کد خبر: ۷۸۴۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
تعداد بازدید: ۳۰۹
محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر و معاون پارلمانی دولت اصلاحات می گوید: ما حق نداریم به مردم بگوییم پشیمانیم، چرا که مردم را برای این انتخابات راهنمایی کرده‌ایم. باید توجه داشت که مردم هنوز به آن آقای روحانی زمان انتخابات وفادار هستند اما آقای روحانی به شعارهایی که ارائه داد وفادار نیست.
ابطحی: ما حق نداریم به مردم بگوییم پشیمانیم/ مردم هنوز به آن آقای روحانی زمان انتخابات وفادار هستند اما آقای روحانی به شعارهایی که ارائه داد وفادار نیستبه گزارش خبرداغ، روزنامه «آرمان» گفت‌وگویی با محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر و معاون پارلمانی دولت اصلاحات انجام داده است.

بخشی از این گفتگو را بخوانید:

چرا جریان اصلاحات قدرت نفوذ بر روحانی را ندارد؟

اگر جریان اصلاحات قدرت نفوذ داشت یا مواضع این جریان مورد پذیرش آقای روحانی بود که این اندازه نقد از سوی جریان اصلاح‌طلبی به رئیس‌جمهور وارد نمی‌شد. آقای روحانی متناسب رأی به دست آورده از حمایت جریان اصلاحات، عنایت و توجهی به این جریان ندارد و به همین دلیل امروز در پاسخ به فراکسیون امید که گفتمانی خودمانی را از او مطالبه می‌کند، با صراحت پاسخ می‌دهد که خواسته نابجایی است.

این موضوع نشان‌دهنده آن است که روحانی تمام موضوعات و عقبه رأی خود را نفی می‌کند، چراکه به اشتباه برای خود عقبه جدیدی را تعریف می‌کند و آن عقبه جدید در جامعه پشتوانه نخواهد داشت. اگر روحانی به صورت حزبی قصد داشته باشد تا یک جریان اعتدالگرا در میان جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا قرار دهد پشتوانه‌ای نخواهد داشت و جامعه اصلاح‌طلبی این موضوع را رد خواهد کرد و به سراغ اعتدالگرایی جدیدی که آقای روحانی می‌خواهد تشکیل دهد، نخواهد رفت.

چرا اصلاح‌طلبان در مقابل «پشیمان هستیم» واکنش تند نشان می‌دهند؟

ما حق نداریم به مردم بگوییم پشیمانیم، چرا که مردم را برای این انتخابات راهنمایی کرده‌ایم. باید توجه داشت که مردم هنوز به آن آقای روحانی زمان انتخابات وفادار هستند اما آقای روحانی به شعارهایی که ارائه داد وفادار نیست.

برخی می‌گویند که او به دلیل آنکه دچار سرنوشت دو رئیس‌جمهور قبلی نشود، از اصلاح‌طلبان دوری می‌کند، نظرتان چیست؟

در رابطه با این موضوع نمی‌توان نیت‌خواهی کرد اما می‌توان گفت که مهم‌ترین آسیبی که یک سیاستمدار در تاریخ با آن مواجه خواهد شد نداشتن پشتوانه مردمی است. رئیس دولت اصلاحات به همین خاطر به عنوان یک فرد تعیین کننده باقی است، اما آقای روحانی با توجه به مسیری که طی می‌کند، مردم را هم از دست خواهد داد.

ارزیابی شما درباره کابینه چگونه است؟

هنگامی که یک نگاه مدیریتی از بالا وجود داشته و سیاستگذاری کند طبیعی است که بقیه افراد فضای زیادی برای انجام کارها متفاوت نخواهند داشت. مدیریت استان‌ها در اکثریت قابل توجهی در اختیار جناح‌های رقیب آقای روحانی قرار دارد که توسط دولت هم این چینش انجام شده است.

هنگامی که در مدیریت دولتی جریان اصولگرا حتی افرادی که از گذشته در نهادهای موازی بوده‌اند در استان‌ها پا گرفته و حتی در شهرستان‌ها قدرت‌هایشان بسیار جدی‌تر از تهران و مرکز شده، طبیعی است که به دلیل حضور جریانات غیر همسو با آقای روحانی با همان شعارهایی که در انتخابات داد پشتش خالی می‌شود.

اگر دوباره به سخنرانی‌های آقای روحانی در دوران انتخابات گوش کنیم، متوجه می‌شویم که تندترین حملات علیه دولت موجود را می‌توان در همان سخنرانی‌ها و شعارهای آقای روحانی دید و این موضوع نشان از آن است که یک جایی از کار مشکل دارد.

آقای روحانی‌ای که آن شعارها را در زمان انتخابات می‌داد، مورد علاقه اصلاح‌طلبان و مردم است اما روحانی برای آنکه این شعارها را بدهد و عمل نکند، انتخاب نشد، بلکه انتخاب شده که شعارها را عملیاتی کند. اما مساله‌ای که وجود دارد این است که حتی در چارچوب قدرت ریاست جمهوری هم آن شعارها را عملیاتی نکرد و به خصوص در سطح استان‌ها مخالفت‌هایشان بسیار جدی‌تر بوده است.

اصلاح‌طلبان باید با انتخابات 98 خداحافظی کنند؟

من معتقدم که هنوز هم قرار باشد که از دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب کاندیدا معرفی کنند قطعا کاندیدای اصلاح‌طلبان بیشتر در جامعه نفوذ و رأی خواهند آورد.

شما معتقدید که اصلاح‌طلبان در این انتخابات پیروز خواهند شد؟

پیروزی در انتخابات بستگی به میزان مشارکت مردم دارد. قطعا اصلاح‌طلبان از جریانات دیگر زمینه بیشتری برای پیروزی خواهند داشت اما باید دید افرادی که به عنوان کاندیدا معرفی می‌شوند، چه کسانی هستند. با توجه به تحولاتی که در جامعه جاری است برای نتیجه‌گیری زود است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: