کد خبر: ۷۸۴۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۸
تعداد بازدید: ۳۵۳
یادداشت مهدی مطهرنیا؛
سخنرانی حسن روحانی در داخل کشور پیامدهای متفاوتی را خواهد داشت. رئیس‌جمهور در معرض قضاوت نخبگان حاکم و توده مردم قرار خواهد گرفت. نخبگان حاکم از او خواهان دفاع تمام‌قد از مواضع کشور هستند و توده‌های مردم خواستار نمایش قدرت و توان بالای رئیس‌جمهور در بیان خواسته‌های ملی است.
رئیس‌جمهور در نیویورک نماینده راستین مردم ایران باشد/ پیامد سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، نفس حضور رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل و هدف سفر به نیویورک هر دو باید در خدمت منافع ملی ایران باشد و برآورد درست از این سفر برای دسترسی به اهداف مشخص و تعیین‌شده باید موردتوجه قرار بگیرد.

در کنار اهداف تعیین‌شده باید توجه داشت حسن روحانی در سازمان ملل رئیس‌جمهور ملت ایران است که در سرزمین و جغرافیای مشخص قرار دارد و کشوری که دارای تمدن و فرهنگ خاص خود است و رئیس‌جمهور این پشتوانه مردمی را با رأی مستقیم به دست آورده است. از سویی دیگر حسن روحانی نماینده حاکمیت جمهوری اسلامی ایران هم هست و در سایه چنین جایگاهی باید مواضع خود را اعلام کند. ازاین‌رو در مجمع عمومی سازمان ملل مختلف قبل از اینکه رئیس دولت و قوه مجریه نظام حاکم باشد، رئیس‌جمهور ملت ایران است و باید نماینده شخصیت و فرهنگ ملتی باشد که از سوی آن‌ها نمایندگی بر عهده دارد.

حسن روحانی بیش از هر چیز باید از خواسته‌ها و نیازهای مردم و مواضع ملت ایران در حوزه بین‌الملل سخن بگوید و در مقام رئیس‌جمهور ایران و از سوی دیگر رئیس قوه اجرایی در ساختار حاکم ایران بیان‌کننده مواضع رسمی جمهوری سلامی ایران هم باشد. ازاین‌رو تا حدودی این امکان وجود دارد که نگاه نخبگان و مردمی به سخنرانی رئیس‌جمهور شکل بگیرد که این امر مخاطرات حضور در نیویورک را برای رئیس‌جمهور بیشتر می‌کند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد هرسال مانند سفرهای رئیس‌جمهور سابق و سفر‌های غیرمستمر روسای‌جمهور اسبق به این سازمان فرصتی گران‌سنگ برای اعلام دیدگاه‌های ایران در صحن عمومی سازمان ملل محسوب ‌شده و امری پسندیده در جهت گسترش دیپلماسی رسمی ایران به‌حساب می‌آمده است امسال نیز به همان شکل است. از طرف دیگر در این نشست ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور پُست نومحافظه‌کار آمریکا سخن خواهد گفت. بالطبع مواضع روسای جمهور و رهبران کشورهایی چون روسیه، چین، فرانسه، آلمان و دیگر کشورهای مؤثر در نظم منطقه‌ای و نظام بین‌الملل مثل کره شمالی، کره جنوبی و ژاپن در این دوره از مجمع عمومی سازمان ملل متحد از اهمیت برخوردار است؛ بنابراین سفر اخیر رئیس‌جمهور کشورمان به آمریکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای افکار عمومی و محافل مختلف سیاسی و ژورنالیستی کشورهای مختلف جهان قابل‌توجه خواهد بود.

ازاین‌رو سخنرانی روحانی می‌تواند در زمینه‌های گوناگون مطرح‌شده، معطوف به آنچه در ایران امروز جریان دارد و نگرش‌های مختلفی که در نظام بین‌الملل له یا علیه ایران در چارچوب مسائلی چون حقوق بشر، فعالیت‌های موشکی ایران و امثال آن مطرح می‌شود، روشنگر باشد.

سخنرانی حسن روحانی در داخل کشور پیامدهای متفاوتی را خواهد داشت. رئیس‌جمهور در معرض قضاوت نخبگان حاکم و توده مردم قرار خواهد گرفت. نخبگان حاکم از او خواهان دفاع تمام‌قد از مواضع کشور هستند و توده‌های مردم خواستار نمایش قدرت و توان بالای رئیس‌جمهور در بیان خواسته‌های ملی است. درحالی‌که اصطکاک در این دو حوزه ایجاد شود کار رئیس‌جمهور با توجه به اوضاع داخلی سخت خواهد شد.

فشارهای اقتصادی متمرکز از سوی آمریکا، نابسامانی‌ها درونی ناشی از سو مدیریت داخلی کشور از دوره‌های مختلف و به میراث بردن آن در دولت کنونی و همچنین نقطه‌ضعف‌هایی که دولت باید در مدیریت بپذیرد، باعث می‌شود که رئیس‌جمهور برای موضع‌گیری در سارمان ملل در موقعیت خطیری قرار گیرد.

پیشنهاد من این است که رئیس‌جمهور نماینده راستین مردم ایران باشد و به بیان موضع سریع و آشکار ملت ایران برای زندگی آزاد و پیشرو در جهت توسعه ایران توجه داشته باشد و در جهت کاهش مخاطرات ملت ایران کوشش کند. در همین راستا باید از نظام بین‌المللی درخواست کند که به‌جای فشار بر ملت ایران زمینه را برای تعامل ایران با جهانیان فراهم کنند.

مهدی مطهرنیا

کارشناس امور بین‌الملل

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: