کد خبر: ۷۸۴۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۸
تعداد بازدید: ۲۴۰
جان کری در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان»؛
وزیر خارجه پیشین آمریکا در ادامه سری مصاحبه‌های اخیر خود با رسانه‌های آمریکایی درباره پیشنهاد ترامپ برای مذاکره با ایران گفت: من با آنها(ایرانی‌ها) صحبت کرده‌ام. آنها قصد مذاکره مجدد ندارند. آنها مذاکره نمی‌کنند چون ترامپ به آنها پیشنهاد مذاکره نداده است. ترامپ سعی دارد منافعی که آنها در این توافق به آن دست پیدا کرده‌اند را بگیرد.
با مقام‌های تهران درباره پیشنهاد ترامپ برای مذاکره مجدد حرف زدم/ دولت آمریکا دنبال تغییر نظام در ایران است

به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا ، «جان کری» در مصاحبه با «کریستین امان‌پور» در شبکه سی‌ان‌ان که روز گذشته -سه‌شنبه- انجام شد، گفت: دولت ترامپ درصدد تغییر نظام در ایران است.

وزیر خارجه اسبق آمریکا در این مصاحبه گفت: تصمیم ترامپ در ماه می برای خروج از توافق هسته‌ای، تلاشی برای منزوی کردن ایران و مجبور کردن آنها به اعمال تغییرات عمده در دولتشان است.

وی افزود: دلیل این تلاش‌ها توسط دولت، یک چیز است؛ آمریکا در پیگیری سیاست تغییر نظام‌ها به طور تاریخی خوب عمل نکرده است. شما می‌توانید جای جای جهان که این سیاست در آن (توسط آمریکا) دنبال شده را ببینید.

«کری» با بیان اینکه رییس‌جمهور ترامپ فهرستی از درخواست‌ها را از ایران مطرح کرده است، ضمن تکرار برخی ادعاهای آمریکا علیه ایران گفت: من و رییس‌جمهور اوباما در دولت، در مورد عدم دخالت ایران در یمن بسیار جدی بودیم و به آن اعتراض کردیم. ما به کارهایی که ایران و حزب الله می‌کنند اعتراض کردیم. ما به حملات ایران به اسرائیل، اعتراض کردیم. ما مخالف دخالت ایران در عراق بودیم. ما از کارهایی که ایران در  منطقه می‌کند، راضی نبودیم، اما به این نتیجه رسیدیم که اگر می‌خواهیم به آنها فشار بیاوریم تا تغییراتی در رفتارشان اعمال کنند، بهتر است با کشورهایی سر وکار نداشته باشیم که بمب هسته‌ای دارند.

وی افزود: ما تصمیم گرفتیم بمب اتم را از آنها بگیریم و کنار بگذاریم سپس حمایت چین و روسیه و کشورهای دیگر را برای تغییر رفتار ایران در سایر ابعادی که گفتم، جلب کنیم.

«کری» مدعی شد: ایران آماده بود که درباره این موضوعات مذاکره کند.

وی همچنین افزود: سران و مقامات اطلاعاتی اسرائیل معتقد بودند این توافق کارساز بوده و باید از آن خارج شد؛ چرا که ما برای سرو کله زدن با موضوعات دیگر نیازمند حمایت کشورهای دیگر هستیم. اگر امروز به واسطه خروج ترامپ از توافق با یک بحران در منطقه روبه‌رو شویم، آیا فکر می‌کنید چین یا روسیه یا فرانسه و بریتانیا به سمت آمریکا خواهند آمد و از ما می‌خواهند که با هم کاری بکنیم؟ ابدا چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد.

«کری» گفت: ترامپ مدعی است که می‌خواهد با ایران برای یک توافق جدید مذاکره کند. آیا شما فکر می‌کنید سران ایران پای میز مذاکره آمده و با آدمی که چنین سیاست‌هایی را در پیش گرفته مذاکره می‌کنند؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا با مقامات ایران بعد از پیشنهاد ترامپ برای مذاکره، صحبتی در این باره داشته یا خیر؟ گفت: من با آنها صحبت کرده‌ام. آنها قصد مذاکره مجدد ندارند. آنها مذاکره نمی‌کنند چون ترامپ به آنها پیشنهاد مذاکره نداده است. ترامپ سعی دارد منافعی که آنها در این توافق دست پیدا کرده‌اند را بگیرد.

وزیر خارجه دولت اوباما با بیان اینکه ایرانی‌ها ما را «شیطان بزرگ» می‌خوانند، گفت: (ترامپ) از نظر سیاسی این احتمال را که رهبران ایران بگویند «اوه بسیار عالی است؛ باید تحت فشار شیطان بزرگ، آمریکا، به خواسته‌هایشان تن بدهیم» را غیر ممکن ساخته است.

«کری» در مورد اینکه برجام یک توافق آمریکایی نبوده است و کشورهای دیگر هم در شکل‌گیری آن دخیل بوده‌اند، گفت: قطعا دولت آمریکا از همه قدرت خود برای از بین بردن این توافق استفاده کرده است؛ اما واقعیت این است که این توافق تنها با آمریکا منعقد نشده است، بلکه به تایید سازمان ملل متحد و به امضای اعضای شورای امنیت رسیده است. امروز چین، روسیه، فرانسه، آلمان، بریتانیا و خود ایران سعی دارند این توافق را حفظ کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: