کد خبر: ۷۸۱۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵
تعداد بازدید: ۲۳۳
استراحتگاه داریوش نام یکی از آثار دوره هخامنشیان در فارس است که همچنان ناشناخته باقی مانده است، محوطه ای که قدمتش به دو هزار و 500 سال قبل برمی گردد و در نزدیکی مجموعه جهانی پاسارگاد قرار دارد و به گفته مدیر این پایگاه جهانی قرار است بعد انجام پروژه مرمت و ساماندهی این منطقه به سایت موزه و محلی برای بازدید گردشگران تبدیل شود.
استراحتگاه داریوش، گنجینه‌ای ۲۵۰۰ ساله در نزدیکی پاسارگاد
يکي از مهمترين محوطه هاي باستان شناسي که در تنگ بلاغي شناسايي شده کوشک داريوش است که در سمت شرق رودخانه و در شمال صخره اي عظيم به نام تنگ تيرانداز قرار دارد. متاسفانه در سال هاي قبل قسمتي از اين محوطه ارزشمند به وسيله ماشين آلات راه سازي به شدت تخريب شده بود.

به گزارش خبرداغ ؛ این بنا که به کوشک تنگ بلاغی هم معروف است در واقع کاخی بوده که داراي يک تالار مرکزي با ته ستون هاي مکعبي شکل است که در خلال حفاري دو ستون آن در جا بود و بيرون آورده شد و ايوان غربي نيز رو به رودخانه بوده است. علاوه بر اين در اين کاخ قسمتي از ديوار و روي کاهگل آن رنگ شده بود. از موارد فرهنگي بدست آمده از آن مي توان به چشم هاي مصنوعي و سفال هاي شاخص آن اشاره كرد.



بنابراین گزارش کوشک هخامنشی تنگ بلاغی سال 1385 مورد کاوش های باستان شناسی و حفاظت اولیه قرار گرفت اما این محوطه حدود 12 سالی است که به نوعی به حال خود رها شده بود و تنها مورد حفاظت فیزیکی قرار می گرفت اما به اعتقاد کارشناسان نیازمند ساماندهی و مراقبت اصولی بود که هم اکنون محوطه مورد کاوش های باستان شناسی و مرمت آثار قرارگرفته است و به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد قرار است این کوشک به جاذبه جدید گردشگری تبدیل شود.

حمید فدایی در گفت و گو با «خبر جنوب»با بیان اینکه کوشک داریوش یا کوشک تنگ بلاغی یکی از مهم ترین آثار هخامنشیان در منطقه پاسارگاد (تنگ بلاغی ) محسوب می شود افزود: در 10 سال گذشته هیچ توجهی به این منطقه نشده بود و حفاظت ها و مراقبت ها ازآثار مکشوفه این کوشک تنها به اندودها و حصار کشی هایی برمی گشت که در همان سال ها صورت گرفته بود از این رو پروژه ساماندهی ، کاوش و مرمت این محوطه در دستور کار قرار گرفت و دو تیم باستان شناس و مرمتگر در این محل مستقر شدند.

به گفته وی فعالیت های این دو تیم تا دو هفته دیگر به پایان می رسد و در نظر داریم این محوطه به یکی از جاذبه های گردشگری منطقه تبدیل شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد اضافه کرد: در واقع این محوطه بقایایی از یک کاخ و کوشکی از دوره هخامنشیان بوده که بنابر اظهار نظر باستان شناسان استراحتگاهی در این دوره تاریخی بوده است.

فدایی ادامه داد: بنا دو ایوانی است و در تنگه ای معروف به تنگ تیر انداز قرار دارد.

وی در ادامه اضافه کرد: این بنای تاریخی قابلیت تبدیل به یک سایت موزه را دارد و به زودی به محلی برای بازدید گردشگران تبدیل خواهد شد.

گفتنی است تنگ بلاغي در جنوب غربي مجموعه ميراث جهاني پاسارگاد قرارگرفته که نزديک به 18 کيلومتر طول دارد و به عنوان يکي از قديمي ترين گذرگاه هاي فارس به شمار مي آيد. در اين تنگه رود پلوار جريان دارد که اهميت تاريخي و طبيعي تنگه وابسته به همين جريان آبي مي باشد. این تنگه در دوران هخامنشی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و مراکز امپراطوری هخامنشیان را به یکدیگر متصل می ساخته است.

کلمه بلاغي يک کلمه ترکي و به معناي سر چشمه يا چشمه است که مردم اين منطقه در روزگاران گذشته بر آن نام نهاده اند. از اين دره رودخانه پلوار (بلاغي يا سيوند) که سرچشمه آن در کنار روستايی به نام قصر يعقوب در حدود50 کيلومتري شمال پاسارگاد سرچشمه مي گيرد و پس از گذر از تنگ بلاغي، دشت سعادت شهر، سيوند و جلگه مرودشت در جنوب شهرستان مرودشت به رودخانه کر مي پيوندد. رودخانه بلاغي (سيوند) از وسط تنگ بلاغي مي گذرد و اين دره را به دو قسمت شرقي و غربي تقسيم کرده است.

تاکنون دربررسي کامل تنگ بلاغي بيش از 45 غار و پناهگاه صخره اي شناسايي شده که 15عدد از آن داراي دست افزارهاي سنگي مي باشد. قدمت اين غارها به هشت هزار سال تا دوازده هزار سال قبل مي رسد .

تنگ بلاغي حدود 4 هزار سال پيش به دلايل نامعلومي خالي از سکنه مي شود (دليل اين ادعا عدم کشف آثار فرهنگي حد فاصل دوره پيش از تاريخ "استقرار در روستاها" تا دوره هخامنشي يعني حدود2500سال)، بعد از اين وقفه طولاني دوباره زندگي در تنگ بلاغي در دوره هخامنشي از سر گرفته مي شود.

از آثار ديگر دوره هخامنشي درتنگ بلاغي، تپه هاي باستاني ( محوطه هاي گسترده ) است. تاکنون چند محوطه در تنگ بلاغي شناسايي شد که داراي سفال شاخص دوره هخامنشي مي باشد.از مهمترين نتايج حفاري کشف يک روستا از دوره هخامنشي است که با کاوش در آن برخي از زواياي تاريک زندگي مردم عادي در دوره هخامنشي آشکار شد.

در تنگ بلاغي تا کنون چند محوطه و گورستان از اين دوره شناسايي شده است. بزرگترين و مهم ترين محوطه مربوط به دوره ساساني در تنگ بلاغي مي باشد. بر اساس آخرين نتايج بدست آمده اين محوطه ها مربوط به اواسط تا اواخر دوره ساساني است و در آن حوضچه هاي بزرگ با استفاده از مصالح سنگ و ساروج خاكبرداري شد كه مربوط به كارگاه توليد مواد غذايي بوده است.

منبع: خبرجنوب
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: