کد خبر: ۷۸۴۳۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
تعداد بازدید: ۲۶۷
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درخصوص افزایش حقوق کارکنان و کارگران با افزایش تورم گفت: افزایش نقدینگی در شرایط فعلی کشور یک سم مهلک است و مانند نمک پاشیدن بر روی زخم است.

به گزارش خبرداغ، معصومه آقاپور علیشاهی در گفت‌وگو با  ایلنا، درباره وضعیت اقتصادی کشور و گلایه مردم گفت: در شرایط فعلی کشور با بحران صندوق‌های بازنشستگی، بانکی،‌ بنگاه‌های کوچک و کاهش تولید ناخالص ملی رو به‌رو است.

این عضو کمیسیون اقتصادی خاطرنشان کرد: در کنار این‌که باید از تصمیمات شورای اقتصادی و سران سه قوه پیروی کنیم،‌ باید باور کنیم که ما در جنگ اقتصادی، رسانه‌ای، روانی و تبلیغاتی قرار داریم و تنها جنگی که نداریم جنگ نظامی است.

وی ادامه داد: چرا جنگ نظامی نداریم، زیرا دشمن هیچ‌گاه از ناحیه‌ای که قوی هستیم به ما حمله نمی‌کند او از نقاطی به ما ضربه می‌زند که ضعیف هستیم. 

نماینده مردم شبستر در دهمین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در مدیریت بسیار ضعیف هستیم و با تکنولوژی دنیا پیش نرفتیم. مدیریت ما سنتی است و باید نوین و به روز شود. باید نظام‌مند و سیستمی مسائل را اداره کنیم که متاسفانه در این زمینه عقب هستیم.

وی ادامه داد: زمان، زمان ایراد گرفتن نیست باید فکری به حال معیشت مردم کرد، در شرایط فعلی مردم معتقدم باید به خانواده‌ها  یک کارت کوپن الکترونیکی تقدیم کرد.

آقاپور علیشاهی در ادامه تشریح کرد: کالاهای اساسی که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان وارد کشور شده باید دارای یک بارکد مشخص شده و وارد فروشگاه‌های خاص شوند و مردم با این کوپن‌های الکترونیکی خرید کنند. 

نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید کالاهای اساسی مانند برنج، شکر، قند و سایر دیگر کالاها که جز ارزاق مردم است طبقه‌بندی شوند و حداقل ۶ ماه این شرایط بر کشور حاکم شود تا سفره مردم از آن چه که هست کوچکتر نشود و ما از این فقری که حاکم شده است، فقیرتر نشویم .

وی تاکید کرد: متاسفانه با شرایط امروز طبقه متوسط در حال از بین رفتن است؛ اگر جامعه را مانند یک کوزه در نظر بگیریم، طبقه متوسط را بخش میانی کوزه بدانیم وقتی این طبقه از بین برود دیگر کوزه‌ای وجود نخواهد داشت.

این عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه باتوجه به شرایط موجود، تا ۶ ماه باید شرایط اضطرار در کشور وجود داشته باشد، گفت: به هیچ عنوان هم نباید حقوق کارمندان، کارگران و یارانه‌ها را اضافه کنیم زیرا افزایش نقدینگی برای شرایط فعلی جامعه مانند یک سم است. 

وی ادامه داد: افزایش نقدینگی در حال حاضر مانند پاشیدن نمک بر روی زخم است.

نماینده مردم شبستر ادامه داد: در شرایط فعلی باید مایحتاج مردم به صورت غیرنقدی و ارزاق مورد نیازشان در اختیارشان قرار گیرد. مثلا کارمندان بدانند اقلام و مایحتاج اولیه خود را دارند.

وی ادامه داد: افزایش نقدینگی در شرایط فعلی آن هم با بحران‌های بانکی و صندوق‌های بازنشستگی مانند این است که بادکنکی را بیش از اندازه باد کنیم که معلوم چه اتفاقی می‌افتد.

آقاپور علیشاهی درباره مطرح شدن توزیع کوپن الکترونیکی در کمیسیون اقتصادی گفت: این طرح در چندین جای دیگر هم مطرح شده است و آقای محسنی بندپی هم نظرات خوبی در رابطه با ارزاق خانواده‌ها داشتند.

وی خاطرنشان کرد: این کار نیازی به زیرساخت‌ها ندارد، زیرا بیمه کارمندان، تامین اجتماعی و یارانه‌بگیران هم مشخص است.

نماینده مردم شبستر در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که مردم به بازگشت اقصاد کوپنی انتقاد دارند و شاید این طرح با مخالفت‌هایی رو به رو شود، عنوان کرد: ما در جنگ اقتصادی هستیم و باید شرایط را باور کنیم. باید تصمیم قاطع در این مورد گرفته شود تا تنشی در خانواده‌ها صورت نگیرد و اگر دست به این کار نزنیم در مسیر ونزوئلا قدم خواهیم گذاشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
نمایندگان مجلس در گفت وگو با «تابناک»؛
حتی نماینده مجلس هم قادر به خرید بلیت هواپیما نیست/دولت باید حقوق نیروهای لشکری، کارگران و کارمندان را متناسب با تورم افزایش دهد
در روزهای گذشته، همزمان با افزایش قيمت ارز، نرخ بليت پروازهای داخلی نیز افزايش يافته است. بررسی ها نشان می دهد، شدت این افزایشها گاهی بین 50 تا 150 درصد بوده و همین باعث شده است تا تعداد سفرهای داخلی که با هواپیما انجام می گیرد، کاهش چشمگیری داشته باشد.
کد خبر: ۸۳۲۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵ 12 September 2018
در روزهای گذشته، همزمان با افزایش قيمت ارز، نرخ بليت پروازهای داخلی نیز افزايش يافته است. بررسی ها در این باره نشان می دهد، شدت این افزایشها، گاهی بین 50 تا 150 درصد بوده و همین باعث شده است تا تعداد سفرهای داخلی که با هواپیما انجام می گیرد، کاهش چشمگیری داشته باشد.
به گزارش «تابناک»؛ با وجود کاهش سفرهای داخلی در کشور، همچنان ایرلاینها حاضر به کاهش قیمت بلیت ها نیستند و حتی با وجود شمار کم مسافران در پرواز، ترجیح می دهند از ارائه بلیت ارزان جلوگیری کنند و همین رویه، باعث کاهش چشمگیری در صنعت توریسم و از سوی دیگر، شلوغی و حتی ترافیک سنگین در برخی از راه های کشور شده است.
با این حال، ایرلاین ها قول هایی داده اند که پس از پایان فصل سفر در قیمت های خود تجدیدنظرهایی داشته باشند؛ اما تا کنون هیچ دستورالعملی در این زمینه صادر نشده و گویا ایرلاین ها منتظر تجدیدنظر مشتریان خود هستند تا به فکر تجدیدنظر در قیمت های خود!
خلاصه آنکه این عامل باعث ایجاد برخی نگرانی ها در مجلس شورای اسلامی نیز شده است، به گونه ای که برخی نمایندگان مجلس و اعضای فراکسیون گردشگری، از اوضاع پدید آمده گلایه هایی کرده اند و ادامه این روند را به ضرر کشور دانسته اند. برخی نیز بر این باورند که ادامه این روند، باعث تعطیلی این صنعت و در نهایت تعطیلی خود ایرلاین ها خواهد شد.
مجید کیان پور، عضو فراکسیون گردشگری مجلس، با انتقاد از افزایش بهای بلیت هواپیما در روزهای اخیر گفت: مادامی که پول ملی تقویت نشود و هر صنعتی تغییر پایه پولی یا همسانسازی را اعمال کند، گرانی ها ادامه دار خواهد بود. دولت برای جلوگیری از ایجاد گرانیهای افسار گیسخته، باید جدی تر وارد عمل شود و از شعار به سمت عمل گرایی پیش رود.
وی بیان کرد: هرچند حدود 50 درصد هزینههای هواپیمایی ارزی است، می توان با اختصاص ارز مناسب، قطعات و نیازهای ارزی این صنعت را تأمین کرد تا بتوان از افزایش نامتناسب نرخ بلیت هواپیما و آزادسازی قیمت جلوگیری نمود، چرا که با تحقق این مهم صنعت هوایی نیز حفظ و رونق پیدا می کند.
کیان پور با بیان اینکه نرخ قیمت بلیت باید تحت کنترل سازمان هواپیمایی کشور باشد، خاطرنشان کرد: یکی از الزامات در صنعت هواپیمایی، رعایت آیین نامه های حقوق مسافر است.
وی با اشاره به دلایل افزایش نرخ بلیت هواپیما در روزهای اخیر، توضیح داد: کاهش ارزش پول ملی، باعث گرانی های اخیر شده است؛ بنابراین، در صورتی که دولت این کاهش را پذیرفته، باید دستمزد، حقوق و مزایای مردم اعم از نیروهای لشکری، کشوری، کارگران و کارمندان را نیز نسبت به گرانی و تورم افزایش دهد تا تناسب ایجاد شود.
همچنین مهرداد بائوج لاهوتی درباره تأثیر قیمت بلیتهای هواپیما بر صنعت گردشگری داخلی گفت: هرچند حمل و نقل بر گردشگری نقش مؤثری دارد ـ بر پایه گزارشها ـ 90 درصد سهم حمل ونقل مربوط به جادههاست و 10 درصد مابقی بین هوا، ریل و دریا تقسیم شده است؛ بنابراین، افزایش قیمت بلیتهای هواپیما بر اساس همین میزان آمار و ارقام بر صنعت گردشگری داخلی تأثیرگذار خواهد بود.
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس به شرایط خود هم اشاره کرد و توضیح داد: من هر هفته به حوزه انتخابیه خود سفر میکنم. پیش از این برای هر رفت و برگشت با هواپیما، 150 هزار تومان هزینه میکردم که اکنون به 300 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که مردم عادی برای یک سفر ناچارند، 271 هزار تومان بپردازند.
عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس با بیان اینکه هزینه سفر به حوزه انتخابیهاش در هر ماه، یک میلیون و 200 هزار تومان است، ادامه این رویه را توجیه ناپذیر خواند و گفت: سفر با هواپیما برای من هم توجیه اقتصادی ندارد و ناچارم بخشی از سفرها به حوزه انتخابیه را با ماشین انجام دهم. به جای اینکه مسئولان در شرایط ایجاد شده به فکر راهکارهایی برای کاهش هزینه های مردم باشند، بیشتر به فکر اینند که از این آب گل آلود ماهی خود را بگیرند.
روش ایرلاین ها برای افزایش قیمت، چیزی شبیه افزایش قیمت در صنعت خودروسازی است و هر بار این شرکت ها در زمان افزایش سفرها اقدام به چنین روشی می کنند، در سال های قبل شرکت های هواپیمایی توانستند با همین روش موفق به آزادسازی قیمت بلیت شوند و مقرر شد نرخ بلیت بر اساس عرضه و تقاضا صورت گیرد.
با اینکه قرار است نرخ ها بر اساس عرضه و تقاضا قیمت گذاری شود، بار دیگر امسال خودروسازها زیر حرف خود زده اند و با اینکه تقاضا برای بلیت زیاد است، به بهانه افزایش قیمت ارز، از انجام این کار سر باز زدهاند و اکنون بار دیگر تقاضاهای دیگری برای بالا بردن قیمت ها پیشنهاد می دهند.
به نظر می رسد، اکنون زمان آن رسیده است که سازمان های نظارتی مانند مجلس شورای اسلامی و سازمان تعزیرات حکومتی با قدرت به این مسأله ورود کنند و دست کم مانع از سودجویی شرکت هایی از این دست ـ که اغلب یا دولتی و یا نیمه دولتی هستند ـ شوند و اجازه ندهند بیش از این فشار بر مردم زیاد شود.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
روحانی باید از مردم عذرخواهی می کرد و نکرد
روحانی باید از مردم عذرخواهی می کرد و نکرد

افزایش ۱۴۰ تا ۳۰۰ درصدی قیمت لوازم خانگی در بازار
۱۳۹۷/۰۶/۲۴ ۱۹:۴۱:۵۷
ابتدای سال تاکنون قیمت لوازم خانگی خارجی ۳۰۰ درصد و قیمت لوازم خانگی ایرانی ۱۴۰ درصد افزایش پیدا کرده که این موضوع با توجه به افزایش قیمت ارز برای تولیدکنندگان راضی کننده نبوده و بازار هر روز با لیست جدید قیمت ها روبه رو است.
به گزارش فرتاک نیوز،
بازار این روزهای لوازم خانگی با کمبود عرضه کالا و افزایش قابل توجه قیمتها روبه رو است به نحوی که در این شرایط مصرف کنندگان دست از خرید کشیده و منتظر تعیین تکلیف بازار هستند.
البته تولیدکنندگان هم مدام آب پاکی روی دست خریداران ریخته و اعلام میکنند تولید کالا آنهم با قیمتهای فعلی به صرفه نیست و ملزوم به افزایش بیشتر قیمت کالاها هستیم. در حال حاضر اگر مردم سری به بازار لوازم خانگی بزنند متوجه تغییرات روزانه قیمت لوازم خانگی میشوند و خبری هم از توقف افزایش قیمت ها به گوش نمیرسد.
*افزایش 140 تا 300 درصدی قیمت لوازم خانگی
به اعتقاد فعالان بازار از اول سال تاکنون قیمت لوازم خانگی خارجی 300 درصد و قیمت لوازم خانگی ایرانی 140 درصد افزایش پیدا کرده که این موضوع با توجه به افزایش قیمت ارز برای تولیدکنندگان راضی کننده نبوده و بازار هر روز با لیست جدید قیمت ها روبه رو است.
انصاری دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در همین ارتباط با اشاره به اینکه در صورت آزادسازی قیمتها دست دلالان از بازار لوازم خانگی کوتاه و قیمتها معقول میشود به خبرنگار تسنیم گفته است: برخی از فروشندگان کالاها را گرانتر از قیمت کارخانه به مردم میفروشند که این موضوع مشکلاتی را بوجود آورده است به نحوی که تولیدکننده افزایش قیمت را اعمال و فروشنده نیز به سلیقه خود قیمتی را برای کالا تعیین میکند.
وی با اعلام اینکه متأسفانه تولید امروز کاهش قابل توجهی پیدا کرده و تولیدکنندگان با افزایش هزینههای تولید روبهرو و هیچ توجیهی برای فروش ندارند معتقد است: از دولت درخواست کردیم قیمت ها را متناسب با افزایش مواد اولیه محاسبه کنند چرا که در غیراین صورت تولید اصلاً برای تولیدکنندگان به صرفه نیست.
*قیمت اتو 3 برابر شد
یکی از فروشندگان لوازم خانگی در خصوص بازار لوازم خانگی و تصمیم تولیدکنندگان در افزایش روزانه قیمت لوازم خانگی میگوید: متأسفانه تولیدکنندهها در خریدهای چند ماهه گذشته ما نیز افزایش قیمت ها را اعمال کرده و می گویند باید مابه التفاوت خریدهایی که پول آن را قبلا پرداخت کرده ایم را با افزایش قیمت ها پرداخت کنید .
وی با اشاره به اینکه با وجود تمام وعده ها در مدیریت بازار لوازم خانگی هیچ اتفاق جدیدی در بازار نیافتاده و تولیدکنندگان بدون هیچ نظارتی مدام افزایش قیمت ها را اجرایی می کنند، افزود: اوضاع قیمت ها به حدی شده که شرکت ها قیمت های جدید را هر دو تا سه هفته با اعلام می کنند. در این شرایط شما بگوید ما چه فروشی خواهیم داشت.
این فروشنده اضافه کرد: قیمت یک اتوی دستی از 250 هزار تومان به 750 هزار تومان رسیده و هیچ کسی هم نظارتی بر بازار ندارد.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: