کد خبر: ۷۸۳۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱
تعداد بازدید: ۲۵۴۰
در چهارماهه اول امسال شاهد رشد 45 درصدی ورود گردشگر خارجی به کشور نسبت به دوره مشابه سال گذشته با غریب به سه میلیون و دویست هزار تن هستیم.

رشد 45 درصدی ورود گردشگران خارجی در 5 ماه اول سال ۹۷گردشگری در دنیا در حال حاضر اقتصاد سوم است و بشکلی پویا روند روبه‌رشدی را طی می‌کند. کشور ما نیز به‌لحاظ دارا بودن تاریخو فرهنگ غنیو نیز به‌خاطر نقشی که در ساخت تمدن بشری ایفا کرده‌ استو با توجه به داشته‌های فرهنگی‌تاریخی و جاذبه‌های طبیعی، می‌تواند در حوزه گردشگری بیش‌ازپیش نقش‌آفرینی کند، ضمن این‌که در حوزه‌میراث ناملموس نیز دارای ظرفیت‌هایی هستیم که به رونق صنعت گردشگری در کشور کمک می‌کند و می‌تواند در ارتقای جایگاه ایران در صنعت گردشگری نقش ایفا کند. هر آنقدر هم که به پتانسیل های جذب گردشگری خود ببالیم اما نباید از این نکته غافل شویم که محدویدت های دست و پا گیر مانعی بزرگ بر سر راه توسعه صنعت گردشگری کشور است که شاید بتوان از طریق وضع مقررات جدید از طریق کمیته های مقررات زدایی مبادی زیربط به توسعه این صنعت کمک نمود.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرداغ؛ در دولت تدبیر و امید با عنایت به نگاه ویژه رئیس‌جمهوری به این صنعت پولساز و استراتژیک و نیز اقدامات شایسته سازمان میراث فرهنگی با ملحوظ نمودن محدودیت های قابل ملاحظه و غیر قابل انکار در حوزه جذب گردشگر، مسیر گردشگری خوشبختانه روزبه‌روز در حال رشد است، سال گذشته رشد ۴درصدی ورود گردشگر خارجی را تجربه کردیم و در چهارماهه اول امسال شاهد رشد 45 درصدی ورود گردشگر خارجی به کشور نسبت به دوره مشابه سال گذشته با غریب به سه میلیون و دویست هزار تن هستیم.

رشد 45 درصدی ورود گردشگران خارجی در 5 ماه اول سال ۹۷

سازمان میراث‌فرهنگی سه وظیفه مهم در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد که شاید این سه ویژگی، ویژگی گردشگری در کل دنیا باشد اما در کشور ما این سه بخش جزو مأموریت‌های ذاتی سازمان ما به‌حساب می‌آید. در بخش فرهنگی با ورود گردشگر خارجی و رونق گردشگری داخلی نشاط و امید در جامعه تزریق می‌شود، معرفی آداب‌ورسوم و داشته‌های فرهنگی‌تاریخی یکی دیگر از ویژگی‌های فرهنگی گردشگری است و هر گردشگر خارجی با وجود تبلیغات منفی علیه کشور ما در سفر به ایران به یک سفیر برای کشور ما تبدیل می‌شود ودر بعد اجتماعی نیز جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها یکی دیگر از موضوعاتی است که در این حوزه موفق شدیم با بهره‌گیری از صنایع‌دستی، میراث‌فرهنگی و گردشگری از جمله بوم‌گردی جلوی مهاجرت روستاییان به شهر را بگیریم و حتی شاهد مهاجرت معکوس باشیم و در حوزه اقتصادی تولید ارز خارجی، ایجاد اشتغال که سرعت  دو و نیم برابری را نسبت به دیگر صنایع دارد، ایجاد تجارت، درآمد و کارآفرینی مخصوصا در بخش های کوچک کسب و کار، ارائه زیرساخت های جدید برای استفاده های غیر توریستی همچون حوزه سلامت و پزشکی و...

تعدادی از اقدامات انجام شده در جهت توسعه صنعت گردشگری کشور:

افزایش 30 درصدی تعداد هتل‌های ۴ و ۵ ستاره و سرمایه گذاری گسترده در این حوزه

تا قبل از دولت تدبیر و امید ۱۲۵ هتل چهار و پنج‌ستاره در ایران داشتیم اما اکنون دارای بیش از 160 هتل چهار و پنج‌ستاره هستیم و تا پایان دولت دوازدهم این عدد به ۲۸۰ هتل می‌رسد.

در حال حاضر ۱۸۸۴ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۴۳هزار میلیارد تومان در بخش گردشگری چه اقامتی و هتل و چه در بخش‌های پروژه‌های جاذب گردشگر در کشور در حال اجراست که این نوید را می‌دهد که روزهای خوبی را برای گردشگری کشور داشته باشیم.

ایجاد فضای امن ایران برای گردشگران خارجی صدور ویزای الکترونیکی ویزاهای فرودگاهی

خوشبختانه وزارت امور خارجه و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی تمامی مساعی خویش را بکار بسته اند تا فضای امنی را برای کشور فراهم کنند و علی‌رغم فضای منطقه‌ای شاهد این هستیم که فضای امنی در کشور وجود دارد و گردشگران با خیالی راحت می‌توانند از هر نقطه کشور بازدید کنند. ضمن این‌که یکی دیگر از اقدامات مهمی که وزارت امور خارجه انجام شده است صدور ویزای الکترونیکی است و در حال حاضر ویزاهای فرودگاهی با مجوز مدت ۹۰ روز نیز صادر می‌شود.

راه اندازی موزه های غیر دولتی

علاوه بر اجرای موزه‌های دولتی یکی از اقداماتی که سال گذشته دنبال شد راه‌اندازی موزه‌های غیردولتی است تا هم یک کسب‌وکار جدید راه‌اندازی شود و هم مجموعه‌داران اشیایی را که در منزل دارند در موزه با قابلیت بهره برداری دیگر افراد جامعه نگهداری کنند.

تفاهم‌نامه ساخت ۱۰ هتل توسط سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای و رشد 28 درصدی ورود گردشگران ترک

درخصوص مجوز ساخت ۱۰ هتل ۵ ستاره با سرمایه‌گذاری ترکیه در ایران این موضوع بر اساس یک تفاهم‌نامه بین ایران و ترکیه است و مقرر است سرمایه‌گذارانی از ترکیه این ۱۰ هتل را در کشور بسازند، این تفاهم‌نامه در حال پیگیری و حصول نتیجه است. در سال جاری تاکنون ۲۸درصد رشد ورود گردشگر ترکیه‌ای به ایران را داریم و با توجه به نزدیکی‌های فرهنگی بین دو کشور، به نظر می‌رسد گردشگران ترک استقبال بیشتری از بازدید از اماکن فرهنگی تاریخی و جاذبه‌های گردشگری در کشور ما داشته باشند. به نظر می‌رسد در امر تبلیغات در ترکیه باید بتوانیم به شکل بهتری کار کنیم تا این رشد بیشتر شود و به نقطه توازن ورود و خروج گردشگر بین دو کشور برسیم. سال گذشته ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار گردشگر ورودی داشتیم که ۴ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن را تجربه کردیم.

ایجاد شرایط ارزی جهت سفر ارزان برای گردشگران خارجی

در بسته اول ارزی تصمیماتی که اتخاذ شده بود، برای گردشگران خارجی مشکلاتی را ایجاد کرد اما خوشبختانه پیشنهادهای سازمان میراث فرهنگی ارائه شد و در بسته جدید ارزی این امکان فراهم شده است که گردشگر خارجی بتواند در صرافی‌ها ارز خود را با نرخ بازار تبدیل کند و یک مزیت بزرگ برای ما در حوزه گردشگری ایجاد شد و به‌شدت بسته‌های سفر به ایران ارزان شده است و بخشی از این رشد 45درصدی نیز به همین علت است.

ایجاد شرایط سهل برای گردشگران کشورهای همسایه

اقداماتی را در حوزه میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس با همسایگان شروع شده است که به‌عنوان‌مثال آیین ساختن و نواختن کمانچه با مشارکت ایران و آذربایجان در یونسکو ثبت جهانی شده است، ازاین‌رو این علاقه‌مندی وجود دارد و آماده‌ایم که با افغانستان نیز در خصوص موضوعات مرتبط با میراث‌فرهنگی ناملموس فعالیت و مشارکت داشته باشیم. به‌علاوه سعی کرده‌ایم در حوزه فارسی‌زبانان تعاملات خوبی را برقرار کنیم و بتوانیم نقاط مشترکمان را تقویت کنیم. در حوزه گردشگری نیز در چهارماهه اول سال جاری رشد ۴۰درصدی ورود گردشگران افغانستان به ایران را داشته‌ایم، همه سفارت‌خانه‌های ما در تمام کشورهای دنیا موظف شده‌اند تا روان‌سازی لازم را برای صدور ویزا انجام دهند، در افغانستان نیز همین‌گونه است و باید در خصوص صدور ویزا روان‌سازی انجام شود و اگر موضوعی وجود داشته باشد حتماً پیگیری می‌کنیم.

توجه ویژه به بحث گردشگر سلامت

بسیاری از گردشگران از کشورهای همسایه به‌عنوان گردشگر سلامت به ایران سفر می‌کنند و با توجه به ظرفیت‌های پزشکی ایران آمادگی میزبانی از گردشگران سلامت از کشورهای مختلف را داریم که کشورهای عرب منطقه، افغانستان و پاکستان نیز جزو کشورهایی است که می‌تواند از این ظرفیت ایران استفاده کند.

تبلیغات گردشگری و معرفی ظرفیت های ایران برای گردشگران خارجی

خوشبختانه امسال منابع بهتری را دولت محترم برای امر تبلیغات خارجی در نظر گرفته است، معاونت گردشگری بسته‌های تبلیغاتی را آماده کرده است و موضوع تبلیغات در کشورهای هدف شروع و در حال گسترش می‌یابد، اگرچه بخش‌های غیردولتی مانند آژانس‌ها نیز باید کمک کنند، این بسته‌های تبلیغاتی جدید شامل حضور جدی‌تر در مدیا، حضور باکیفیت در نمایشگاه‌های مهم گردشگری و... است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: