کد خبر: ۷۸۳۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰
تعداد بازدید: ۲۷۳
سویلو در جمع پناهجویان سوری ترکمن در شهرستان یایلاداغی استان حاتای ترکیه بیان کرد: از این تعداد 160 هزار نفر با فراهم شدن زمینه ثبات و امنیت در منطقه عملیات سپر فرات ارتش ترکیه در اطراف استان الباب مستقر شده اند.
255 هزار پناهجوی سوری از ترکیه به کشور خود بازگشتند
به گزارش خبرداغ ، سویلو در جمع پناهجویان سوری ترکمن در شهرستان یایلاداغی استان حاتای ترکیه بیان کرد: از این تعداد 160 هزار نفر با فراهم شدن زمینه ثبات و امنیت در منطقه عملیات سپر فرات ارتش ترکیه در اطراف استان الباب مستقر شده اند.

وی افزود: در صورت فراهم شدن ثبات و امنیت بیشتر در سوریه، پناهجویان بیشتری به کشور خود باز خواهند گشت.

وی با اشاره به مساعدت و کمک های انسان دوستانه ترکیه به پناهجویان سوری، گسیل موج جدیدی از پناهجویان به سمت ترکیه در پی تشدید درگیری ها در ادلب را محتمل دانست و اظهار کرد: ما مسئول این امر نیستیم چرا که ترکیه هشدارهای لازم را در این زمینه داده است.

وزیر کشور ترکیه اظهار کرد: آنکارا موضع خود را در قبال ادلب حفظ و از وظیفه انسانی خود عدول نخواهد کرد ولی با صراحت می گویم که 'هیچ مسئولیتی در قبال موج مهاجرت از ادلب نداریم اما از انسانیت خود عدول نخواهیم کرد.'

سویلو اضافه کرد: در سال 2015 به طور میانگین روزانه 6 هزار و 800 پناهجوی غیرقانونی سوری از طریق مرزهای غربی ترکیه راهی یونان می شدند تا به کشورهای اروپای غربی مهاجرت کنند ولی اکنون این رقم به 79 نفر رسیده است. 

وی در خصوص ادلب نیز گفت: امیدوارم که مساله ادلب بدون درگیری و جنگ و به روش سیاسی حل و با ایجاد ثبات و آرامش در آنجا، بازگشت پناهجویان آغاز شود.

استان حاتای ترکیه نزدیک ترین مسیر به استان ادلب محسوب می شود و ترکیه بیم دارد که با تشدید حملات علیه تروریست های ساکن آنجا، موج جدیدی از پناهجویان وارد ترکیه شود.

هم اکنون نزدیک 3.5 میلیون پناهجوی سوری در شهرهای مختلف ترکیه به خصوص در شهرهای جنوبی و مرزی سوریه و شهر استانبول به سر می برند.

ترکیه مدعی است که تاکنون برای ساماندهی و خدمات رسانی به این پناهجویان بیش از 32 میلیارد دلار هزینه کرده است.

اتحادیه اروپا طی دو سال گذشته در دو نوبت ارائه دو بسته کمک مالی سه میلیارد یورویی به ترکیه را به شرط جلوگیری از مهاجرت پناهجویان به سمت اروپا تصویب کرده است ولی به ادعای مقامات ترکیه از این رقم تنها 850 میلیون یورو پرداخت شده است.

ترکیه 911 کیلومتر مرز مشترک با سوریه دارد و بیشترین پناهجویان سوری ساکن ترکیه هستند.

 ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: