کد خبر: ۷۸۰۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴
تعداد بازدید: ۶۰۹
در جمع خبرنگاران بازار سرمایه تشریح شد:
تامین سرمایه لوتوس پارسیان روز چهارشنبه مورخ ۱۷ مرداد ۹۷ به مناسبت روز خبرنگار میزبان اصحاب رسانه حوزه بازار سرمایه بود. علی تیموری شندی مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان در این نشست به بیان گزارش عملکرد این شرکت و شرح برنامه‌های آتی آن پرداخت و به سوال‌های خبرنگاران پاسخ داد.
گزارش عملکرد لوتوس پارسیان و برنامه‌های آینده

به گزارش خبرداغ به نقل از روابط عمومی تامین سرمایه لوتوس پارسیان، علی تیموری گفت: در سال ۹۶ بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان تامین مالی در حوزه‌های خودرو، سلامت، IT و ... صورت گرفته که تامین سرمایه لوتوس پارسیان، بخش عمده آن را از مسیر انتشار اوراق شرکتی در بازار سرمایه انجام داده است، همچنین بیش از سه هزار میلیارد تومان کار مشاوره عرضه و پذیرش نیز در شرکت انجام شده است. آخرین آمار‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۹۷ تا به امروز ۱۶۰۰ میلیارد تومان تامین مالی در بازار سرمایه انجام شده است که تامین سرمایه لوتوس پارسیان سهم ۵۰ درصدی از این تامین مالی داشته است.

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان با اشاره به حجم تعهدات بازارگردانی این شرکت گفت: این شرکت تا کنون بیش از ۴۵۰۰ میلیارد تومان تعهد بازارگردانی اوراق و صندوق‌های مختلف را بر عهده داشته است که ۵۰ درصد از این حجم تعهد مربوط به یک سال گذشته (شهریور ۹۶ تا کنون) است و این آمار نشان از رشد حجم فعالیت‌های این شرکت دارد و ما همواره تلاش کرده‌ایم تعهدات بازارگردانی خود را به بهترین نحو ایفا کنیم و از این حیث برای خود مزیت رقابتی ایجاد کنیم.

او ادامه داد: آمار جالب توجه دیگری که می‌خواهم به آن اشاره کنم آنکه به طور متوسط بالای ۵ درصد از حجم کل معاملات بازار سرمایه کشور توسط تامین سرمایه لوتوس پارسیان انجام می‌شود و ابزارهای ما همواره جزو ۵ نماد معاملاتی اول بازار بوده است از جمله صندوق طلایی که سال گذشته تأسیس و به بازار معرفی شد و همچنین، صندوق سهامی زرین پارسیان و سایر ابزارهای این شرکت... به این ترتیب تلاش کرده‌ایم در جهت ایفای نقشی که در جهت رشد بازار سرمایه کشور برای خود قائل هستیم،‌ با نهایت توان تلاش کنیم.

تیموری با شاره به تنوع ابزار‌های تامین سرمایه لوتوس اشاره کرد و گفت: هم به لحاظ تنوع و هم به لحاظ تعداد، لوتوس پارسیان متنوع‌ترین ابزار‌ها را در اختیار دارد. در حال حاضر لوتوس موفق به راه‌اندازی ۱۰ صندوق سرمایه‌گذاری شده است و حجم کل صندوق‌های تحت مدیریت این شرکت به ۱۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

سخنگوی تامین سرمایه لوتوس پارساین یادآور شد: در حوزه مدیریت دارایی سعی کرده‌ایم در دو حوزه سرمایه‌گذاری‌های متعارف و جایگزین،‌ به بهترین نحو تنوع ابزارهای سرمایه‌گذاری را ایجاد کنیم و در حوزه سرمایه‌گذاری‌های جایگزین (Alternative Investment) تلاش کرده‌ایم به صورت کاملاً تخصصی امور را پیگیری کنیم. این در حالی است که متأسفانه با قانون جدید در برنامه ششم توسعه،‌ ما از ایجاد ابزارهای جدید بازمانده‌ایم و اگر این قانون نبود شاید تا کنون چندین ابزار جدید دیگر هم به بازار معرفی کرده‌ بودیم. البته من امیدوارم با حضور جناب دکتر همتی در بانک مرکزی، تعامل بازار پول و سرمایه برای توسعه اکوسیستم مالی کشور بهبود یابد. 

این فعال بازار سرمایه در ادامه به ارائه گزارش عملکرد سامانه معاملاتی تحت مدیریت این شرکت پرداخت و گفت: با توجه به لزوم استقلال فعالیت‌های تامین سرمایه از شبکه بانکی کشور، ما در سال ۹۶ پرتال معاملات آنلاین صندوق‌های سرمایه‌گذاری را راه‌اندازی کردیم و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار نفر مشتری در این سامانه داریم و تا کنون توانسته‌ایم ۹۹ درصد مشتریان خود را از مراجعه به شبکه بانکی برای انجام معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری بی نیاز کنیم. این در حالی است که از سال گذشته تا کنون بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان تراکنش در این سامانه داشته‌ایم که به طور متوسط معادل ۵۰ میلیارد تومان تراکنش روزانه است و در روزهایی ما در حدود ۷۰۰ میلیارد تومان تراکنش را هم ثبت کرده‌ایم.

تیموری خبر داد: از جمله برنامه‌های آتی این شرکت که طی یک سال آینده پیگیری خواهیم کرد، پذیرش صندوق‌های سرمایه‌گذاری سایر نهادهای مالی در این سامانه معاملاتی است و به این ترتیب این امکان را در اختیار شرکت‌های کارگزاری و سبدگردانی که شرایط ایجاد چنین سامانه‌ای را ندارند، قرار می‌دهیم که ابزارهای سرمایه‌گذاری خود را در بستر آنلاین این پرتال به مشتریان خود عرضه کنند.

این مقام مسئول با اشاره به آمار عملکرد صندوق طلای لوتوس اظهار داشت: صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس به عنوان نخستین صندوق کالایی بازار سرمایه کشور، از ابتدای تاسیس تا کنون (یک سال گذشته) حجم معاملات چشمگیری را رقم زده است و این صندوق در حال حاضر بالای ۱۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد که تا قبل از ریزش قابل توجه قیمت سکه در بازار، این رقم به ۱۳۵ میلیارد تومان هم رسیده بود و این آمار در مقایسه با سایر صندوق‌های مشابه بازار، بسیار قابل توجه است.

تیموری در ادامه توضیح داد: از ابتدای سال تا کنون بالای ۱۲۰۰ میلیارد تومان معامله روی نماد «طلا» انجام شده است که با میانگین سکه ۳ میلیون تومانی، معادل معامله ۴۰۰ هزار سکه است در حالی که ما نزدیک به ۳۰ هزار سکه در پرتفوی صندوق داریم که به صورت گواهی سپرده در شبکه بانکی است. گردش معاملات این صندوق از ابتدای امسال بیش از ۱۶ برابر است و این در حالی است که نقدشوندگی قابل توجه این ابزار یکی از مزایای اصلی آن است. به این ترتیب می‌بینیم که بازار سرمایه ظرفیت قابل توجهی دارد که در بحران‌های اقتصادی به اکوسیستم مالی کشور کمک کند.

تیموری خاطرنشان کرد: هدف ما از ایجاد این صندوق‌ها صرفاً فراهم کردن امکان معامله این گروه دارایی‌ها نیست بلکه این صندوق‌ها می‌توانند کمک مهمی در تامین مالی بخش‌های مرتبط با خود باشند؛ همانطور که ما پیگیری کرده‌ایم با استفاده از ظرفیت‌های این صندوق و به صورت سلق واقعی کمک کنیم معادن طلا تامین مالی کنند و این اتفاق در رابطه با سایر صندوق‌های کالایی در حوزه فلزات، پتروشیمی و حتی حوزه ارز هم می‌تواند رقم بخورد. کما اینکه اگر این اتفاق در سال گذشته می‌افتاد، الان می‌توانست کمک بزرگی به تنظیم بازار کند. با وجود اینکه سال گذشته ما اساسنامه و امیدنامه صندوق ارزی را در تامین سرمایه لوتوس پارسیان تهیه و به سازمان بورس ارائه کردیم،‌اما متأسفانه با مخالفت بانک مرکزی مواجه شد و این اتفاق نیفتاد. امیدوارم با تغییر مدیریتی در بانک مرکزی،‌ امسال بتوانیم این ابزار را پیاده‌سازی کنیم.

 مدیرعامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در ادامه به بیان گزارش عملکرد صندوق جسورانه رویش لوتوس پرداخت و گفت: در حال حاضر مرحله دوم تأدیه پذیره‌نویسی این صندوق در حال پیگیری است و با توجه به اینکه بخشی از سرمایه‌گذاران نسبت به تأدیه اقدام نکرده‌اند، این فرصت برای ورود به این صندوق توسط سرمایه‌گذاران جدید اکنون فراهم است. در یک سال و نیم گذشته ما درحوزه‌های مختلفی از طریق این صندوق ورود پیدا کرده‌ایم و در حال حاضر با وجود محاسبات محافظه‌کارانه انجام شده، خالص ارزش دارایی‌های صندوق (NAV) حدود ۴۳ درصد افزایش داشته است.

در ادامه این جلسه، خبرنگاران به طرح پرسش‌های خود پرداختند. پرسش خبرنگاران با طرح این سؤال آغاز شد که بازدهی صندوق طلای لوتوس که اولین صندوق طلای کشور است تا کنون چقدر بوده و توصیه شما به سرمایه‌گذاران برای کنترل ریسک‌ها چیست؟؛ علی تیموری پاسخ داد: صندوق طلا از ابتدای راه‌اندازی تا کنون در بیشترین رقم، بیش از ۲۳۰ درصد بازدهی نصیب سرمایه‌گذاران خود کرد و از ابتدای امسال تا کنون نیز افرادی که سرمایه خود را به این صندوق آورده‌اند حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ درصد بازدهی کسب کرده‌اند. در ریزشی که در بازار سکه اتفاق می‌افتاد، اگر معاملات گواهی سپرده سکه را دنبال می‌کردید ملاحظه می‌کردید همواره صف فروش داشت و اگر می‌خواستید به اندازه یک میلیارد تومان گواهی سکه خود را نقد کنید،‌ این امکان وجود نداشت در حالی که در همین دوره صندوق در حد ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان هم معامله داشته و این امکان فراهم بوده که سرمایه‌گذاران به راحتی هم در دوران صعود و هم در دوران نزول بتوانند با کمترین اختلاف قیمتی نسبت به بازار، خروج پیدا کنند. 

وی در ادامه توضیحات خود گفت: امکان نقدشوندگی این صندوق‌ها در همه شرایط فراهم است و مانند بازار نقدی، سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها نیاز به پذیرش ریسک‌های بازار نقدی و اضطراب و نگرانی نقدشوندگی را ندارند. از سوی دیگر یکی از چالش‌های پیش روی فعالان بازار نقدی سکه و طلا، موضوع نگهداری و حفظ دارایی آنهاست، این در حالی است که در صندوق‌های طلا این دغدغه برای آنان وجود ندارد. ضمن این که مدیران حرفه‌ای در این صندوق‌ها دارایی‌های مردم را مدیریت می‌کنند و از این جهت نیز نگرانی برای سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها وجود ندارد. 

تیموری با ابراز تأسف از اتهامات وارده به بازارهای رسمی کشور از جمله بازار آتی سکه گفت: قبل از اینکه بازار آتی به حالت نیمه تعطیل در بیاید،‌ این بازارها به ما کمک می‌کرد حتی در ریزش‌ها و یا در جهش‌های صعودی بتوانیم با مدیریت پرتفوی مناسب‌تری، در ریزش‌ها از افت شدید جلوگیری کنیم و در مواقع صعودی نیز افزایش بهتری را رقم بزنیم. ولی بازار آتی را متهم به نرخ‌گذاری کردند و این بسیار غیر منصفانه بود. با این وجود ما سعی می‌کنیم که عملکرد بهتری نسبت به بازار فیزیکی رقم بزنیم و از این‌رو به سرمایه‌گذاران نیز توصیه می‌کنیم در این ابزارها سرمایه‌گذاری کنند چون رسوب و انباشته آن می‌تواند در خدمت تأمین مالی بخش‌های مرتبط با آن کالا استفاده شود. 

تیموری در پاسخ به سؤالی دیگر درخصوص احتمال افزایش سرمایه تامین سرمایه لوتوس پارسیان و ورود این شرکت به بورس گفت: در حال حاضر سرمایه تامین سرمایه لوتوس پارسیان با رقم ۵۰۰ میلیارد تومان در مرحله ثبت است و مجوز افزایش به ۶۰۰ میلیارد تومان را نیز گرفته‌ایم که پیش‌بینی می‌کنم تا اسفند ماه بتوانیم سرمایه شرکت را به این رقم افزایش دهیم. با توجه به سیاست‌های هیأت مدیره و سهامداران، تامین سرمایه لوتوس پارسیان هم قصد ورود به بورس تهران را دارد و در حال حاضر در انتظار برگزاری کمیته پذیرش بورس هستیم که اگر همه کارها بر مبنای برنامه‌ریزی ما پیش برود، احتمالاً تا انتهای سال در بورس تهران پذیرش می‌شویم و بسته به سیاست سهامدارن می‌توانیم تا ۱۰ درصد سهام خود را در بورس عرضه کنیم و امیدواریم سرمایه‌گذران بتوانند در سهام این شرکت به عنوان ابزاری متفاوت سرمایه‌گذاری کنند چراکه تامین سرمایه‌ها در صورت مدیریت صحیح،‌ معمولاً ثبات درآمدی دارند که حتی می‌توان در قالب اوراق مشارکت به سهام این شرکت‌ها نگاه کرد چون با توجه به حوزه متنوع فعالیت‌های خود خیلی تحت تأثیر چرخه‌های اقتصادی قرار نمی‌گیرند.

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان در پاسخ به سؤالی دیگر درخصوص تحلیل وضعیت کلی بازار سرمایه گفت: یکی از تصمیمات خوبی که توسط نظام اقتصادی کشور گرفته شد،‌ اعتماد کردن به مکانیسم بازار و کشف نرخ در بازار بود. ما نتیجه تعطیل کردن بازارهای رسمی و عدم توجه به مکانیسم بازار را در دو سه ماه گذشته دیدیم که متأسفانه اصلاً نتیجه خوبی نبود. خوشبختانه مجموعه تحولاتی که در حال رخ دادن است باعث می‌شود ما مجدداً به عقلانیت و تصمیم‌گیری بر مبنای واقعیت‌های اقتصادی خودمان بازگردیم و این کمک خواهد کرد که ما تخصیص بهینه منابع و شفافیت بیشتری در نظام اقتصادی داشته باشیم و باعث شود از توزیع ناکارآمد منابع و توزیع رانت در مجموعه اقتصادی کشور جلوگیری شود که در نهایت این موضوع را به نفع تولید و تولیدکننده می‌دانیم و نتایج اینها در عملکرد شرکت‌ها نشان داده می‌شود که در بازار سرمایه پذیرش شده‌اند. از این جهت چشم‌اندازی که ما متصور هستیم برای بازار سرمایه، چشم‌انداز مثبتی است هرچند کشور با محدودیت‌هایی از جمله تحریم و محدودیت‌های مبادلات بانکی مواجه است که می‌تواند بر عملکرد شرکت‌ها تأثیر بگذارد ولی برایند کلی که به نظر می‌رسد و تحلیل‌هایی که در تأمین سرمایه داشتیم، روند رو به رشد ملایمی است. از طرفی، اگر نهادها به صورت حرفه‌ای در این بازار حضور داشته باشند می‌توانند بازده مناسبی داشته باشند کما اینکه رویکرد ما استفاده از فرصت‌هایی است که در بازار اتفاق می‌افتد. بار دیگر به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنم در ابزارهایی که به صورت حرفه‌ای مدیریت می‌شوند سرمایه‌گذاری کنند چراکه خاطره سال ۹۲ هنوز در ذهن ما هست که عموم مردم به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه دعوت شدند و به دلیل سرمایه‌گذاری مستقیم در سهام، ضررهای قابل توجهی کردند و اعتماد عمومی به بازار خدشه دار شد. 

سؤال دیگری که از مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان پرسیده شد، درخصوص صندوق ارزی بود که چقدر می‌تواند به تلاطم‌های بازار کمک کند و آیا رییس کل جدید بانک مرکزی چراغ سبزی برای ایجاد این ابزار نشان داده است؟؛ علی تیموری در پاسخ گفت: واقعیت این است که کسانی که در بازار فیزیکی طلا یا ارز حضور دارند،‌ ارز نقد و طلای فیزیکی را خریداری می‌کنند و در گاوصندوق نگهداری می‌کنند به امید اینکه از افزایش نرخ‌ها استفاده کنند و یا اینکه دارایی خود را در مقابل تورم حفظ کنند ولی وقتی این ابزارها ساخته می‌شود، در عین حال که این نقش را برای سرمایه‌گذاران ایفا می‌کند و قدرت خرید سرمایه‌گذاران را حفظ می‌کند، به واسطه انباشت قابل توجهی که از این دارایی در ابزار یاد شده اتفاق می‌افتد، می‌تواند در خدمت تأمین مالی بخش‌های مختلف باشد. اگر سال گذشته صندوق ارز راه می‌افتاد، به جرأت می‌توانم بگویم که الان در مجموع سه یا چهار صندوقی که تأسیس می‌شد، بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار منابع داشتیم که می‌توانست به تأمین مالی بخش‌های مختلف اقتصادی کمک کند. بنابراین اینکه بتوانیم از سرمایه اجتماعی ناشی از اعتماد عمومی حراست کنیم، و نهادهای مالی ابزارها را به نحو مناسب و حرفه‌ای مدیریت کنند تا هم بازده مناسبی نصیب سرمایه‌گذاران شود و هم تعهدات به خوبی ایفا شود، کمک بزرگی می‌شود که رقم قابل توجه ارز و طلا که در منازل هست، به چرخه اقتصادی برگردد و تلاطم‌های نرخی کنترل شود. من قبلاً هم عرض کردم که با توجه به جلسات مختلفی که در فرصت‌های مختلف با جناب دکتر همتی داشتیم، به نظر می‌رسد ایشان نظر بسیار مثبتی نسبت به تعامل بازارهای مختلف به عنوان مکمل یکدیگر دارند چراکه بازارهای مختلف مانند قطعات پازل اقتصاد هستند که هر کدام بخشی از فرایند را تکمیل می‌کنند. بنابراین من به شخصه امیدوارم با این رویکردها هم بازار آتی ارز راه بیفتد و هم ابزارهای مرتبط با ارز در بازار راه‌اندازی شود تا کمک کند هم سرمایه‌گذاران بتوانند در مقابل تغییرات نرخ هج شوند و هم اینکه این اقدام مبنایی برای کمک به اقتصاد ملی و شرکت‌ها شود.

در ادامه سؤال‌های طرح شده، درخصوص تعاملات مثبت تامین سرمایه لوتوس پارسیان با بورس کالا در راستای پذیرش خودروی سراتو و سایر موارد همکاری صحبت شد و نحوه ادامه این تعاملات پرسشی بود که مطرح شد؛‌علی تیموری توضیح داد: مجموعه تحولاتی که پس از بحران ۲۰۰۸ اتفاق افتاده،‌ باعث شده تامین سرمایه‌ها رویکرد متفاوتی برای ایجاد ابزارهای مالی روی کالاها داشته باشند. این رویکرد به  نظر من مناسب است و ما هم در تامین سرمایه تلاش کردیم که روی کالاهای مختلف ابزارهای مالی مناسب‌تری را ایجاد کنیم و از این طریق کمک کنیم تامین مالی بخش‌های مختلف به نحو مناسب‌تری انجام شود که تأسیس صندوق طلا و پذیرش خودروی سراتو هم در همین راستا بود. در رابطه با سایر ابزارها در حوزه کشاورزی هم می‌خواهیم پیگیری کنیم. ما سال گذشته برنامه راه‌اندازی سه تا چهار صندوق کالایی را داشتیم ولی متأسفانه با محدودیت‌های پیش آمده برای تامین سرمایه‌ها برای ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نتوانستیم این اقدام را به نتیجه برسانیم. پذیرش خودروی سراتو باعث شد که سایپا بتواند با انتشار سلف حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از بازار سرمایه تامین مالی یک ساله انجام دهد. امسال هم برنامه داریم انشاالله اگر شرایط فراهم باشد، ابزارهای جدید در بازار عرضه کنیم و ما نگاه خاصی به حوزه کالا و بورس کالا داریم. چراکه بورس کالا نقش مهمی در اقتصاد ملی دارد و تعیین قیمت‌ها با مکانیزم بورس کالا شفاف و منصفانه است و حذف رانت را همراه دارد. در واقع، بازار سرمایه بهترین ابزار تامین مالی بخش تولید در اقتصاد است.

در ادامه یکی از خبرنگاران با اشاره به وضعیت نقدینگی و نرخ سود سپرده‌ها با نرخ تامین مالی کنونی در اوراق، سوالی مطرح کرد مبنی بر اینکه آیا تامین مالی از طریق اوراق می‌تواند در سال ۹۷ به رکورد سال ۹۶ دست یابد؟ علی تیموری در پاسخ گفت: اتفاقی که اخیراً در بازار به خصوص بازار بدهی افتاده، نرخ‌هایی بالاتر از نظام بانکی است. تحولاتی که در بازار ارزی رخ داده باعث شد که دولت در یکسال گذشته از تامین مالی مستقیم به تامین مالی غیر مستقیم تغییر رویکرد دهد. این تغییرر رویکرد به این ترتیب بود که دولت بدهی‌های خودش را در قالب اوراق اخزا به پیمانکاران می‌دهد. این در حالی است که نرخ‌هایی که در بازار رقم می‌خورد را دولت متحمل نمی‌شود و متاسفانه بخش عمده آن را پیمانکار متحمل می‌شود و با افزایش نرخ ارز و تورم انتظاری که وجود داشت موجب شد خیلی از این پیمانکاران، اوراق را حتی ۵ درصد زیر قیمت واگذار کرده و به سراغ سایر دارایی‌ها بروند و تجهیزات خود را خریداری کنند و همین امر سبب شد تا در یکی دو ماه گذشته روندی روبه رشد در نرخ اوراق بدهی در بازار داشته باشیم. با توجه به سیاست جدید دولت،‌ دیگر لزومی ندارد پیمانکاران اوراق خود را به هر قیمتی واگذار کنند و این باعث می‌شود میانگین نرخ بازار بدهی طی ماه‌های آتی مقداری کمتر شود. تامین مالی هم در شرایط فعلی تورم انتظاری برای بسیاری از شرکت‌ها به صرفه است کما اینکه ما تا پایان سال ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان اوراق در دست انتشار داریم که پیش‌بینی می‌کنیم بخش قابل توجهی از آن منتشر شود. با وجود اینکه نرخ‌های فعلی تامین مالی جذاب نیست اما باید در نظر داشته باشیم که بازار سرمایه نرخ‌گذار نیست و پیرو است. امیدواریم که سیاست‌های جدید بانک مرکزی منجر به بازگشت انضباط مالی شود و با کنترل نرخ‌ها در بازار پول شاهد باشیم که بازار سرمایه هم از اثرات این اقدام بهره‌مند شود و هرچه کمتر از بی‌انضباطی‌های موجود متضرر شود.

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان در پاسخ به سوالی درباره ریسک نکول اوراق با توجه به حجم تعهدات این شرکت یادآور شد: درست است که ما ۱۰ برابر سرمایه شرکت تعهدات داریم ولی ۴ برابر تعهدات خود هم دارایی تحت مدیریت داریم. اگر در سال‌های اخیر تامین سرمایه لوتوس پارسیان فعالیتی آهسته داشته به دلیل این بود که بتوانیم زیرساخت‌های لازم برای مدیریت ریسک را فراهم بیاوریم، زیرا مدیریت ریسک در تامین سرمایه اولویت دارد و ما ابزارهایی ایجاد کرده‌ایم که به کمک آن بتوانیم ریسک این تعهدات را پوشش دهیم لذا از این لحاظ نگرانی نداریم. این در حالی است که در سال گذشته حجم فعالیت‌های این شرکت در مقایسه با سال‌های قبل چندین برابر شد. در ابتدای سال ۸۰۰ میلیارد تومان اوراق را به تنهایی منتشر کردیم که بزرگترین تامین مالی در بخش خصوصی در بازار سرمایه بوده است که ضامن نداشت با این حال ۴۰ درصد آن در بازار جذب شد. بنابراین تصمیمات این شرکت برای ورود به حوزه‌های مختلف کاری قطعا با بررسی همه جوانب و کنترل ریسک‌های موجود خواهد بود.

تیموری در پاسخ به سوالی درباره انتظارات بازار سرمایه از بانک مرکزی بعد از انتخاب عبدالناصر همتی به عنوان رییس کل جدید بانک مرکزی اظهار داشت: انتظاری که ما از بانک مرکزی داریم، انتظاری است که در همه جای دنیا هست و آن هم تعامل بین نهادهای مالی است. ما اگر بخواهیم شبیه‌سازی کنیم،‌ یک نظام اقتصادی داریم که دولت بدهی‌های قابل توجهی دارد، مشکلات رعابت انضباط مالی هم داریم و این مورد در اسپانیا هم اتفاق اقتاده که این کشور توانسته با کمک گرفتن از بازارهای مالی خود، شرایط را مدیریت کند. اتفاقاً بانک مرکزی آنها هم نقش قابل توجهی در ایجاد این تعامل ایفا می‌کند و من فکر می‌کنم که آنچه می‌توان از بانک مرکزی انتظار داشت این است که رویکرد تعاملی خود را با بازار حفظ کند. بانک مرکزی با ابزارهای فعلی خودش به تنهایی نمی‌تواند همه بازارها را مدیریت و کنترل کند و نیازمند این است که با مشارکت بازار سرمایه یکسری ابزارهای جدید شکل بگیرد تا به مدیریت بحران‌ها کمک کند. بنابراین مهمترین خواسته ما تعامل مثبت و سازنده است تا زمینه همکاری‌های توسعه گرا ایجاد شود و در مجموع کل بازار مالی منتفع شود. دومین خواسته ما این است که انضباط مالی بر نظام پولی حاکم شود چون خلق پولی که در این بخش اتفاق می‌افتد، به خاطر سودهای موهومی است که در نظام بانکی پرداخت می‌شود و این سودها نه برآمده از فعالیت‌های عملیاتی آنها بلکه بیشتر برای حفظ بقای بانک‌هاست که باعث شده کلیت نظام مالی را دچار مشکل کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: