کد خبر: ۷۸۰۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۸
تعداد بازدید: ۲۸۱
وزیر آموزش‌ و پرورش:
امروز مدرسه صرفاً مجری بی‌چون ‌و چرای دستورات است

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، سید محمد بطحایی در گفت‌وگویی مستقیم با مدیران آموزش‌ و پرورش سراسر کشور، ضمن قدردانی از تلاش رؤسای ادارات آموزش‌ و پرورش استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق کشور گفت: در ایام تابستان در تمامی سطوح و حوزه‌های آموزش‌ و پرورش، از ستاد تا مدرسه، علاوه بر ثبت‌نام دانش‌آموزان به دلیل آماده‌سازی مدارس برای سال تحصیلی آینده، حجم فعالیت‌ها بسیار زیاد است و همگی در تلاش هستیم تا با آماده‌سازی مدارس، دانش‌آموزان سالی پر از نشاط و امید را آغاز کنند.

وی افزود: در مدارس با وجود کمبود منابع مالی و امکانات، با مطالبات و توقعات اولیای دانش‌آموزان و معلمان روبه‌رو هستیم که آموزش‌ و پرورشی باکیفیت می‌خواهند و البته توقعی درست و گسترده است و مدیران مدارس در تلاش هستند تا با برنامه‌ریزی و صبر و حوصله پاسخگوی مطالبات باشند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت و ضرورت مدرسه محوری اظهار داشت: مدرسه‌‌‌محوری، یکی از مهم‌ترین روش‌های آموزش‌ و پرورش برای برون‌رفت از مشکلات است و در سند تحول تأکید شده که مدرسه رکن اصلی در تحول و کانون اصلی تعلیم و تربیت مدرسه است و با مدرسه محوری است که می‌توانیم به آموزش‌ و پرورش توسعه‌یافته دست پیدا کنیم ، اما تاکنون نتوانستیم آن‌گونه که باید به سمت مدیریت مدرسه‌‌محوری حرکت کنیم.

بطحایی با تعریف واژه مدرسه‌‌‌محوری تصریح کرد: مدرسه به‌عنوان سازمان مستقل باید قدرت تصمیم‌گیری و تصمیم‌‌‌‌‌سازی را داشته باشد و متناسب با اهداف و رسالت‌ها برنامه‌ریزی و اقدام کند و بدون شک در این مسیر، شرط اصلی مدرسه‌‌محوری تقویت و ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای، تخصصی و شایستگی‌ها است.

وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین موانع مدرسه محوری، وجود سلسله‌ مراتب اداری است درحالی‌که در نظام آموزش‌ و پرورش همه‌چیز باید مدرسه شود یعنی اصل درون مدرسه است و بیرون از مدرسه همه فرع هستند و اداره آموزش‌ و پرورش و ستاد نقش فرعی دارند؛ رئیس اداره، وزیر و مدیرکل فقط نقش حمایت‌کننده دارند و آنچه در تعلیم و تربیت اتفاق می‌افتد در مدرسه است و در بیرون مدرسه همه نقش پشتیبان‌‌‌‌کننده دارند و ادارات آموزش‌ و پرورش باید به سمتی حرکت کنند که نظارت تخصصی را انجام دهند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وجود اشکال در نظام اداری و سلسله‌ مراتب سازمانی خاطرنشان کرد: امروز مدرسه صرفاً مجری بی‌چون ‌و چرای دستوراتی است که از بالا به آن ابلاغ می‌شود و باید کاملاً مطیع اجرای بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها باشد و این باعث شده است مدیر مدرسه تقریباً اختیاری برای حل مسائل مدرسه نداشته باشد و هرروز با بخشنامه و فرم‌های متعدد مواجه شود که دائماً بخش عمده‌ای از وقت خود را باید به آنها اختصاص دهد.

بطحایی ادامه داد: شبکه تعاملی سینا می‌خواهد یک ارتباط چندجانبه بین همه ما برقرار کند و این برنامه بنا دارد شبکه‌ای ارتباطی بین همه مدیران در سطوح مختلف آموزش‌ و پرورش ایجاد کند و بدون شک ظرفیت خوبی دارد که با کمک آن می‌توان گفت‌وگوها و تبادل تجربیات را بیشتر کرد و به تحول در آموزش‌ و پرورش سرعت بیشتری داده شود و امیدوارم که بتوانیم عملاً به‌سوی مدرسه محوری گام‌های عملیاتی را برداریم این گام یکی از مهم‌ترین گام‌های استقرار سند تحول است و این برنامه زمینه و بستر مناسبی را ایجاد می‌کند که به این سمت حرکت شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: