کد خبر: ۷۸۳۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
تعداد بازدید: ۳۲۸
یاسر هاشمی:
فرزند آیت‌الله هاشمی تاکید کرد که آیت‌الله هرگز حس مالکیت نسبت به دانشگاه‌آزاد نداشت.
آیت‌الله هاشمی فهمیده بود جمهوریت را مردم تعیین می‌کنند/ هرگز حس مالکیت نسبت به دانشگاه‌آزاد نداشتند

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، یاسر هاشمی در جلسه حزب ندای ایرانیان که درباره این موضوع که دانشگاه‌آزاد به کدام سو و جهت می‌رود، گفت: اگر به خاطر داشته باشید یکی از فیلم‌های سخنرانی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در فضای مجازی پخش شد در جمع هیات علمی و اجرایی و همایش سالگرد تاسیس دارالفنون و قتل امیرکبیر بود که او در آن فضا کتاب مخصوص خودش «کتاب امیرکبیر» را گشود و قسمتی از تاریخ ایران را برای جمع قرائت کرد و حین قرائت بسیار گریستند.

وی ادامه داد: ایشان روی این مسئله توجه ویژه داشتند که نهضت علمی و فکری که زمان امیر کبیر راه انداخته شد تا مقطعی جلو رفت اما متاسفانه زمان کافی برای پیش بردن آن برنامه‌ها وجود نداشت.

فرزند رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: آیت‌الله هاشمی این کتاب را در دهه ۴۰ و زمانی که تنها جوانی ۳۰ ساله بود نوشت؛ این نشان می‌دهد که یک جوان در آن سن و سال چقدر به مسئله دوره و زمانه خودش اهمیت می‌دهد. پس از آن سال ۶۰ و ۶۱ آیت‌الله به فکر تاسیس دانشگاه‌آزاد می‌افتد زیرا بر این امر همچون امیرکبیر معتقد بودند که علم پایه اصلی توسعه کشور است.

هاشمی افزود:‌ آیت‌‌الله هاشمی در بحبوحه جنگ به فکر تاسیس دانشگاه‌آزاد بوده و با یک ریشه فکری عمیق به آن پرداخت و همواره به این اعتقاد داشت که همه علوم باید به‌‌‌روز باشند و در جهت آن اقدام می‌کردند. این یک نسبت مستقیم بین تفکری است که آیت‌الله نسبت به تاسیس دانشگاه آزاد داشته است. او همچون امیرکبیر راه توسعه کشور را از راه توسعه علم می‌دانست.

وی با بیان اینکه برخلاف کسانی‌که معتقدند با اتفاقات اخیر دانشگاه‌ آزاد آینده‌ای خواهد داشت یا نه، معتقدم دانشگاه آزادی که مرحوم آیت‌الله هاشمی ساختند حتی با یک باد کوچک هم گزندی نمی‌بیند، اظهار داشت: در طول این سال‌ها شاید به آن آسیب‌هایی رسیده اما آنقدر ریشه‌ محکمی داشته که نتوانستند صدمه‌ای به آن وارد کنند. ساختن دانشگاه آزاد زمانی به فکر آیت‌الله هاشمی افتاد که ما در ایران تعداد محدودی دانشجو داشتیم و سال ۶۱ با وجود آن نگرش و دیدگاهی که در کشور حاکم بود دانشگاه‌آزاد تاسیس شد. به جرأت می‌توان گفت امروز مهمترین دستاورد علمی انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد است.

فرزند رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دانشگاه آزاد امروز نزدیک به هفت و نیم میلیون فارغ‌التحصیل و دانشجو دارد، تصریح کرد: همچنین ۷۰ تا ۸۰ هزار هیات علمی و کارکنان در این دانشگاه فعالیت می‌کنند ضمن اینکه حدود هفت تا هشت میلیون نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به دانشگاه خدمت کرده‌اند و دانشگاه نیز به آنها خدمت‌رسانی کرده است. همان‌طور که پیش‌تر آیت‌الله هاشمی فهمیده بود جمهوریت را مردم تعیین می‌کنند. این را هم می‌دانستند که مردم صاحبان اصلی دانشگاه آزاد هستند و ایشان هرگز حس مالکیت نسبت به دانشگاه آزاد نداشتند.

هاشمی ادامه داد: دانشگاه آزاد امروز آنقدر تنومند است که کسی نمی‌تواند برای آن مشکل ایجاد کند. البته در این میان یک‌سری مشکلات وجود دارد. بعد از اینکه رهبر انقلاب، حکم دانشگاه‌آزاد را به علی‌اکبر ولایتی داد ساختار آن تغییری نکرده و مدیران با همان ساختار قبلی به کار خود ادامه دادند.

وی با اشاره به ارکان دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد چهار رکن اصلی دارد: هیات موسس، هیات امنا، شورای دانشگاه و رئیس دانشگاه. در طی این دو سال، هیات موسس جلسه نداشته یا شورای دانشگاه تا الان جلسه‌ای تشکیل نداده است و در جریان نیستم و اطلاع دقیقی از عملکرد دانشگاه ندارم. در هر صورت دانشگاه موظف است هر ساله گزارشی از عملکرد خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی بدهد و من در جریان این مسئله نیستم اما مسئولان دانشگاه آزاد باید نسبت به این امر حساس باشد.

این مقام پیشین مسئول در دانشگاه آزاد با بیان اینکهه در حوزه رشته‌‌‌‌های مختلف، مسائل عمرانی، شورای دانشگاه‌‌ها و به ویژه دانش‌‌بنیان و... متأسفانه هیچ گزارشی به من داده نشده است و من در جریان نیستم، ابراز داشت: گاهی احساس می‌کنم که دانشگاه به لحاظ اطلاعاتی در حصر قرار دارد. آیت‌‌الله اعتقاد داشتند که دانشگاه آزاد برای مردم است و من نیز به این عقیده‌‌ام که دانشگاه آزاد با جیب مردم ساخته شده، پس برای مردم است.

هاشمی با بیان اینکه نوع رفتار آیت‌‌الله هاشمی باعث سرعت رو به جلوی دانشگاه آزاد شد، عنوان کرد: مرحوم آیت‌‌الله هاشمی مسائل مدیریتی و حاشیه‌‌ای را وارد کارهای دانشگاه نمی‌‌کرد و نمی‌‌گذاشت از این طریق به دانشگاه آسیب برسد. نوع سبک مدیریت آیت‌الله با زیردستانش و اینکه نمی‌گذاشت مسائل مدیریتی به حاشیه کشیده شود که خیلی مهم است. یکی از فاکتورهای اساسی آیت‌‌الله هاشمی نوع رابطه خودش با بدنه دانشگاه بود که یک رابطه صمیمی و خارج از حب و بغض بوده است.

وی با تاکید بر اینکه امیدوارم تیم مدیریت دانشگاه در شرایط جدید که شرایط آسانی نیست بتواند خوب عمل کند، یادآور شد:  هیات موسس حدود ۶۰ تا ۷۰ شاخص را تنظیم کرده بود که مهمترین آن مربوط به پژوهشگاه دانشگاه و نگاه دانش‌‌بنیان به عملکرد دانشگاه‌‌‌ها بوده است. در یک برهه‌‌ای از تاریخ دانشگاه آزاد بیش از ۵۰ درصد وزن علمی کشور را به خودش اختصاص داده بود و حال من نمی‌دانم وقتی دانشگاه آزاد این همه نیرو دارد چرا باید از بیرون نیرو برای آن بیاوریم.

فرزند رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: دانشگاه آزاد در تمام حوزه‌ها توانایی این را دارد که خودش را مدیریت کند. به نظرم یک دانشگاه آزادی بهتر می‌تواند به نسبت به دیگران این دانشگاه را مدیریت کند. من گاهی اتهام کیفیت هم به این دانشگاه می‌‌زنم. دانشگاه آزاد از همان چهارصد و پنجاه واحدی که داشت حداقل ۲۰ واحدش به خوبی عمل می‌کردند. بعضی اوقات کیفیت دانشگاه به لحاظ کمیت آن زیر سوال می‌رود. در دهه سوم فعالیت این دانشگاه کیفیت آن خیلی مورد توجه بود.

هاشمی با تاکید بر اینکه امروز که در بحران کاهش دانشجو هستیم دانشگاه آزاد با آن عقبه و ظرفیت بالا توانست خودش را بالا بکشد و در بحران‌ها سربلند بیرون بیاید، بیان کرد: ما باید از مسئولان دانشگاه بخواهیم آمار خوبی را در اختیار رسانه‌ها و سازمان‌ها قرار دهند. تا جایی که من مطلع هستم دانشگاه روز به روز دستاورد خوبی داشته و امیدوارم بعد از این هم داشته باشد اما کسانی که زمانی مخالف دانشگاه آزاد بود و معتقد بودند که ما انقلابی هستیم در حالی که دانشگاه آزاد انقلابی نیست در حال حاضر در دانشگاه آزاد سمت دارند. به نظرم خوب است که از همه اعضا در دانشگاه آزاد وجود داشته باشد زیرا دانشگاه آزاد محل ورود افکار مختلف است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: