کد خبر: ۷۸۱۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۸
تعداد بازدید: ۳۷۴
حاجی دلیگانی در مناظره با وکیلی:
یک عضو فراکسیون نمایندگان ولایی با بیان اینکه روحانی اولین رئیس‌‌‌جمهوری در چهل سال گذشته است که بیشترین اختیارات را دارد، تاکید کرد: علاوه بر اختیارات شورای هماهنگی اقتصادی که از طرف رهبری به ایشان داده شده و دو قوه دیگر را ملزم به همکاری با آقای رئیس‌‌‌جمهور کردند، سوال ما این است که درخصوص این پنج محور توصیح دهند. سوالات ما مطلق است.
روحانی اولین رئیس‌‌‌جمهوری است که بیشترین اختیارات را دارد/ رئیس‌‌جمهور هیچ چیز را نگفته نگذارد

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، حسینعلی حاجی‌‌دلیگانی در مناظره با محمدعلی وکیلی درباره موضوع ضرورت سوال از رئیس‌‌‌جمهور گفت: رئیس‌‌‌جمهور تاکید داشتند که مردم حقوقی در قانون اساسی دارند. تقریبا پنج نوبت سوالاتی از رئیس‌‌جمهور مطرح و هر بار با کاهش امضاها از حد نصاب افتاد.

محور‌های سوال از رئیس‌جمهور در مجلس

وی ادامه داد: یکی از سوالات درباره موسسات بانکی بود که ۲۰ میلیون نفر از ایرانیان را نگران کرده بود. ۲۴ هزار میلیارد تومان از خزانه برای بازگردان این پول‌ها اختصاص و بخشی از آن باقی است.

این نماینده عضو فراکسیون نمایندگان ولایی با اشاره به سوالات مطرح شده در این سوال اظهار داشت: عدم موفقیت دولت در قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بانکی و عدم توانایی دولت در کاهش نرخ بیکاری که شاهدیم هر روز چند واحد تعطیل می‌‌‌شود و رییس‌‌‌‌جمهور در آخرین مصاحبه خود بیان کردند نه تنها تعدیل نیرو در واحدهای اقتصادی ندارند، بلکه بیکاران هم به کار می‌‌‌‌آیند. 

وضعیت کنونی حاصل برنامه‌های ضعیف و بی‌برنامگی دولت است

حاجی دلیگانی افزود: دیگر سوال، رکود چند ساله است که همه وضعیت آن را شاهد هستید که حاصل برنامه‌‌‌های ضعیف و بی‌‌برنامگی در دولت است علیرغم اینکه هنگام رای اعتماد گرفتن روحانی، برنامه‌‌‌های مدونی را ارائه دادند که بیشتر آن هم اقتصادی بوده است اما در عین حال وضعیت ما رکود همراه با تورم است. پنجمین سوال هم افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی است.

وی با بیان اینکه بهترین نتیجه این سوال جدا از رای آوردن هر سوال آن، شفاف‌‌‌‌سازی برای مردم است چون در جلسه علنی سوالات پرسیده خواهد شد، تصریح کرد: بنده از طرف جریان خاصی در مناظره شرکت نکرده‌‌‌ام بلکه به عنوان یکی شخص آمده‌‌‌ام و نقطه‌‌نظرات خود را بیان می‌‌‌کنم.

می‌خواهیم از مسئولیت‌های روحانی در قانون اساسی سوال کنیم

این نماینده اصولگرای مجلس اضافه کرد: خوشحالم که آقای وکیلی اذعان داشتند که سوال حق نمایندگان است اما اینکه اشاره کردند که جریانات چه سهمی در شرایط دارند، سهمی در قانون اساسی ندارد و ما در چارچوب قانون اساسی مطالبات را بیان کنیم و هر حرفی خلاف آن قانون اساسی بیان شود، انحراف است.

حاجی دلیگانی با اشاره به قانون اساسی خاطرنشان کرد: اصل ۱۱۳ قانون اساسی بیان می‌‌‌کند اجرای قانون اساسی و مسولیت اجرایی کشور به جز در اصل ۱۱۰ این قانون، همگی برعهده رییس‌‌‌جمهور است. ما از مسئولیت‌‌‌های او سوال می‌‌‌‌کنیم.

روحانی اولین رئیس‌‌‌جمهوری است که بیشترین اختیارات را دارد

وی با تاکید بر اینکه روحانی اولین رئیس‌‌‌جمهوری در چهل سال گذشته است که بیشترین اختیارات را دارد، ابراز داشت: علاوه بر اختیارات شورای هماهنگی اقتصادی که از طرف رهبری به ایشان داده شده و دو قوه دیگر را ملزم به همکاری با آقای رئیس‌‌‌جمهور کردند، سوال ما این است که درخصوص این پنج محور توصیح دهند. سوالات ما مطلق است. 

نماینده شاهین‌شهر در مجلس با اشاره به مسئولیت‌های دولت در مبارزه با قاچاق بیان کرد: در مبارزه با قاچاق کالا و ارز آیا مسئولیتش با دولت بوده یا نبوده است؟ اگر در دولت یازدهم می‌‌‌‌گفتند علت مشکلات دولت قبلی است و دولت قبلی مقصر بوده، در این دوره که نمی‌‌‌توانند بگویند چون دولت قبلی دولت خودشان بوده است.

بهترین قضاوت‌‌‌کنندگان، افکارعمومی مردم است

حاجی دلیگانی ادامه داد: این پنج سوال مربوط به وضعیتی است که رییس‌‌‌جمهور باید گزارش دهند و بهترین قضاوت‌‌‌کنندگان، افکارعمومی مردم است که وضعیت موجود حاصل چیست؟ 

وی با اشاره به بسته‌های ارزی که اواخر فروردین و مرداد ابلاغ شد، یادآور شد: دو اتفاق را توجه کنید. آیا این مشکلات تقصیر دیگران و قوای دیگر است؟ تقصیر کیست که ۵۷ تن طلا و نه ۵۷ مثقال، به نحوی فروش می‌‌‌رود که شخصی سی هزار سکه را خرید؟ شما چرا اینگونه فروختید؟ به بیانی ۹ میلیارد دلار و به بیانی دیگر، ۱۸ میلیارد دلار سرمایه‌‌‌های ارزی نامناسب عرضه شد و این پولی که باید برای روز مبادا گذاشته می‌شد. ما الان در روز مبادا هستیم. چرا اینطور صرف کردید؟ 

پنج میلیون نفر هستند که ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی می‌‌‌‌‌‌گیرند

نماینده شاهین‌شهر در مجلس افزود:‌باید به افکارعمومی پاسخ دهند که آیا این ارزی که ما در اختیار داریم، متعلق به ۸۰ میلیون نفر است یا افراد خاصی؟ من با مسافرت مخالف نیستم اما این افراد که می‌‌‌روند، پنج میلیون نفر هستند که ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی می‌‌‌‌‌‌گیرند. آیا سزاوار است که خاک برای گربه وارد کنند و ۳۰۰ دستگاه نعش‌‌‌کش به سفارش شهرداری تهران وارد کنند؟ این ۳۰۰ نعش‌‌‌کش مگر در شورای شهر، دولت و توسط رییس مجلس تایید نکرده است؟

حاجی دلیگانی با اشاره به صحبت‌‌‌‌‌‌های وکیلی درباره مغالطه کردن حاجی دلیگانی عنوان کرد: توییتی زده شد که از سی نماینده تهران هیچ کدام جزو امضاکنندگان نیستند. طرح سوال من فکر می‌‌‌کنم شما هم حاضر باشید امضا کنید. سوال هم مربوط به مردم تهران است و هم مربوط به شهرهای دیگر.

آیا رئیس‌‌‌جمهور سندی از تخلف دیگران به قوه قضاییه داده است؟ 

 

وی از وکیلی پرسید که سوال از معیشت مردم امری جزئی است؟ که نماینده مردم تهران گفت: نه

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه همه می‌‌‌دانیم که قدرت خرید مردم چقدر کاهش یافته است، گفت: سوال از خیل بیکاران آیا جزئی است؟ و اینکه بیکاری در برخی شهرها به ۲۵ درصد رسیده، جزئی است؟ آقای روحانی، چند سال فرصت داشت که جریان موسسات را رسیدگی کند اما به نطر می‌‌‌رسد مدیریت در بانک مرکزی معیوب بود و عرضه نداشت و موسسات را به اینجا رساند. هر کسی ممکن است بخشی مقصر باشد اما آیا آقای رئیس‌‌‌جمهور و دولت یازدهم یا دوازدهم سندی از تخلف دیگران به قوه قضاییه داده است؟ 

منکر تقصیر دولت‌های پیشین نیستیم

حاجی دلیگانی با بیان اینکه ما تحقق و تفحص از بانک مرکزی را تبیین کردیم و هشت ماه طول کشید که در کمیسیون مطرح شد، اظهار داشت:‌چرا آقای سیف مخالفت کرد؟ یکی از دلایلش همین موسسات بود. ما منکر این نیستم که دولت‌‌های پیشین مقصر نیستند اما مشخص کنند و برخورد کنند. آیا یکی از دلایل اقتصاد امروز رشد نقدینگی نیست؟

وی اضافه کرد: آیا اول سال ۹۲ میزان نقدینگی ۴۶۰ میلیارد تومان نبود؟ چقدر کنترل کردند که روزانه به نقدینگی اضافه می‌شود؟ 

رئیس‌‌جمهور هیچ چیز را نگفته نگذارد

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه یک و شش دهم میلیارد تومان نقدینگی کشور است، تصریح کرد: یکی از علل اساسی آن مکتب اقتصادی است که رئیس‌‌‌جمهور و دولت بر اساس آن کشور را اداره می‌‌‌کنند. آن مکتبی که با همکاری ترکان، نوبخت، ایلامی و نهاوندیان در زمانی که روحانی دبیر امنیت ملی بود، نوشته شد. بعد از استقرار دولت آقایان دولت گفتند بر اساس آن عمل می‌‌‌‌کنیم.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه همه اقتصاددانان، هم چپ و هم راست گفتند که ۲۴ بند اقتصاد مقاومتی کشور را نجات می‌‌دهد، خاطرنشان کرد: من از رئیس‌‌جمهور می‌‌خواهم که هیچ چیز را نگفته نگذارد. همه چیز را بگویید. چرا مردم را از گفتن تهدید می‌‌‌کنید؟ مردم و ما از دانستن ناراحت نمی‌‌‌شویم. باید توصیح دهند که برای ۲۵ میلیارد قاچاق و ۷۰۰ هزار نفر بیکار شدن که در اثر آن قاچاق ایجاد شد، چه پاسخی دارند؟ 

مگر مردم نامحرم هستند؟ 

وی با اشاره به الزامات ۹ گانه رهبری برای پذیرش برجام ابراز داشت: چرا براساس بند اول الزامات ۹ گانه رهبری که گفته شده بود تضمین بگیرید، تضمین نگرفتید؟ مگر قانونی که مجلس مصوب کرد، در ماده ۳، بیان نکرد در ازای بدعهدی چه کنید؟ مگر قرار نبود اقدام مقابل انجام دهیم؟ چرا همه گام‌هایی که همه تا سقف بود را یکباره انجام دادید ولی طرف مقابل کف کار را هم انجام نداد؟ 

نماینده شاهین‌شهر در مجلس ادامه داد: چرا برخی خطوط قرمز انجام نشد؟ چرا نماینده رییس‌‌‌جمهور با آرنج به پهلوی ظریف می‌زد که زود باش، زود باش؟ به مطهری در مجلس گفتم چرا این کار را کردند؟ که گفت زورشان نرسید. آقای ظریف اگر زورتان نرسید، چرا به مردم و مجلس نگفتید که چرا زورمان نرسید؟ مگر مردم نامحرم هستند؟ 

رئیس‌جمهور فردی روحانی است و می‌‌داند که قسم خوردن یعنی چی؟

حاجی دلیگانی اضافه کرد: آیا اول سال ۹۲ میزان نقدینگی ۴۶۰ میلیارد تومان نبود؟ چقدر کنترل کردند که روزانه به نقدینگی اضافه می‌شود؟ 

وی با بیان اینکه روحانی در ۹ خرداد ۹۲ بنا به سایت انتخاب نسبت به شعارهای بی‌‌محتوا هشدار می‌دهد و بعد قسم جلاله می‌‌خورد، عنوان کرد: او فردی روحانی است و می‌‌داند که قسم خوردن یعنی چی؟ او می‌‌‌گفت این سرزمین معدن الماس متعلق به شماست. رئیس‌‌جمهور ۱۹۰ قول داده است. مثلا درباره اشتغال شعار داده بودند و گفته بودند که برای ایجاد شغل از صندق ارزی نباید پول برداشت کرد اما یک و نیم میلیاردی که از صندوق گرفته شد در این دولت بود یا در دولت‌‌‌های قبل؟ 

 

حجت بر قوه قضاییه تمام است

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره بحث استیضاح وزرا و سوال از رییس‌‌‌جمهور و احتمال تداخل این برنامه‌‌‌ها گفت: آقای ربیعی وزیر سابق کار که استیضاح او انجام شد و تا این لحظه استیضاح دیگری اعلام وصول نشده است. چون از زمانی که اعلام وصول بشود ۱۰ روز فرصت دارد. ما همانطور که به قوه اجرایی کشور ایراد داریم و می‌‌‌گوییم بهتر می‌‌‌توانسته عمل کند، به خود مجلس هم ایراد داریم. 

حاجی دلیگانی ادامه داد: در جای خود گفتیم و الان هم می‌‌‌گوییم و همچنین به قوه قضائیه. در اتفاقاتی که افتاده است، مردم انتظار دارند قوه قضاییه برخورد کند و حجت بر قوه قضاییه تمام است که علاوه بر اختیاراتی که دارد، استجازه هم کرده و اختیارات بیشتری را دریافت کرده است. 

نقدینگی از ۴۶۰ میلیارد تومان به یک و شش دهم تریلیون تومان رسیده است

وی با اشاره به واحدهای تعطیل شده اظهار داشت: هم دستگاه اجرایی و هم قوه قضاییه باید به میدان بیایند. مردم می‌‌‌پرسند این کالاهایی که توقیف می‌‌‌شود، چه می‌‌شود؟ در وضعیت موجود، مردم را چند درصد مقصر می‌دانیم؟ به غیر از بخش کوچکی از مردم در احتکار و دلالی عموم مردم مقصر نیستند بلکه سه قوه مقصر هستند. مردم کارفرما و ما پیمانکار هستیم.

این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی افزود: من فکر می‌‌کنم اتفاقاتی که در ارز و سکه از آخر سال گذشته رخ داد، آن نقدینگی به هر سمتی از اقتصاد برود آن را خراب می‌‌‌کند. نقدینگی از ۴۶۰ میلیارد تومان به یک و شش دهم تریلیون تومان رسیده است، به سمت ارز رفت و دیدید چطور ارز و سکه را متلاطم کرد و همه هجوم آوردند برای خرید. 

اگر از رئیس‌‌جمهور الان سوال نکنیم از کی سوال کنیم

حاجی دلیگانی با تاکید بر اینکه اگر از رئیس‌‌جمهور الان سوال نکنیم از کی سوال کنیم و جبران آن را چه کسی پاسخ خواهد دهد؟ خاطرنشان کرد: اگر دو قوه دیگر هم باید پاسخ دهند، بدهند اما قانون اساسی می‌‌‌‌گوید اجرا برعهده دولت است و اگر مجلس هم باید پاسخگو باشد، پاسخ دهد اما دولت نباید اشتباه کند که کار به دستگاه نطارتی برسد. مهریه‌‌‌ها را به اجرا گذاشته‌‌‌اند و می‌‌‌دانید چه تعداد جوان این روزها وارد زندان می‌‌شوند؟ 

وی اضافه کرد: کسانی که پنج ماه حقوق نگرفته‌‌اند چه کسی باید جواب دهد؟ بازنشستگانی که ۴۰۰ هزار تومان یا ۸۰۰ هزار تومان یا یک میلیون و ۲۰۰ هزار توامن حقوق می‌‌گیرند، چطور می‌‌‌توانند با این وضعیت، خرج مسکن و خوراک و پوشاک و غیره بدهند؟ اگر ملاک قانون اساسی باشد اگر همه عمل کنیم می‌‌‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به اصل ۲۳ و ۳۸ و ۴۳ قانون اساسی ابراز داشت: رئیس‌‌‌جمهور باید بگوید در این موارد چه کرده که مردم بشنوند و پاسخ دهند. ما الان دچار تناقض در مدارس هستیم که دولت می‌‌‌گوید مدارس نباید از مردم پول بگیرند اما مدارس پول دریافت می‌‌‌کنند. حتی خبر دارم آموزش و پرورش به مدارس فاکتور می‌دهد و می‌‌‌گوید از محل تامین شهریه به ما ۱۰ میلیون کمک کنید. اینها فشارهایی است که به مردم می‌‌آید. مجلس هم نمی‌‌‌تواند بار مضاعفی را با قانون‌‌‌گذاری تحمیل کند. این پنج سوال اقتصادی است و من رنگ سیاسی در آن نمی‌‌بینم. سوال اقتصادی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: