کد خبر: ۷۸۰۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
تعداد بازدید: ۳۰۸
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از پیشنهاد اولیه خود مبنی بر ایجاد سه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ذیل وزارتخانه جدید خبر داد.
پیشنهاد اولیه تشکیل سه سازمان در دل یک وزارتخانه جدید/ توضیحات مونسان درباره ساختار احتمالی وزارت میراث‌فرهنگی/ معایب و محاسن طرح باید در هیأت دولت به تصویب برسد
به‌گزارش خبرداغ به نقل از میراث‌آریا، در صورت تصویب طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این پرسش مطرح می‌شود که ساختار این وزارتخانه به چه شکل خواهد بود و سه معاونت اصلی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به چه شکل درخواهد آمد. در این بین این موضوع نیز مورد تأکید کارشناسان است که اگر بتوان هر سه این معاونت‌ها را تبدیل به سازمان زیرمجموعه وزارت‌‌خانه کرد و سایر معاونت‌ها مانند سرمایه‌گذاری و توسعه مدیریت به شکل معاونت در ذیل وزارتخانه قرار گیرد، بهترین حالت ممکن است چراکه بر قدرت هر سه بخش گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی افزوده خواهد شد.

علی‌اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دیدار خود از پایگاه خبری چمدان در پاسخ به این پرسش که در صورت وزارتخانه شدن چه ساختاری برای سه معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سوی خرد جمعی مد نظر خواهد بود، گفت: «پیشنهاد شخص من که هنوز کار کارشناسی روی آن انجام نشده است این است که اگر وزارتخانه شویم مانند سایر وزارتخانه‌ها یک بخش ستادی و یک بخش اجرایی داشته باشیم. وزارتخانه باید ستاد باشد نباید محل اجرا باشد بنابراین علی القاعده ما باید بازوان اجرایی داشته باشیم که بتوانند در قالب سازمان میراث‌فرهنگی، سازمان صنایع‌دستی و سازمان گردشگری حضور داشته باشند و وزارتخانه را یاری کنند.»

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به این که در مصوبه مجلس شورای اسلامی تأکید شده ظرف یک سال آینده پس از تصویب باید شرح وظایف جدید و ساختار را به تصویب برسانیم، افزود: «ما این کار را در داخل سازمان آغاز کرده‌ایم. به‌زودی باید این دایره وسیع‌تر شود و از کارشناسان و متخصصان بیشتری کمک بگیریم تا یک ساختار مناسب و مطمئن ایجاد شود.»

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: «ساختار کنونی ساختار قوی نیست. عناوین سازمانی (تاپ چارت) شاید بد نباشد اما در ذیل آن زیرمجموعه‌هایی (باکس‌ها) قرار دارد که خود مدیرانشان هم نمی‌دانند وظیفه آنها چیست و چه باید بکنند.»

او تصریح کرد: «هرچند این طرح خام است اما پیشنهاد اولیه من تشکیل سه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. پس از بررسی‌های یک‌ساله کارشناسی و در نظر گرفتن معایب و محاسن طرح باید در هیأت دولت به تصویب برسد و مراحل قانونی را طی کند.»

مونسان اضافه کرد: «پیش‌تر ادغام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در عمل به معنای ادغام نبوده و هرچه وجود داشته را در ذیل یک سازمان جمع کردند و قرار داده‌اند. در صورتی که ادغام به معنای هم‌افزایی بیشتر بین هر سه این حوزه‌ها است. باید ارتباط  بین سه حوزه برقرار شود و تداخل‌ها به حداقل برسد تا خروجی بهینه شود.»

او تأکید کرد: «ما به دنبال آن هستیم در ساختار جدید این هم‌افزایی بوجود آید. بنابراین به یک بازنگری جدی نیازداریم و از این رو بخش توسعه مدیریت با همکاری یکی از دانشگاه‌ها بر روی این موضوع کار می‌کنند.»

مونسان یادآور شد: «بازنگری در ساختار حتی پیش از جدی شدن بحث وزارتخانه شدن هم در دستور کار ما بوده است اما در نهایت به نظر می‌رسد ما حتماً باید یک بخش اجرایی داشته باشیم و وزارتخانه هم کار ستادی و فکری را انجام دهد، سیاست‌ها را ابلاغ و تدوین کند و بخش‌های اجرایی در قالب شرکت‌ها و سازمان‌ها انجام شود.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: