کد خبر: ۷۸۰۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۸
تعداد بازدید: ۳۲۲
ذوالفقارنسب:
کارشناس فوتبال ایران گفت: آرام کردن تماشاگران با باتوم منسوخ شده است و باید به شکل دیگری فرهنگ‌سازی کرد.
زمان ساکت کردن هواداران با باتوم گذشته است/ فدراسیون و سازمان لیگ توانایی برگزاری مسابقات را ندارندبه گزارش خبرداغ ، بیژن ذوالفقارنسب در مورد اتفاقات حاشیه‌ای که در جریان دو بازی استقلال خوزستان - پرسپولیس و دیدار استقلال - تراکتورسازی روی سکو‌های ورزشگاه‌های غذیر اهواز و آزادی تهران رخ داد، اظهار داشت: فکر می‌کنم صحبت‌ها در مورد این مسائل کلیشه‌ای شده و اثرگذاری خود را از دست داده است. تامین امنیت برگزاری مسابقات فقط نباید برعهده ماموران نیروی انتظامی باشد و یکسری مسائل به خود باشگاه‌ها برمی‌گردد، مخصوصا تیم‌های پرطرفدار باید مشوقین خود را طوری آموزش دهند که در ورزشگاه به دنبال ایجاد فضای آرام باشند نه تنش.


وی افزود: در گذشته هواداران را با باتوم و حتی گاز اشک‌آور روی سکو‌ها ساکت می‌کردند که این کار دیگر منسوخ شده است. در اکثر لیگ‌های معتبر دنیا سازماندهی هواداران بر عهده خود باشگاه‌هاست. شما در هیچ جای دنیا نمی‌بینید که تماشاگران دو تیم به سمت همدیگر سنگ و اشیا پرتاب کنند بلکه فرهنگ‌ها آنقدر بالا رفته است که هر هواداری به ورزشگاه می‌آید حتی می‌داند جایش کجاست و روی صندلی خود می‌نشیند. اتفاقی که در جام‌جهانی ۲۰۱۸ هم شاهد بودیم. میلیون‌ها هوادار به روسیه آمدند، اما خونی از بینی تماشاگری نیامد و پایان هر مسابقه تماشاگران با شور و هیجان زیاد ورزشگاه را ترک می‌کردند. در حالی که در دو بازی این هفته لیگ ما خدا رحم کرد که فاجعه بیشتری رخ نداد اگرچه جوانان و نوجوانان زیادی با صورت‌های خونین از ورزشگاه آزادی و غدیر اهواز به منازلشان رفتند.


کارشناس فوتبال کشورمان با تاکید بر اینکه سازمان لیگ توانایی برگزاری مسابقات را ندارد، یادآور شد: صداوسیما در بازی استقلال و تراکتورسازی سعی می‌کرد تصاویر و صدا را قطع کند تا مردم در منزل شاهد خیلی اتفاقات و شعار زشت نباشند. باید بپذیریم که سازمان لیگ ایران هنوز توانایی برگزاری یک بازی اینچنینی را ندارد و هر فصل شرایط روی سکو‌ها بدتر می‌شود. ناتوانی سازمان لیگ و فدراسیون در برگزاری مسابقات موردی است که باید به آن رسیدگی شود.


ذوالفقارنسب در پاسخ به این سوال که چه راهکار‌هایی برای جلوگیری از این اتفاقات مدنظرش است، گفت: ابتدا باشگاه‌ها باید شرایط میزبانی از مسابقات را فراهم کنند. با استفاده از هواداران و مشوقین می‌شود جو سکو‌ها را آرام و البته پرهیجان کرد. در باشگاه‌های ما بودجه‌های کلانی صرف خیلی کار‌ها می‌شود، اما از فرهنگ‌سازی خبری نیست. اقدام موثر دیگر راه دادن بانوان به ورزشگاه است که اعتقاد دارم ۵۰ درصد این مشکل را حل خواهد کرد. فرهنگ مردان ما طوری است که اگر بانوان را نزدیک خود ببینند سعی می‌کنند مسائل اخلاقی را رعایت کنند.  


مربی پیشین تیم ملی تاکید کرد: اگر اقدامی برای رفع این ایراد‌ها نشود مطمئن باشید در آینده شاهد اتفاقات فاجعه‌باری در ورزشگاه‌ها خواهیم بود.
وی گفت: متاسفانه مدیرانی که برای باشگاه‌ها انتخاب می‌شوند، ورزشی نیستند و اکثر توصیه‌ای هستند. برای همین وقتی راس کار قرار می‌گیرند برنامه مشخصی ندارند و پیشرفتی در کارشان دیده نمی‌شود. چه بسا اگر اتفاقاتی که در ورزشگاه‌ها رخ می‌دهد ادامه پیدا کند محرومیت‌های بین المللی هم برای ما داشته باشد.

 

تسنیم

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: