کد خبر: ۷۸۱۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱
تعداد بازدید: ۲۱۹
الصباح الجديد تحلیل کرد؛
تحلیلگران بر این عقیده هستند که احمدی نژاد در پی آن است تا با بهره گیری از بحران‌های متعددی که ایران با آن مواجه است، برای تقویت جناح خود در داخل نقشه قوای سیاسی استفاده کند. به عبارت دیگر، وی می‌کوشد تا در توازن‌های قوا در داخل جریان اصولگرا، به نفع جناحی که خود رهبری آن را به عهده دارد، تغییری ایجاد کند. با این حال، به نظر نمی‌رسد که فشار‌های رئیس جمهور سابق به دولت کنونی، پیامد‌های مثبتی برای جایگاه جناح سیاسی وی داشته باشد.
احمدی‌نژاد به این ۴ دلیل خواستار استعفای روحانی شد / احمدی‌نژاد به دنبال بهره‌برداری از بحران‌های فعلی، برای تقویت جایگاه خود است / او فراموش کرده که خود در مواجهه با مشکلات اقتصادی شکست خورد

به گزارش خبرداغ به نقل از «انتخاب»، روزنامه الصباح الجدید نوشت: شاید بتوانیم دلایل حمله احمدی نژاد به روحانی در زمان حاضر را در چارچوب این محاسبات نفسیر کنیم:

۱-فشار‌های متقابل: رئیس جمهور سابق ایران تلاش می‌کند از طریق این انتقاد‌ها در واقع پاسخی به دولت حاضر و مقامات آن بدهد؛ چرا که آن‌ها دلیل اصلی مشکلات موجود از جمله بیکاری و تورم را سیاست‌های نادرست دولت احمدی نژاد می‌دانند، که در زمان خود از عواید هنگفت فروش نفت برای حل مشکلات اقتصادی و بالا بردن سطح زندگی مردم استفاده نکرد. بلکه با اجرای برنامه‌های اجتماعی نادرست تاثیرات منفی زیادی بر اقتصاد گذاشت.

۲-حمله غیر مستقیم: احمدی نژاد تلاش می‌کند به این مساله اشاره کند که نظام بیشترین مسئولیت را در بحرانی شدن اوضاع اقتصادی ایران دارد؛ از این جهت که سهم زیادی در رسیدن روحانی و جریان اعتدال گرای او به ریاست دوباره دولت در سال ۲۰۱۳ داشته است.

 این روزنامه عرب زبان ادامه داد: طبق دیدگاه احمدی نژاد، تمایل نظام برای انتخاب روحانی بعنوان رئیس جمهور که در خودداری از فشار بر جریان اصولگرا برای به تفاهم رسیدن بر سر انتخاب یک نامزد واحد نمایان می‌شود، علت اصلی پیروزی روحانی بوده است.

به عبارت دیگر، احمدی نژاد تلاش می‌کند با طرح انتقادات خود نسبت به دولت روحانی، در واقع مشکلات کنونی را به سیاست‌های نظام بازگرداند و نه به اقدامات سیاسی دولت.

۳-نیت‌های هسته ای: مساله قابل توجه ان است که رئیس جمهور سابق ایران طی انتقادات خود به دنبال آن است که پیشرفت چشم گیر ایران در برنامه‌های هسته‌ای را به دوران ریاست جمهوری خود نسبت داده و آن را موفقیتی می‌داند که حاصل این دوران است. در نظر احمدی نژاد، این پیشرفت پس از رسیدن به توافق هسته‌ای متوقف شده است.

۴-اتهام‌های مستقیم: احمدی نژاد همچنین به متهم کردن روسای دستگاه قضای ایران و مجلس، ادامه می‌دهد؛ بویژه پس از صدور حکم زندان برای معاون سابق او، حمید بقایی به اتهام اختلاس.

حدود تنش: تحلیلگران بر این عقیده هستند که احمدی نژاد در پی آن است تا با بهره گیری از بحران‌های متعددی که ایران با آن مواجه است، برای تقویت جناح خود در داخل نقشه قوای سیاسی استفاده کند. به عبارت دیگر، وی می‌کوشد تا در توازن‌های قوا در داخل جریان اصولگرا، به نفع جناحی که خود رهبری آن را به عهده دارد، تغییری ایجاد کند. با این حال، به نظر نمی‌رسد که فشار‌های رئیس جمهور سابق به دولت کنونی، پیامد‌های مثبتی برای جایگاه جناح سیاسی وی داشته باشد.

اعتراضات اخیر در ایران نشان داد که تظاهر کنندگان توجه چندانی به جدا کردن قوای سیاسی و جریان‌های مختلف نداشتند، به این اعتبار که اختلافات بین این قوا چندان زیاد نیست.

محمود احمدی نژاد به نوبه خود در تعامل با مشکلات اقتصادی که از مدت‌ها پیش آغاز شده و در زمان حاضر به اوج خود رسیده است، شکست خورد، به نحوی که این مساله موجب سوال از وی در مجلس شورای اسلامی شد.

علاوه بر اینکه پیشرفت در برنامه‌های هسته‌ای در زمان احمدی نژاد به دلیل تصمیمات نظام بود، به این ترتیب، نقش احمدی نژاد در این مورد نیز کمرنگ می‌شود؛ چرا که وی تنها اجرا کننده سیاست‌ها در دو سطح داخلی و خارجی در این باره بوده است.

در نهایت، شاید بتوان گفت: انتقادات شدیدی که احمدی نژاد مطرح می‌کند، به معنای شروع مرحله جدیدی است که طی آن شاهد افزایش درگیری‌های سیاسی در داخل ایران، در سایه بحران اقتصادی خواهیم بود؛ آنچه که تحریم‌های جدید آمریکا یکی از مهمترین متغیر‌های اثرگذار در شدت یافتن آن است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
0
0
خاموشی ها به خاطر سیاست های نادرست، غلط و شتباه دولت روحانی، مسئولان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده است و دولت های قبل
مشکلات اقتصادی مردم و کشور و... امروز به خاطر سیاست های نادرست، غلط و شتباه دولت روحانی، مدیران روحانی، مسئولان و نمایندگان مجلس است.

نماینده مجلس:
خاموشی ها به علت سیاست های اشتباه دولت های قبل است
نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات ایجاد شده در حوزه آب و قطعی برق مربوط به سیاست های اشتباه دولت های قبلی است که گریبان ما را گرفته است.
تاریخ خبر: 26/05/1397 - 9:55
سید حسین افضلی شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان اقلید افزود: رفع این مشکلات نیازمند صرف زمان و هزینه زیاد است.
این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنان خود بر تقویت امیدآفرینی در جامعه تاکید کرد و گفت: در شرایط کنونی اقتصاد کشور، لازم است زمینه و بستر مورد نیاز برای شادی مردم فراهم شود.
وی اظهار داشت: مسئولان و همه نهادها باید در جهت گسترش نشاط در مردم، شرایط را آسان کنند و مانع تراشی نکنند.
افضلی همچنین گفت: امروز مملکت به مدیران با جرات و درایت نیاز دارد که بتواند در راستای حل مشکلات مردم از همه ظرفیت های قانونی بهره گیرند و دولت مدیری را که درگیر بخشنامه باشد به دردش نمی خورد.
وی افزود: برخی مدیران جرات به زبان آوردن دستاوردهای دولت را ندارند و در این شرایط، مدیری که نمی تواند کار کند باید برود.
نماینده مردم اقلید در مجلس با اشاره به اهمیت جذب سرمایه گذاری اظهار داشت: اگر سرمایه گذار بخواهد اشتغال ایجاد کند راه را برای او تسهیل کنند و او را درگیر بروکراسی های بی مورد اداری نکنند.
وی با بیان اینکه حضور مسئول در اداره به حل مسائل مردم کمک می کند، افزود: مسئولی که در اداره روزانه تنها 20 دقیقه حضور دارد به درد جامعه نمی خورد.
افضلی خطاب به مدیران اداری شهرستان اقلید گفت: اگر کار کنید شاخصها عملکردتان را نشان خواهند داد و ادارات بایستی نیروهای خلاق را در ادارات پای کار بیاورند و درجهت اشتغال زایی، جوانان بیکار را هدایت کنند.
وی با اشاره به گفت و گوی تلویزیونی 24 مردادماه جاری خود افزود: چند نفر از شما حضار در جلسه مصاحبه دیروز بنده را در تلویزیون دیده اید؟ و چند درصد از مردم شهرستان گفت و گوی بند را در تلویزیون دیده اند؟ و چرا مردم تمایلی به رسانه ملی ندارند؟
این نماینده مجلس ادامه داد: اگر صدا و سیما در جهت خواسته های جامعه و مردم به تولید محتوا پردازد و اعتماد ملی را کسب کند مردم دیگر به سراغ رسانه ها و تلویزیونهای بیگانه نخواهند رفت.
افضلی همچنین گفت: از همه ادارات و دستگاههای دولتی تقاضا دارم که برای تهیه مایحتاج خود حتی یک میخ خارجی هم خریداری نکنند و در جهت حمایت از تولید کننده های ایرانی در این شرایط سخت اقتصادی همکاری کنند.
شهرستان اقلید در 267 کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: