کد خبر: ۷۸۴۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
تعداد بازدید: ۲۳۲
وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری به سوالاتی درباره تحریم احتمالی سوییفت در صورت ادامه تراکنش مالی با ایران و همچنین اظهارات وزیر خارجه پیشین آمریکا درباره سیاست تغییر نظام در ایران در دولت کنونی پاسخ داد و گفت: چنین سیاستی را در پیش نگرفته‌ایم و باید درباره تعلیق تحریم‌ها تصمیم‌گیری کنیم.
تغییر نظام ایران سیاست ما نیست/ درباره تعلیق بالقوه تحریم‌ها تا ۴ نوامبر تصمیم‌گیری می‌کنیم

به گزارش خبرداغ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا، «مایک پمپئو» درنشست خبری با حضور خبرنگاران به سوالی درباره مذاکره مقامات سابق دولت آمریکا با اروپایی‌ها و ایرانی‌ها پاسخ داد.

وی در واکنش به این سوال که آیا دولت در صورت ادامه فرآیند تراکنش‌های مالی ایران، اعضای هیات مدیره یا خود سوییفت را تحت تحریم قرار خواهد داد یا خیر؟ گفت: من از تصمیمات مرتبط با سوییفت اطلاعی ندارم. هنوز تعدادی از تصمیمات تا قبل از ضرب‌الاجل چهارم نوامبر باقی مانده است؛ ما باید درباره تعلیق تحریم‌ها یا تعلیق بالقوه تحریم‌ها تصمیماتی را اتخاذ کنیم.

پمپئو ادامه داد: اشتباه نکنید؛ چهارم نوامبر قواعدی اساسا متفاوت در ارتباط با هر کسی که ارتباط اقتصادی با جمهوری اسلامی را برای خود ضروری می‌داند، در نظر گرفته شده است.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: این روز بزرگ و مهمی است و شما شاهدید که تعداد زیادی از کشورها هم اکنون اقداماتی را برای خروج از ایران انجام داده و نمی‌خواهند پس از چهارم نوامبر روابط تجاری‌شان را با آنها ادامه دهند. آنها می‌دانند تحریم‌های آمریکا نه تنها جدی است، بلکه به عقیده من می‌دانند که این تلاش‌هایشان در جهت حمایت از «اقدامات خصمانه‌ای» است که رییس‌جمهور ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید درباره آن صحبت کرده است. اقداماتی شامل تامین موشک برای انصارالله که به فرودگاه‌های کشورهای عربی خلیج فارس حمله می‌کنند یا  سو قصدهایی که در قلب اروپا در جریان است.

وی مدعی شد: جهان شاهد چالشی به مراتب بزرگتر از چیزی است که برجام قصد اشاره کردن به آن را داشت. جهان شاهد اظهارنظر‌ها و بیانیه‌هایی نظیر چیزی است که این هفته ایرانی‌ها مطرح کردند. آنها گفتند، اگر ما به طور کامل توافق هسته‌ای را ترک کنیم، آنها (غنی‌سازی اورانیوم را) در سطحی بسیار بالاتر از سر خواهند گرفت. این به شما می‌گوید که این توافق به خودی خود همه راه‌ها به سمت بمب اتم را، آن‌طور که به مردم آمریکا گفته بودید، نبسته است.

پمپئو در مورد اظهارات «جان کری» که گفته بود دولت آمریکا درصدد تغییر نظام در ایران است، گفت: نه این سیاست (ما) نیست. بولتون و من هر دو به وضوح اعلام کردیم که این سیاست آمریکا نیست و این اظهارات را بارها تکرار کردیم. ما از حق مردم ایران برای داشتن رهبری که خودشان می‌خواهند به شدت حمایت می‌کنیم.

وی در مورد اینکه آیا مقامات دیگری به جز «جان کری» و «وندی شرمن» از دولت قبلی آمریکا با همتایان ایرانی‌شان دیداری داشته‌اند، گفت: الان در این باره اظهارنظر نمی‌کنم. فعلا تا این حد می‌توانم بگویم که توصیه‌هایی که به جان کری وزیر خارجه سابق کردم، در مورد آنها هم صادق است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: