کد خبر: ۷۸۵۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
تعداد بازدید: ۲۲۸
رییس جمهور با اشاره به این که آمریکا بیش از همیشه حالت قلدرمآبانه خود را به رخ جهانیان می کشاند، گفت‌: همه کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران حرف‌های زیادی برای گفتن در سازمان ملل دارند، سازمان ملل فرصت و تریبونی برای بیان مواضع کشورمان است.
روحانی: سازمان ملل تریبونی برای بیان مواضع ایران است؛ حرف‌های زیادی برای گفتن داریم / حکومت کاخ سفید با همیشه آمریکا متفاوت است؛ آنها به هیچ معاهده‌ای احترام نمی‌گذارند / پاسخ جنایت اهواز را در چارچوب قانونی و مصالح کشور می‌دهیم

رییس جمهور با اشاره به این که آمریکا بیش از همیشه حالت قلدرمآبانه خود را به رخ جهانیان می کشاند، گفت‌: همه کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران حرف‌های زیادی برای گفتن در سازمان ملل دارند، سازمان ملل فرصت و تریبونی برای بیان مواضع کشورمان است.

به‌ گزارش خبرداغ به نقل از  «انتخاب»، حسن روحانی، رییس جمهور صبح امروز (یکشنبه‌) پیش از ترک تهران در فرودگاه مهر آباد، با بیان این که مجمع عمومی سازمان ملل یک فرصت و یک تریبونی است که در اختیار کشورمان قرار گرفته است، اظهار کرد: ایران می‌تواند نظرات خود را درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در سازمان ملل اعلام کند. همچنین فرصت دیدار با سران بسیاری از کشورها فراهم است. برای دیدن سران این کشورها ، باید سفرهای زیادی انجام شود، اما در سازمان ملل کاملا فضا آماده است. در طول این سفر با رهبران کشورهای مختلف، مسلمانان، سیاسیون و با سردبیران رسانه‌ها دیدار دارم و مصاحبه‌هایی هم انجام خواهم داد.

وی همچنین ادامه‌ داد: شرایط جهانی مناسب نیست. آمریکا بیش از همیشه حالت قلدرمآبانه خود را به رخ جهانیان می کشاند. سیاست یک جانبه گرایانه خود را ادامه‌ داده و فکر می‌کند که بر مبنای زور می‌تواند عمل کند. هر کسی که میزبان یک سازمان است، نباید فکر کند که اختیار آن سازمان را دارد. اختیار آمریکا بر سازمان ملل باید مشابه سایر کشورها باشد. در حالی که آمریکا از سازمان ملل سوءاستفاده کرده و سایر کشورها هم نتوانستند از این سازمان به خوبی استفاده کنند.

رییس جمهور با اشاره به این که حکومت کاخ سفید با همیشه آمریکا متفاوت است، بیان‌ کرد: آنها به هیچ معاهده‌ای احترام نمی‌گذارند. نه به شورای حقوق بشر و نه قراردادهای تجاری و نه معاهده پاریس؛ متاسفانه آنها کارهایی کردند که کمتر قابل توجه بود. مثلا با ملت فلسطین این چنین مقابله کرده و سفارت خود را به قدس بردند و یا برای مسلمانان در صدور ویزا مضیقه زیادی را ایجاد کردند. این حکومت تفکر یک جانبه گرایی و ناسیونالیسم افراطی دارد. در این شرایط من فکر می‌کنم که بسیاری از کشورها از جمله ایران حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

وی ادامه‌ داد: آمریکا به یکی از تعهدات خود یعنی بر جام پشت پا زد و آن را نقض کرد. بر جام یک سند بین‌المللی است ، اما آنها با بهانه‌های واهی از این توافق خارج شده و بر خلاف حقوق بشر، ملت ایران را تحت فشار قرار داده‌اند. سایر ملت‌ها و شرکت ها را نیز با قانون داخلی خود مجبور می‌کنند تا در روابط با ایران محدودیت داشته باشند. آنها می‌خواهند مردم ایران را در فشار قرار دهند تا آنها از استقلال خود پشیمان شوند. آمریکا می‌خواهد در کشور ما بلوا و آشوب ایجاد کند تا روزی بتواند به این کشور باز گردد و در آن اربابی کند، اما این خیال‌ها خام بوده و آنها هیچ گاه به اهدافشان نخواهند رسید.

وی تاکید کرد : کارهایی که آنها شروع کرده‌اند برای ما و دیگران زحمت ایجاد می‌کند ، اما مردم ما مقاومت می‌کنند و دولت هم خود را برای مقابله با آمریکا آماده کرده است. ما از این شرایط عبور خواهیم کرد و آمریکا پیشمان می‌شود، آنها راه غلط و اشتباهی را انتخاب کرده‌اند.

رییس جمهور در بخش دیگری در تشریح برنامه‌های خود در طول سفر به نیویورک، گفت‌: علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، دیدارهای دو جانبه ای با سران سایر کشورها و همچنین مصاحبه با رسانه‌ها دارم که در این دیدارها و مصاحبه ها به تخلف و جنایات آمریکا اشاره خواهم کرد. همچنین با کشورهای دوست برای ادامه‌ بر جام دیدار دارم. وزیر امور خارجه با 1+4 دیدار دارد. من هم با رهبران برخی از کشورهای اروپایی و آسیایی دیدار دارم و تلاش می‌کنیم با کمترین هزینه از این شرایط عبور کنیم. مسائل منطقه‌ای مثل سوریه، یمن و سایر مسائل نیز محل بحث با کشورهای دوست خواهد بود.

رییس جمهور در ابتدای سخنان خود با اشاره به حادثه تروریستی دیروز در اهواز، اظهار کرد: این حادثه بسیار تاسف انگیز بود. این مراسم به مناسبت "هفته‌ دفاع مقدس" ، ایستادگی مردم و شروع تجاوز متجاوزان و صدامیان به کشور بود. آنهایی که دیروز این فاجعه را آفریدند در مسیر همان متجاوزان هستند. آنها در دوران دفاع مقدس هم با همین اسم‌ها از متجاوزان حمایت کرده و جنایات می‌آفریدند . آنها مدت‌ها در داخل خاک عراق ماندند و بعد از پایان جنگ با اینکه مشکوک بوده و ساله‌ها غیر قانونی بودند، لطف نظام جمهوری اسلامی ایران شامل حال آنها شد.

وی ادامه‌ داد: تا صدام زنده بود آنها مزدور او بودند و بعد یکی از کشورهای جنوبی خلیج فارس مسائل مالی، تسلیحاتی و سیاسی آنها را بر عهده گرفت و آنها از جنایات خود نه پیشمان بودند و نه آن را متوقف کردند، اما اهواز ایستاده و همانطور که در هشت سال دفاع مقدس مقاومت کرد، باز هم مقاومت می‌کند. مردم اهواز در طول دفاع مقدس شهر خود را تخلیه نکردند. اهواز مردم دلاور ، فداکار و شجاعی دارد، فارس و عرب و بختیاری فرقی نمی‌کند. همه دلاوری کردند. بعد از جنگ نیز آنها همیشه برای پیشرفت کشور تلاش کردند. ما متاسف هستیم که این مردم عزادار شدند. بچه‌هایی که این روزها باید به مدرسه می رفتند به شهادت رسیدند. پدران و مادران به شهادت رسیدند.

رییس جمهور تاکید کرد: بی تردید جمهوری اسلامی ایران از این جنایت نمی گذرد. برای ما روشن است که آنها چه گروهی هستند و به چه گروهی وابسته هستند. آنهایی که ادعای حقوق بشر را تکرار می‌کنند باید پاسخگو باشند، آمریکا پشتوانه کشورهای مزدور منطقه است و همه امکانات لازم را در اختیار آنها قرار می‌دهد ، اما این اقدامات هیچ تاثیری در مسیر اراده ملت ما ندارد. ما پاسخ این جنایات را در چارچوب قانونی و مصالح کشور می‌دهیم و همه عوامل این جنایات دستگیر شده و به مجازات می رسند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: