کد خبر: ۷۸۴۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۸
تعداد بازدید: ۴۶۶
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه درباره توافق اخیردر شهر سوچی سوریه گفت طبق این توافق ما تجهیزات نظامی به ادلب منتقل خواهیم کردو ایست‌های بازرسی نظامی در منطقه باقی می‌مانند.
آنکارا: روسیه مانع ورود ارتش سوریه به ادلب می‌شود/ نیروهایی بیشتری به ادلب اعزام می‌کنیم

وزیر خارجه ترکیه طی توضیحاتی درباره توافق سوچی، گفت که روسیه ضمن حفاظت از مرزهای استان ادلب، مانع ورود ارتش سوریه به این منطقه خواهد شد.

به گزارش خبرداغ به نقل از  فارس، «مواود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد طبق توافق سوچی، مرز استان ادلب با دیگر مناطق سوریه محافظت‌شده خواهد بود.

چاووش‌اوغلو طی نشست خبری با همتای اردنی خود در آنکارا، با بیان اینکه روسیه اقدامات لازم برای حفاظت از منطقه کاهش‌تنش در ادلب را انجام خواهد داد، تاکید کرد: «روسیه مانع ورود نیروهای ارتش سوریه به ادلب و همچنین عدم وقوع حملات به (تروریست‌ها در) آن خواهد شد».

وی ضمن ابراز امیدواری درباره اینکه دیگر خونی در ادلب ریخته نشود، گفت: «غیرنظامیان در این شهر باقی خواهند ماند ولی افراطی‌ها باید از آن خارج شود».

وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر لزوم حفظ شدن وضعیت فعلی در ادلب توضیح داد که تا تاریخ 15 اکتبر منطقه‌ای به مساحت 15 تا 20 کیلومتر در ادلب از سلاح‌های سنگین پاکسازی خواهد شد.

چاووش‌اوغلو تاکید کرد ترکیه نیاز خواهد داشت که نیروهای بیشتری به ادلب در شمال غرب سوریه اعزام کند تا بتواند از 12 پست نظارت بر آتش‌بس خود، محافظت کند.

 

وی ضمن مهم دانستن توافق سوچی برای رسیدن به راهکاری سیاسی جهت پایان دادن به بحران 7 ساله سوریه، گفت: «چه کسی قانون اساسی جدید (سوریه) را تدوین خواهد کرد؟ معارضان و دولت (سوریه) باید با هم روی آن کار کنند. مهم است که با حمایت ما، مذاکرات درباره ادلب ادامه یابد».

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: «تا پایان سال جاری، کار بازگشایی دو بزرگراه حلب-حماه و حلب-لاذقیه برای تداوم امکان عبور و مرور در شمال سوریه، انجام خواهد شد. روسیه و ترکیه گشت‌های مشترک و هماهنگی را در اطراف مرز ادلب اجرا خواهند کرد».

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه 17 سپتامبر (26 شهریورماه) پس از دیدار با همتای ترکیه‌ای خود در شهر سوچی روسیه اعلام کرد که با رئیس‌جمهور ترکیه بر سر نحوه تعامل با بحران ادلب به توافقاتی رسیده و دو کشور می‌خواهند یک منطقه غیرنظامی به وسعت 15 کیلومتر مربع در این استان سوریه ایجاد کنند.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه نیز در پی اعلام توافق آنکارا و مسکو برای ایجاد منطقه غیرنظامی میان نیروهای ارتش سوریه و شبه‌نظامیان مسلح این کشور در استان ادلب اعلام کرد که هیچ عملیات نظامی در این استان انجام نخواهد شد.

منابع دیپلماتیک حاضر در مسکو اعلام کردند که این توافق طی سه مرحله انجام خواهد شد؛ مرحله نخست شامل ایجاد یک منطقه «عاری از سلاح» در عمق ۱۵ کیلومتری در اطراف شهر ادلب خواهد بود و پیش از نیمه اکتبر (۲۳ مهر ماه) این مرحله اجرا خواهد شد.

در مرحله دوم، سلاح سنگین جمع‌آوری خواهد شد و این روند تا دهم نوامبر (۱۹ آبان) با نظارت روسیه و ترکیه ادامه خواهد داشت.

پس از آن، در مرحله سوم، بعد از آنکه همه سلاحهای سنگین تروریست‌ها تحویل گرفته شد و از مناطق غیر نظامی دور شدند، نهادهای دولتی سوریه پیش از پایان سال جاری میلادی در ادلب فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

به گفته این منابع، گروههای مسلحی که این توافق را نپذیرند، دشمن ارتش ترکیه خواهند بود و ترورریستی قلمداد خواهند شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: