کد خبر: ۷۷۷۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
تعداد بازدید: ۳۰۹
در سه ماهه اول سال ۱۳۹۷ تعدادی از قضات و کارشناسان دادسرای نظامی تهران بر روند خدمت‌رسانی و رعایت حقوق شهروندی در مراکز انتظامی به ‌ویژه کلانتری‌ها و پاسگاه‌های سطح شهر تهران نظارت کردند.
۹۰ مرکز انتظامی، زیر ذره‌بین هیئت بازرسی دادسرای نظامی تهران

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، هیئت‌هایی به سرپرستی فرامرز یوسفوندی معاون دادستان نظامی استان تهران و همراهی سه تن از قضات مجرب و چهار کارشناس قضایی، کار نظارت بر عملکرد مراکز انتظامی و تبیین تکالیف ضابطان در ارتباط با متهمان، شکات و مقامات قضایی و تشریح و تبیین تهدیدات و آسیب‌ها را با هماهنگی بازرسی انتظامی تهران بزرگ بر عهده گرفتند.

طی این بازرسی‌ها از حدود ۹۰ مرکز انتظامی از جمله ۶۳ کلانتری و پاسگاه، هشت پایگاه پلیس آگاهی، ۶ پایگاه پلیس اطلاعات و امنیت عمومی، پنج پایگاه پلیس مبارزه با مواد مخدر، چهار سرکلانتری و چندین ایستگاه پلیس راهور و چادرهای موقت انتظامی بازدید به‌ عمل آمد.

ابراهیم حاتمی بازپرس دادسرای نظامی تهران در این خصوص گفت: در حوزه کلانتری‌ها عملکرد بخش‌های مختلف مربوطه مورد بازدید قرار گرفت.

وی افزود: روسای کلانتری‌ها هم در جلسه‌ای با حضور اعضای هیئت، گزارشی از عملکرد و برنامه‌های حوزه استحفاظی خود در ارتباط با کنترل و مدیریت جرایم، رعایت حقوق متهمان و بزه دیدگان و صیانت از کارکنان ارائه کردند.

حاتمی یکی از بخش‌های مورد توجه هیئت بازرسی را معاونت قضایی کلانتری‌ها برشمرد و افزود: روند تحقیقات مقدماتی، نحوه جمع‌آوری دلایل و تحقیقات از طرفین دعوی و شهود و انجام دستورات مقامات قضایی، چگونگی تحت نظر قرار دادن متهمان و ابلاغ و تفهیم حقوق آنها منطبق با قانون آیین دادرسی کیفری در پرونده‌های معاونت قضایی مورد بازبینی قرار ‌گرفت.

بر اساس این گزارش، یکی از دغدغه‌های همیشگی مقامات دادسرای نظامی تهران فراهم شدن یک بستر لازم برای ایجاد تعامل دوسویه با بدنه نیروی انتظامی بوده است.

این مقام قضایی در این ارتباط گفت: سابقاً در دیدگاه‌های برخی مقامات قضایی نگاه‌های غیر واقع‌بینانه‌ای نسبت به کلیت نیروی انتظامی وجود داشت که منتهی به رفتارهای سخت‌گیرانه‌ای می‌شد.

وی افزود: در این بازدیدها از نزدیک سختی و مخاطرات مأموریت ناجا درمبارزه با آسیب‌های اجتماعی وحفظ و تثبیت امنیت عمومی جامعه برای مقامات قضایی بیشتر روشن شد تا درک صحیحی از فعالیت‌های نیروی انتظامی حاصل شود.

حاتمی تصریح کرد: در جلسات فی‌مابین با روسای مراکز انتظامی نیز پشتیبانی دستگاه قضایی از آنان در اجرای مأموریت‌های حساس و برخورد با معضلات اجتماعی تبیین شد که بارقه امیدی در بین آنان و مأموران ایجاد کرد.

اشتباهات مأموران پلیس در عملیات‌های شهری و برون‌شهری و مأموریت‌های حساس متأسفانه تبعاتی برای نیروی انتظامی و حتی نظام به دنبال داشته است. دادسرای نظامی تهران برای کم کردن این خطاها همواره به دنبال تمهیداتی بوده است.

عضو هیئت بازرسی دادسرای نظامی تهران در این ارتباط گفت: به اقتضای بازدید از هر بخش انتظامی به‌ خصوص پلیس‌های تخصصی، آسیب‌ها و تهدیداتی که متوجه آن مرکز بود، تبیین و تشریح شد.

وی در همین رابطه به ارائه توصیه‌ها و تعلیمات لازم و نقد و تحلیل مسائل و مشکلات موجود حین بازرسی‌ها اشاره کرد و گفت: به اذعان مسئولان انتظامی این شیوه کار، موجب ارتقای کیفی عملکرد آنها در انجام تحقیقات مقدماتی و جمع‌آوری ادله خصوصاً تشخیص صحیح جرایم مشهود از غیرمشهود و حدود وظایف و اختیارات آنها در برخورد با این جرایم شده که خطای آنها را در مواجه‌شدن با این دو طیف از جرایم کاهش داده است.

حاتمی با بیان اینکه خوشبختانه طی سال‌های اخیر و در جریان این بازدیدها، بستر مشورت با مقامات قضایی در حوادث و وقایع پیچیده فراهم شده است، تصریح کرد: با این اتفاق مهم روسا و معاونان کلانتری‌ها از دانش و تجربیات قضات و کارشناسان بهره برده‌اند که تأثیرات مؤثر و مفیدی را در نحوه عمل مأموران شاهدیم.

پلیس راهور یکی از مراکز حساس نیروی انتظامی است که ارتباط کاملاً مستقیمی با مردم در هر لحظه و ساعت در سطح خیابان‌ها وجاده‌ها دارد. خدمت‌رسانی این مرکز در تمامی ایام به خصوص تعطیلات گره‌گشای حال مسافران در سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری است

به همین خاطر، هیئت بازرسی دادسرای نظامی تهران به‌طور ویژه نگاه خاص خود را به پلیس راهور معطوف داشته است.

بازپرس دادسرای نظامی تهران به محورهای مورد تمرکز هیئت بازرسی در حوزه راهور نیز اشاره کرد و گفت: در بازدید از مراکز راهور تهران و سایر شهرستان‌ها موضوع دریافت کمک‌ها و پاداش‌ها از برخی مراکز دولتی و شبه‌ دولتی مانند شهرداری‌ها، ادارات آب وفاضلاب، مخابرات، مترو و... و پیمانکاران در قالب کمک‌های سازمانی مطرح و ضمن تبیین آسیب‌های این بخش، راهکارهای قانونی برای وصول کمک‌های نهادهای قانونی مطرح شد.

وی افزود: همچنین دستورات دادستان نظامی تهران در خصوص نحوه اخذ پاداش و کمک‌های مراکز مذکور به بخش راهور تشریح و تذکرات لازم داده شد.

قاضی دادسرای نظامی تهران عملیاتی شدن پیشنهادی‌های اصلاحی هیئت بازرسی در سال ۱۳۹۶ را یکی از دستاوردهای مهم این بازدیدها عنوان کرد.

حاتمی گفت: برای رعایت حقوق مراجعان به مراکز انتظامی وفق قانون آئین دادرسی کیفری، پیشنهاد شد که حقوق متهمان و شکات در قالب یک بروشور به افراد تفهیم شود که شاهد اجرایی شدن آن از اواخر سال گذشته بودیم.

وی همچنین به اثرات این اقدام ساده اما مؤثر اشاره کرد و گفت: در بررسی‌های صورت گرفته آمار شکایات مردمی درباره عدم رعایت حقوق متهمان و شکات در مراکز انتظامی سطح شهر تهران کاهش‌ یافته است.

بنا به گفته بازپرس حاتمی، ارتباطات و تعاملات فرهنگی کلانتری‌ها با ائمه جماعات مساجد، بسیج، معتمدان و هیئت‌های مذهبی از دیگر پیشنهادهای این هیئت در بازرسی‌های سال ۱۳۹۶ بوده است.

وی گفت: حسب گزارش‌های واصله، مسئولان کلانتری‌ها با حضور در مساجد و ارتباط با هیئت‌های مذهبی علاوه بر اعمال مأموریت حاکمیتی در حوزه مسائل فرهنگی فعال شده‌اند که این رویکرد مورد تحسین هیئت‌ها و ائمه جماعات شده است.

حاتمی افزود: هماهنگی و تعامل با بسیج، زمینه‌ فعالیت‌های موازی و یا بروز اختلافات در اجرای مأموریت‌ها را تا حدود زیادی مرتفع کرده و این دو تشکیلات، همسو با هم در ایجاد امنیت عمومی جامعه فعال عمل می‌کنند.

وی برای مؤثرتر شدن اثرات این بازرسی‌ها پیشنهاد داد جلسات مشترکی میان دادسرای نظامی و روسای مجموعه کلانتری‌های یک سرکلانتری به همراه پلیس راهور، پلیس امنیت وآگاهی همان محدوده، ماهیانه برگزار و آسیب‌ها و تهدیداتی که متوجه کارکنان این بخش‌ها است مطرح شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: