌دهد، وقتی این اتفاق نمی‌افتد دیگر خیلی هماهنگی و این‌طور مسائل موضوعیتی ندارد.

حالا صداوسیما می‌خواهد به همه برنامه‌هایش برسد، کلی هم بابت تبلیغات دربیاورد و آخر سر هم پولی ندهد، این دیگر خیلی جذابیتی ندارد! همه برنامه‌ریزی‌های ما بابت این تعویق به‌هم خورد اما درنهایت چیزی عایدمان نشد و دست آخر هم 20 دقیقه از بازی را هم پخش نکردند.

راهکار چیست؟

با پیدایش شبکه ورزش حداقل توقع این بود که در همان موارد نادری که به آن اشاره شد هم شاهد چنین تداخل‌های عجیبی در هنگام پخش مسابقات مهم نباشیم.

هر دو رویداد فوتبال و والیبال در کشورمان علاقه‌مندان خاص خودش را دارد و درصورت عدم پخش آنها، یک عده قطع به یقین ناراحت و دلخور خواهند شد، اما قطعا راهکاری هم هست که نه سیخ بسوزد و نه کباب. به‌نظر می‌رسد با یک برنامه‌ریزی بهتر و البته خوش‌سلیقگی‌های ممکن و خارج کردن شبکه ورزش از سایه، بتوان کاری کرد که همه هواداران و مخاطبان ورزش از پخش رقابت‌ها راضی باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: