کد خبر: ۷۸۱۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۸
تعداد بازدید: ۳۰۴
جهانگیری:
معاون اول رییس جمهوری گفت: شرایط کشور شرایط خطیری است وبه جهت اقتصادی در این مقطع خاصی قرار گرفته ایم ولی به معنای آن نیست که در بن بست باشیم ، حتی به شرایط بحرانی هم ورود پیدا نکرده ایم.
فساد به برخی مسولان کشور رسیده است/ شرایط کشور بحرانی نیست

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، اسحاق جهانگیری گفت:  اگر در شرایط خطیری قرار داریم به معنای این نیست که در بن بست قرار گرفته ایم و پیش روی ما راهکارهایی نیست.

وی با اشاره به اینکه حتی به شرایط بحرانی هم ورود پیدا نکرده ایم ، ادامه داد: علت آن این است که کشور ظرفیتهای فراوان و کم نظیری از لحاظ منابع طبیعی ، انسانی و مدیریتی در کشور وجود دارد. ظرفیت های، فرهنگی و تمدنی بزرگی داریم که می تواند پشتوانه ملت در روزهای سخت باشد .

معاون اول رییس جمهوری اظهارداشت : کشوری هستیم که رتبه اول را از نظر منابع نفت وگاز در اختیار داریم. در منابع طبیعی و ذخائر معدنی و فلزات جزء ۱۰ کشور اول دنیا هستیم و از نظر حدود جغرافیایی از خلیج فارس تا منطقه خاورمیانه در منطقه بزرگی قرار داریم .

**تشکر از رسانه ها

جهانگیری همچنین از رسانه ها برای اطلاع رسانی نقاط قوت و ضعف کشور تشکر کرد و گفت: از طرف خودم ، رییس جمهوری و هیات دولت از زحمات بسیار خوب همه رسانه ها، روزنامه ها و فضای مجازی برای انعکاس اخبار دولت و منعکس کردن صدای ملت و دولت تشکر می کنم.

وی افزود: ایرنا جزء مهمترین رسانه های کشور است که بار سنگینی دراین بخش برعهده دارد و زحمات خوبی هم در طول دوران خود کشیده است. شما ( ایرنایی ها) مجبور شدید حتی جاهایی که احساس می شد رسانه های دیگر هم می توانند با صداقت و صمیمیت بخشی از مسئولیت را برعهده بگیرند و به هر دلیلی نمی گرفتند ، زحمت بیشتری کشید تا جبران کنید . لازم بود خدمت عزیزان برسیم و تشکر کنیم .

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: باید به یک واقعیت اعتراف کنیم که خبرنگار، روزنامه نگار و رسانه آنقدر اهمیت دارد که نه یک روز، که اگر تمام روز سال اگر به نام او نامگذاری شود، بی ربط نیست . هر روز می تواند روز خبرنگار ورسانه باشد .

جهانگیری افزود: خصوصا اینکه این روز بنام شهید صارمی نامگذاری شده است که قربانی جور وجهل وجمود شد و از خانواده ایرنا بود که شهید شد .این هم باید بیانگر جایگاه واهمیت خبرگزاری است .

وی ادامه داد: همه مسئولان و شهروندان به کارکرد رسانه و اهمیت آن واقف هستند. رسانه های تصویری و مجازی و مکتوب نقش مهمی در زندگی مردم وفضای سیاسی و اجتماعی، اقتصادی کشور ایفا کرده اند. به عبارتی اقتصاد و فرهنگ و سیاست واجتماع به نوعی رسانه ای شده است .

معاون اول رییس جمهوری گفت: امروز افکار عمومی از رسانه هابه صورت جدی تاثیر پذیر است . افکار عمومی می تواند دستور اول همه مسئولان قرار گیرد و به همین دلیل است که افکار عمومی می تواند تحت تاثیر این شرایط باشد .

** شرایط کشور بحرانی نیست

جهانگیری اضافه کرد: ما به عنوان کشوری ۸۰ میلیون نفری در میان کشورهای کوچک همیشه نشان داده ایم که در دوران سخت از آنها حفاظت و حراست کرده ایم. در همین دوران اخیر وقتی که صدام در یک چشم به هم زدن کویت را به صورت کامل به تصرف خود درآورد پناهگاهی که کویتی ها به آن پناه آوردند جمهوری اسلامی ایران بود.

وی ادامه داد: در همین اتفاقی که به اسم گروه های تکفیری و داعش برای کشورهای منطقه اتفاق افتاد کشوری که توانست با کمک مردم و دولت های منطقه آن را از بین ببرد ایران بود.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به ظرفیتهای کشور در حوزه های دانشگاه ها، نخبگان و ظرفیت تمدنی اظهارداشت:امروز هیچ کدام از کشورهای بزرگ دنیا نه می‌توانند و نه گفته اند که نقش تمدنی و تاریخی ایران موثر نبوده است. با چنین کشوری وقتی از سر لجاجت دست به اقداماتی می‌زنند حتما ظرفیت‌هایی وجود دارد که بتواند این بحران‌ها را پشت سر بگذارد.

جهانگیری خاطرنشان کرد:ما جنگ هشت ساله را پشت سر گذاشتیم.حمله به هواپیمای مسافربری را دیده ایم. در همان مقطع آمریکایی ها حمایت می کردند، اروپایی ها حمایت می کردند، شوروی سابق حمایت می کرد، کشورهای عرب منطقه پول می‌دادند.

وی ادامه داد: عربستانی‌ها یکی از بنادر مهم خود را در اختیار صدام قرار داده بودند که بتواند تمام تجهیزات مورد نیاز خود را تامین کند. ایران آن دوران را پشت سر گذاشته است لذا برای ایران شرایط بحرانی نیست اما خطیراست.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه نماد این شرایط خطیر در یک جنگ اقتصادی شکل گرفته است اظهارداشت:ما باید با تدبیر از این دوران عبور کنیم و تکیه اصلی ما باید به ظرفیت داخلی کشور باشد.مهمترین نقطه ای که ما را می تواند از این شرایط سخت با موفقیت بیرون ببرد بازسازی سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی است.

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها قبل از اینکه وارد جنگ اقتصادی با ایران شوند، یک جنگ رسانه‌ای و سیاسی علیه ما آغاز کردند و در این جنگ رسانه ای وسیاسی افکار عمومی ملت ایران را به نوعی تحت تاثیر قرار دادند و سعی کردند مردم را نسبت به آینده کشور بدبین نمایند و القا کنند که شما با این اوضاع آینده ای ندارید.

**نمی توان بخش بزرگی را از پیکره نظام جدا کرد و گفت اتفاقی نیفتاده است

جهانگیری خاطرنشان کرد:جمهوری اسلامی با مشکل روبروست اما کار نخبگان، صاحب‌نظران ، دولت ، مجلس و کار همه ارکان حکومت به جای اینکه به جای مسائل حاشیه ای خود را سرگرم کنند این است سرمایه اجتماعی و اعتماد ملت را دوباره بازسازی کنند تا ملت به آینده خود مطمئن باشد.

وی تصریح کرد: باید همه نیروهایی را که در چارچوب جمهوری اسلامی تعریف می‌شود زیر یک چتر قرار دهیم .زمان آن نرسیده که بتوانیم مجموعه های بزرگی را از پیکره جمهوری اسلامی جدا کنیم و بگوییم هیچ اتفاقی نیفتاده است.

معاون اول اضافه کرد: امروز کسی که دلسوز ایران و جمهوری اسلامی است می داند هیچ موضوعی برای کشور واجب تر از اتحاد ملی و انسجام و تفاهم ملی نیست.

جهانگیری گفت: به عنوان کسی که یک مسئولیت اجرایی مهمی بر دوش دارد، می دانم امروز زندگی مردم دچار مشکل است. می دانم فشارهای اقتصادی که به خانوارها وارد می‌شود آنها را در چه شرایطی قرار می دهد. می دانم با همین سیاست جدید ارزی چه شرایطی برای واحدهای تولیدی کشور پیش آمده و پیش خواهد آمد. می دانم وضعیت اشتغال چگونه است و با همین شرایط چه اتفاقات دیگری می تواند رقم بخورد.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: ما وقتی می توانیم از این گردنه ها با موفقیت عبور کنیم که باهم باشیم. راه اتحاد این است که با گفتگو مسائلی که در بین خودمان وجود دارد را برطرف کنیم.

**رسانه‌های رسمی مرجعیت داخل را برای خود نگهدارند

وی با بیان اینکه رسانه ها مهمترین میدان گفتگوهای کشور هستند گفت: خبرگزاری جمهوری اسلامی با سابقه و نیروهایی که هر کدامشان ظرفیت بزرگ دارند باید میدان گفت و گو و تفاهم ملی شوند و اگر این اتفاق افتاد و ما توانستیم اعتماد ملت و سرمایه اجتماعی کشور را بازسازی کنیم، با اتکا به این سرمایه اجتماعی خواهیم توانست مشکلات کشور را حل کنیم.

جهانگیری اظهارداشت: یکی از خطراتی که ما را تهدید می کند این است که مرجعیت رسانه ای کشور از دست رسانه های اصلی کشور خارج شود و در دست رسانه های معاند قرار بگیرد. رسانه های رسمی باید مرجعیت رسانه ای در داخل را برای خود نگهداری کنند.

معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: نباید کاری بکنیم مردم احساس کنند می توانند خبر درست و صحیح را از رسانه هایی بگیرند که با پول دشمنان این کشور و برای اینکه به این ملت اسیب بزنند، راه اندازی شده است.

جهانگیری ادامه داد: وقتی است که رسانه وظیفه خود را به نحو مطلوب عمل کنند و خبرهای واقعی برسانند و مانع این شوند که خبرهای جعلی و دروغی میدان دار اصلی در رسانه ها بشود و این اتفاق حتما با همت شما رسانه ها شدنی است.

وی افزود: مسوولین مختلف باید در این میدان به صحنه بیایند کمک کنند تا بتوانیم مشکلات را یکی بعد از دیگری برطرف کنیم.

**فساد به برخی مسولان کشور رسیده است

معاون اول رییس جمهوری در ادامه به مساله فساد در کشور اشاره کرد و گفت: فساد در کشور وجود دارد و متاسفانه بزرگ شده و به برخی مسوولین بالای کشور رسیده است، در دوره ای که می شد و می بایست جلوی فساد را می گرفتند ، نگرفتند و برخی مسوولین کشور را آلوده کردند.

جهانگیری افزود: راه مبارزه با فساد این بود که با کسانی که به فساد آلوده شده اند بدون تبعیض و بدون این که به کدام طیف و شخصیت وابسته است؛ برخورد شود. اگر با مسوولینی که دامن جمهوری اسلامی را به فساد آلوده کردند به موقع برخورد می شد امروز این گونه نبود که مبارزه با فساد به یک دغدغه عمومی ملت تبدیل شود.

وی یادآور شد: خیلی از کسانی که امروز مدعی و طلبکار شدند وقتی به سیستم دوره مسوولیت های آنها نگاه می کنیم بیشترین فسادها در آن دوران ها اتفاق افتاده است.

** بدون خط قرمز با فساد مبارزه شود

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: امروز هم راه این است که با فساد بدون هیچ خط قرمز و تبعیضی در قوای سه گانه و در همه جا مبارزه شود.

جهانگیری در ادامه گفت: هر کدام از سیاست هایی که در پیش می گیریم ممکن است در آن رانتی وجود داشته باشد. وقتی که نقش دولت در اقتصاد پررنگ است به صورت طبیعی رانت هم وجود دارد .بنابراین مهم این است کاری کنیم که این رانت در جهت منافع عموم مردم توزیع شود.

وی افزود: بعضی موقع ها ممکن است در جریان اتخاذ تصمیم هایی، رانتی از یک گروه به گروه دیگری منتقل شود یعنی آن گروه جدیدی که رانت به آنها می رسد با زرنگی در مقطعی سعی می کنند هزینه کنند .

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: در دولت یازدهم و دوازدهم بر این مبنا حرکت کردیم. هم مبارزه زیرساختی و قانونی را در دستور کار قرار دادیم و سعی کردیم به جهت زیرساختی و قانونی راهکاری پیش بگیریم که این راهکار منجر به از بین رفتن فساد شود یا حداقل از توسعه فساد جلوگیری کند.

** رانت اطلاعاتی ، فسادزاست

وی در ادامه به قانون دسترسی آزاد اطلاعات اشاره کرد و گفت: قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۸۸ تصویب شده بود در همین دولت آیین نامه اش نوشته شد . بزرگترین رانتی که می تواند زمینه ساز فساد در مسوولین دولتی باشد رانت اطلاعاتی است.

جهانگیری افزود: وقتی اطلاعات در انحصار یک مدیریت دولتی قرار بگیرد و مردم از اطلاعات بی بهره باشند این بزرگترین رانت را ایجاد کرده است. هرکس اطلاعات در اختیارش باشد یک فرصت استثنایی است که در اختیار دارد.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: به طور مثال مسوول و کارشناس زمین شناسی با اطلاعاتی که در اختیارش قرار می گیرد که در کدام نقطه این کشور بهترین معدن وجود دارد یا در کدام نقطه این کشور بهترین کانون توسعه وجود دارد یا در آینده دولت تصمیم گرفته چه کارهای بزرگی انجام دهد، فرصتی بزرگ در اختیار دارد.

**لایحه شفافیت و تعارض به مجلس فرستاده می شود

وی گفت: به همین دلیل لایحه شفافیت در حال آماده شدن است تا در روزهای آینده به مجلس فرستاده شود. لایحه شفافیت با این هدف به مجلس فرستاده می شود که در واقع مکلف شویم تمام مسایل عمومی کشور به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد.

جهانگیری افزود: لایحه تعارض به منافع در روزهای آینده نهایی می شود که به مجلس فرستاده شود که مدیریتی که در مسوولیت قرار می گیرد آنجایی که منافع شخصی اش با منافع عمومی تعارض پیدا می کند، منافع شخصی را ترجیح ندهد.

وی ادامه داد: این دو لایحه از لوایح تعیین کننده ای هستند که می تواند ساختار کشور را سالم کند. در کنار آن دولت الکترونیک ایجاد می شود که همه سامانه هایی که در بخش پولی و بانکی و گمرکی می توانست نظام کشور را سالم کند به صورت الکترونیکی عمل کند.

معاون اول رییس جمهوری یادآورشد: تا قبل از اتفاقات اخیر کسی به بانک مرکزی می رفت که ارز بگیرد تا کالا وارد کند، جایی مشخص نبود که ارز را گرفت ایا کالا وارد کشور کرد یا نکرد؟ چرا که بین بانک و گمرک و نظام توزیع هماهنگی نبود.

جهانگیری گفت: به دلیل همین ناهماهنگی ده ها میلیارد دلار پرونده از گذشته داریم که ارز گرفته اند و مشخص نیست که با این ارز کالا وارد کشور کرده اند یا خیر؟

وی افزود: سامانه هایی که در بانک مرکزی و نظام بانکی و ارزی ایجاد شده است گمرک ، نظام بانکی و تمام صادرات یا واردات را کنترل می کند و همه دستگاه‌ها به‌ هم متصل هستند یعنی از لحظه ای که کسی ارز می‌گیرد و کالا وارد می‌کند همه مشخص است.

معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: کسی که ارز می گیرد برای واردات کالا طبق قانون یک فرصت شش ماهه ای دارد که کالا وارد کند که اگر ظرف این مدت کالایی وارد نکرد مشخص است که ارز گرفته و کالا وارد نکرده است.

وی گفت: سامانه‌ها ایجاد شده است و هرکس بخواهد تخلف کند پرونده می‌شود و در اختیار قوه قضاییه قرار می گیرد..

جهانگیری در ادامه به نظام مالیاتی کشور اشاره کرد و گفت: نظام مالیاتی ما یکی از کانون های مهم فرار مالیاتی بود که در همین یکسال اخیر با سامانه الکترونیکی که در بخش مالیاتی ایجاد شد بیش از ۲۲ هزار میلیارد دلار از فرار مالیاتی جلوگیری شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: