کد خبر: ۷۸۱۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰
تعداد بازدید: ۲۳۷
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه درج اقلام دارویی در لیست ارز دولتی بر اساس پروتکلی که تعیین‌شده صورت می‌گیرد، گفت: مصرف داروهای سرطان تولید داخل هیچ عوارضی ندارد.
ارز دولتی به دارو‌های مشابه داخلی تعلق نمی‌گیرد/ مصرف داروهای سرطان تولید داخل هیچ عوارضی نداردبه گزارش خبرداغ به نقل از مهر: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه درج اقلام دارویی در لیست ارز دولتی بر اساس پروتکلی که تعیین‌شده صورت می‌گیرد، گفت: مصرف داروهای سرطان تولید داخل هیچ عوارضی ندارد.

 ابوالفضل سروش، در واکنش به انتقاداتی پیرامون قرار نگرفتن داروهای درمان سرطان و دستگاه‌های پرتودرمانی در لیست ارز دولتی، گفت: اغلب داروهایی که داریم جزءداروهای ژنریک هستند، اما بر اساس پروتکلی که تعیین شده است حتیداروهای خارجی و تجهیزات مورد نیاز درمان سرطان هم قطعا در لیست ارز دولتی قرار دارد.

وی ادامه داد: البته در برخی موارد برغم اینکه برای درمان این بیماری مشابه داخلی وجود دارد، پزشکان تاکید می‌کنند که خارج از چارچوب آن پروتکل تعیین شده، حتما باید مشابه خارجی آن تهیه شود که در این صورت نباید انتظار داشت آن دارو هم با ارز دولتی وارد شود.

سروش خاطرنشان کرد: در مورد تجهیزات رادیوتراپی هم اگر همچون داروها دارای دو نوع خارجی و داخلی باشند و چنانچه برخی تجهیزات به هر دلیلی تولید داخلی نداشته باشند، اداره کل تجهیزات وزارت بهداشت و درمان مشخص می‌کند که اگر یک مدل خاصی که مدنظر دارد وارد کشور شود در لیست ارز دولتی قرار بگیرد.

وی یادآورشد: اگر بیمارستانی یا کلینیکی تاکید کند که دستگاه دیگری را باید وارد کند، در این شرایط لزومی هم برای پرداخت ارز دولتی برای آن دستگاه وجود ندارد، بنابراین داروها یا تجهیزات درمان سرطان که مشمول دریافت ارز دولتی قرار نگرفته‌اند، خارج از پروتکل‌های تعریف شده هستند.

سروش در مورد اظهارنظرهایی مبنی براینکه استفاده از داروهای داخلی عوارضی را برای بیماران سرطانی به همراه دارد تاکید کرد: این امر قابل قبولی نیست، کما اینکه در گذشته در مورد برخی اقلام داروهای هموفیلی هم گفته شده بود که عوارضی را به همراه دارد، اما بعد از اینکه از آنها خواستیم یک نمونه از آن را ارائه دهند، هیچ گزارشی در این مورد ارائه نشد، هر چند ممکن است مدت زمان درمان از طریق مصرف این داروها با هم متفاوت باشد.

وی در مورد این اظهارنظر که قرار بوده تمام داروهای وارداتی بدون استثناء در لیست ارز دولتی قرار بگیرد، تصریح کرد: قرار نبود داروهایی که مشابه داخلی دارند یا مکمل‌ها در لیست ارز دولتی قرار بگیرند، ضمن اینکه قرار بود داروهای بیماری سرطان و سایر بیماری‌های خاص در اولویت این لیست قرار بگیرند، بنابراین وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نوع داروهایی که در این لیست قرار می‌گیرند را تعریف کرده‌اند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بیان کرد: سیاست کلی مجلس و دولت این است که در تامین ارز برای کالاهای اساسی مردم که دارو در راس آنها قرار دارد، هیچ مشکلی ایجاد نشود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: