کد خبر: ۷۸۴۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۹
تعداد بازدید: ۲۶۶
فریدون مجلسی، دیپلمات اسبق :
فریدون مجلسی، دیپلمات و کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره مفید بودن یا نبودن حضور روحانی در جلسه شورای امنیت به ریاست ترامپ گفت: این حضور بستگی به موقعیت محل و تصمیم خود رییس جمهور دارد و فقط شخص ایشان باید درباره این موضوع تصمیم گیری کنند. به هر حال وزیر خارجه نیز در کنار رییس جمهور حضور دارد و اگر ایشان تشخیص دهند آقای ظریف هم می تواند در جلسه حاضر شده و اگر تشخیص داده شد که در میانه این جلسه، حضور رییس جمهور لازم است، آقای روحانی هم به جلسه اضافه شوند.
چرا می‌گویند روحانی به نیویورک نرود؟ مگر ترسی داریم؟ آخر سکوت چه خاصیتی دارد؟ / بُت تندرو‌ها و مظهر قدرت شان کره شمالی بود که تسلیم لبخند ترامپ شد / مخالفان حضور روحانی در نیویورک، همان کسانی‌اند که صدایشان بابت سفر‌های احمدی‌نژاد با آن هواپیمای پُر در نیامد / در صورت لزوم، پس از ظریف، روحانی هم می‌تواند در میانه جلسه شورای امنیت به ریاست ترامپ به آن اضافه شود

 فریدون مجلسی، دیپلمات و کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره مفید بودن یا نبودن حضور روحانی در جلسه شورای امنیت به ریاست ترامپ گفت: این حضور بستگی به موقعیت محل و تصمیم خود رییس جمهور دارد و فقط شخص ایشان باید درباره این موضوع تصمیم گیری کنند. به هر حال وزیر خارجه نیز در کنار رییس جمهور حضور دارد و اگر ایشان تشخیص دهند آقای ظریف هم می تواند در جلسه حاضر شده و اگر تشخیص داده شد که در میانه این جلسه، حضور رییس جمهور لازم است، آقای روحانی هم به جلسه اضافه شوند.

به گزارش خبرداغ به نقل از  «انتخاب»، درباره مخالفت برخی عده ای در داخل کشور با سفر رییس جمهور به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: این تندروها همان کسانی هستند که هنگام سفرهای آقای احمدی نژاد به نیویورک که با هواپیمای پر انجام می شد، صدایشان هم درنیامد. آن هم در شرایطی که احمدی نژاد نه دیپلمات مناسبی بود نه می توانست از مواضع ایران به خوبی دفاع کند. او در دانشگاه کلمبیا آن ماجرا را به وجود آورد یا حتما به یاد دارید که معمولا برای صندلی های خالی سخنرانی می کرد.

او ادامه داد: در شرایطی که ایران تحت تحریم های آمریکا قرار گرفته، حضور رییس جمهور در سازمان ملل و نیز مصاحبه با رسانه ها با حضور خبرنگارها، فرصتی است باید از آن استفاده کرد؛ به خصوص بعد از مشکلاتی که برای ترامپ پیش آمده، و خبرنگاران دل خوشی از او ندارند، این فرصت برای رییس جمهور وجود دارد که نیویورک حرف‌های خودش را مطرح کند.

مگر ترسی داریم که می گویند روحانی به نیویورک نرود؟

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به مخالفت ها برای حضور روحانی در سازمان ملل گفت: مگر ترسی هست؟ مگر نگرانی خاصی مثلا از ترامپ یا مسائل سیاسی وجود دارد که می گویند روحانی نباید برود؟ آخر سکوت چه خاصیتی داشته و دارد؟

مجلسی ادامه داد: اگر حرفی داریم، با حضور در مجمع عمومی سازمان ملل می توانیم آن را بیان کنیم؛ واقعیت آن است که کسی به نیویورک نمی رود که بخواهد از حقایقی بگریزد. طبیعی است که ممکن است ایرادهایی در مصاحبه ها گرفته شود که اگر منطقی نیست باید به آنها پاسخ داد و اگر منطقی است، از این فرصت استفاده و آنها را رفع کرد.

او با اشاره به جلسه شورای امنیت که ریاست دوره ای آن با آمریکاست گفت: ترامپ با ریاست این جلسه می خواهد تنها به قاضی برود. در این راه، تندروهای ایرانی هم مطابق میل تندروهای امریکایی با این موضوع همراه شده اند و به او کمک می کنند.

او با اشاره به حضور احتمالی نتانیاهو در جلسه شورای امنیت گفت: ممکن است در این جلسه بحث مواضع ایران در مقابل اسرائیل هم مطرح شود که باید در این باره توضیح داده شود زیرا در غیر این صورت، ممکن است محکومیتی به همراه داشته باشد.

مگر احمدی نژاد با غیبت در جلساتی که باید حضور می داشت، چه به بار آورد؟

این تحلیلگر مسائل بین الملل ادامه داد: مگر احمدی نژاد با غیبت های خود در جلساتی که باید در آنها حضور می داشت، 6 قطعنامه تحریمی شورای امنیت با حمایت روسیه و چین به بار نیاورد که 15، 16 سال است که عذاب ان تحریم ها را داریم و هنوز نتوانسته ایم به اقتصاد مناسب دست یابیم؟

مجلسی با بیان اینکه عدم حضور در سازمان ملل می تواند باخت دیگری به بار بیاورد، گفت: رییس جمهور با حضور در مجمع سازمان ملل و نیز شرکت در مصاحبه ها می تواند موضع ایران را روشن کند که این موضوع به نفع ایران خواهد بود. در آنجا ضمن آشنا شدن با افکار عمومی دنیا خواهیم دید که به درستی یا غلط چه مواضعی درباره ایران دارند. حتی اگر انتقادهایی هم در آنجا مطرح شود، در صورت درست بودن می توان آنها را اصلاح کرد؛ این موضوع جزء مقتضیات امروز جهان است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، اضافه کرد: اینکه آقای روحانی به سازمان ملل برود یا نرود در اختیار آن دسته از کسانی که ارای خودشان را داده اند و بازنده شدند نیست. در واقع تصمیم گیری باید بر اساس نظر کسانی باشد که در انتخابات به صلح و میانه روی رای دادند. آنها پیشنهادشان را با رای داده اند و آن اعتدال است.

بت تندروها کره شمالی بود که تسلیم لبخند ترامپ شد

مجلسی درباره مخالفان حضور روحانی در نیویورک ادامه داد: این افراد با قهر کردن می خواهند به چه نتیجه ای برسند؟ چرا قهر را ترجیح می دهند؟ اینها طرفداران کره شمالی و روش های آن هستند. بت آنها و مظهر قدرت شان کره شمالی بود که تسلیم لبخند ترامپ شد.

حضور روحانی در جلسه شورای امنیت بستگی به تصمیم خود او دارد

مجلسی درباره مفید بودن یا نبودن حضور روحانی در جلسه شورای امنیت به ریاست ترامپ هم گفت: این حضور بستگی به موقعیت محل و تصمیم خود رییس جمهور دارد و فقط شخص ایشان باید درباره این موضوع تصمیم گیری کنند. به هر حال وزیر خارجه نیز در کنار رییس جمهور حضور دارد و اگر ایشان تشخیص دهند آقای ظریف هم می تواند در جلسه حاضر شده و اگر تشخیص داده شد که در میانه این جلسه، حضور رییس جمهور لازم است، آقای روحانی هم به جلسه اضافه شوند.

مجلسی در پاسخ به این سوال که ورود رییس جمهور به جلسه شورای امنیت در میانه نشست، در عرف دیپلماتیک رایج است یا خیر، گفت: بله، مشکلی در این خصوص وجود ندارد. اما این دیگر بستگی به این دارد که جلسه چگونه پیش برود  و مثلا آقای ترامپ در آن چه بگویند. در هر صورت آقای رییس جمهور باید در این زمینه تصمیم بگیرد و طبیعتا مسئولیت آن نیز با خود ایشان است. البته ممکن است مثلا آقای ترامپ یا نتانیاهو در صورت حضور در جلسه، تصمیم بگیرند با حضور آقای روحانی، از نشست خارج شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: