کد خبر: ۷۸۰۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
تعداد بازدید: ۲۶۷
با خروج توتال فرانسه از بازار ایران، توسعه میادین گازی پارس جنوبی که طی توافقی به این شرکت فرانسوی داده شده بود، به شرکت نفت دولتی چین سپرده شد.
چین، برنده تحریم‌های آمریکا علیه ایران در بزرگترین میدان گازی جهان

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا به نقل از «بلومبرگ»، شرکت نفت ملی چین CNPC پروژه ۵ میلیارد دلاری توسعه بزرگترین منبع گاز جهان را از شرکت توتال فرانسه بعد از خروج از ایران از ترس تحریم‌های آمریکا علیه این کشور از آن خود کرد.

«این شرکت چینی که در سال ۲۰۱۶ به همراه توتال و پتروپارس ایران به کنسرسیوم پروژه توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی در خلیج فارس پیوسته بود، سهام خود را در این پروژه از ۳۰ درصد فعلی افزایش خواهد داد. توتال ابتدا قرار بود مالک ۵۰.۱ درصد پروژه توسعه میادین گازی ایران باشد.»

 محمد مصطفوی، رئیس بخش سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران گفته که اکنون CNPC به یکی از شرکای اجرایی در این پروژه تبدیل خواهد شد؛ البته بر اساس داده‌های خبرگزاری رسمی وزارت نفت، شرایط قرارداد هنوز به صورت رسمی تغییر نکرده است.

بر اساس این گزارش، شرکت توتال که در جولای ۲۰۱۷ این قرارداد را با ایران نهایی کرده تاکنون حدود ۴۰ میلیون یورو (۴۵.۷ میلیون دلار) در این پروژه هزینه کرده است. در پی تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از برجام و وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، توتال از این قرارداد خارج شد.

به گزارش بلومبرگ، ایران صاحب بزرگترین میدان گازی جهان در پارس جنوبی است که در قطر به دم شمالی معروف است. توتال که پیش‌تر  در سال ۲۰۰۹ به دلیل تحریم‌ها از پارس جنوبی خارج شده بود، قرار بود در قالب قرارداد جدید به صورت اولیه یک میلیارد دلار در فاز ۱۱ پارس جنوبی سرمایه‌گذاری کند و در نهایت روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب گاز معادل ۴۰۰ هزار بشکه نفت شامل میعانات از این میدان تولید داشته باشد. این قرارداد ۲۰ ساله بود.

شرکت سی ان پی سی چین از سال ۲۰۰۴ در ایران فعال بوده و در بخش‌های نفت، گاز و خدمات میادین نفتی ایران فعال بوده است. این شرکت در سال ۲۰۰۶ قرداد سه ساله تامین برخی خدمات در پارس جنوبی  را از آن خود کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: