کد خبر: ۷۷۷۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
تعداد بازدید: ۳۲۷
منابع و مصارف به هم ریخته از یک سو و بی اعتمادی و بی اطمینانی از سوی دیگر، گریبان شبکه بانکی را گرفته و هرچه این نظام در هم پیچیده تلاش می‌کند تا راهی برای برون رفت از چاه این مشکلات بیابد، بیشتر در آن غوطه‌ور می‌شود.
نماینده مجلس: مردم اعتمادی به مسئولان ندارند
به گزارش خبرداغ به نقل از تابناک: منابع و مصارف به هم ریخته از یک سو و بی اعتمادی و بی اطمینانی از سوی دیگر، گریبان شبکه بانکی را گرفته و هرچه این نظام در هم پیچیده تلاش می‌کند تا راهی برای برون رفت از چاه این مشکلات بیابد، بیشتر در آن غوطه‌ور می‌شود.

تلخ‌ترین تراژدی که نظام بانکی ما با آن دست و پنجه نرم می‌کند، هجوم مردم به بازار‌های سکه و ارز است، که این روز‌ها هر چاره‌ای برای آن اندیشیده می‌شود، توسط خریداران خنثی می‌گردد.

ناگفته نماند که بدترین بازخورد آن هم به این موضوع برمی‌گردد که اعتماد مردم به این مهم‌ترین نهاد مالی کشور، به قدری کاهش یافته که ترجیح می‌دهند سپرده‌های خود را در جایی خارج از این نظام سرمایه‌گذاری یا پس انداز کنند.

بنا بر این گزارش، واقعیت این است که در سال‌های گذشته، مؤسسات مجاز و غیر مجاز، طوری آتش به مال این مردم زدند که آنان دیگر اعتمادی به این نظام بانکی ندارند و همین مهم موجب می‌شود که مردم سپرده‌ها و پس اندازهایشان را به سایر بازار‌های مالی سرازیر کنند و داستان تلخ مؤسسات غیرمجاز، گریبان آن‌ها را هم نگیرد.

اما این همه ماجرا نیست و بی اعتمادی مردم، تنها در بی اعتمادی به سیستم اقتصادی کور خلاصه نمی‌شود. به اعتقاد کارشناسان، موضوعات اجتماعی و سیاسی هم برگرفته از این موضوع است که البته رفتاری که حاکمیت با مردم می‌کند، در بالا رفتن این بی اعتمادی تأثیرگذار بوده است.

پروانه سلحشوری در گفت وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: یا من آدم بدبینی هستم و یا کسانی که این روز‌ها داد سخن می‌دهند و یا نمایندگانی که در مجلس اظهار نظر می‌کنند، عمق مشکلات را درک نکرده اند!

این نماینده مجلس گفت: من به عنوان یک جامعه شناس، نمی‌توانم در مورد وضعیت کنونی جامعه، رویکرد اقتصادی صرفی داشته باشم؛ اما در مجلس بیشتر رویکرد‌های اقتصادی مد نظر است. به نظر من، این بستر اجتماعی است که این پدیده‌ها در آن رخ می‌دهد و بررسی جداگانه این پدیده‌ها نمی‌تواند جوابگو باشد. اقتصاد جدا از سیاست و فرهنگ نیست؛ بنابراین، باید آن را به صورت یک مجموعه بررسی کرد. درواقع اشتباهات سیاسی گوناگون منجر به این شده که امروز در جامعه ما مشکلاتی داشته باشیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: حرص و ولع مردم در جامعه برای خریدن سکه، معانی بسیاری دارد؛ نشان از یک جامعه بی اعتماد به مسئولان است. این بی اعتمادی هم اقتصادی نیست، بلکه سیاسی و اجتماعی و فرهنگی است و نشان می‌دهد نهاد‌های ما از جمله مجلس و دولت و قوه قضاییه و حتی نهاد‌های دیگری که دستی در آتش دارند، درست کار نمی‌کنند.

این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: متأسفانه بحث‌هایی که کارشناسان در مراکز مختلف می‌کنند و راهکار‌هایی که برای برون رفت ارائه می‌شود، معمولا توسط نهاد‌های مرتبط به اجرا درنمی آید؛ بنابراین، هم اکنون بحث این است که برای برون رفت از این مشکلات باید همه با هم حرکت کنند؛ برای مثال، زندانی کردن دانشجویان در این اوضاع، چیزی جز بی اعتمادی به حاکمیت و نظام به دنبال ندارد و تنها نارضایتی‌ها را زیاد می‌کند، در حالی که ما می‌توانستیم بسیاری از این نارضایتی‌ها و گره‌هایی که ربطی به اقتصاد هم ندارد، باز کرده و اعتماد عمومی را زیادتر کنیم.

همچنین می‌شود با کار‌هایی که اصلا ربطی به اقتصاد ندارد، ولی از جمله مطالبات مردم است، کاری کرد که مردم بار دیگر به سیستم اعتماد کنند. آنگاه خواهید دید که نظام اقتصادی کشور هم اصلاح می‌شود.

وی گفت: هم اکنون عده‌ای منتظرند ببینند مردم چه خواسته‌ای دارند تا با شدت با آن مطالبه برخورد کنند. نتیجه این عمل شاید در نگاه اول اقتصادی نباشد، ولی در بلندمدت اثر خود را در جامعه می‌گذارد و مردم را نسبت به سیستم بی اعتماد می‌کند. بعد هم زمانی که نیاز به مشارکت عمومی هست، مردم خود را کنار می‌کشند و نتیجه آن، بی سامانی در بازار ارز و یا بازر سکه و باعث می‌شود، در زمان بحران، مردم به کسی اعتماد نداشته باشند و در بزنگاه‌هایی که می‌توانند تأثیرگذار باشند، خود را جدا از سیستم دانسته و هر که به فکر منافع خود باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حرف دل همه مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
0
0
بی توجهی مسئولان برق ایران، وزیر نیرو ودولت قطع برق درسراسرکشور
ناتوانی مسئولان برق ایران، وزیر نیرو ودولت برای تامین برق درسراسرکشور
گرما ایران را در برمی گیرد / نگرانی از تأمین برق ایران در چهارمین هفته تابستان

يکشنبه 24 تير 1397 - 07:34
هوا در این هفته گرم تر می شود و در شرایطی که بیشترین میزان مصرف برق در ساعات پیک، مربوط به استفاده از وسایل سرمایشی است؛ این موضوع مسئولان را نسبت به تأمین برق ایران در چهارمین هفته تابستان نگران کرده است.
العالم - ایران / اقتصادی
طبق پیش بینی کارشناسان سازمان هواشناسی، روند افزایش دما در بیشتر نقاط کشور تا روز سه شنبه ادامه خواهد داشت و در کل، هفته ای گرم تر از هفته های قبل را در پیش داریم.
دمای هوا تا روز سه شنبه در برخی از نقاط کشور، به ویژه در تهران، گرمتر می شود. پیش بینی شده که در تهران دمای هوا به بالای 40 درجه می رسد و در برخی مناطق مانند شیراز، اهواز بندرعباس و مشهد مقدس، هوا نسبت به هفته پیش اندکی گرمتر می شود. این افزایش دما، در شرایطی که بیشترین میزان مصرف برق در ساعات پیک، مربوط به استفاده از وسایل سرمایشی است؛ مسئولان را نسبت به تأمین برق ایران در چهارمین هفته تابستان نگران کرده است.
شرکت توانیر پیرو این موضوع اطلاعیه ای صادر کرد. متن این اطلاعیه بدین شرح است: " با بالا رفتن دمای هوا، مصرف برق نیز به صورت تصاعدی افزایش می یابد که بیشترین علت آن استفاده از وسایل سرمایشی است. در تهران هر یک درجه افزایش دما، باعث بالارفتن 200 مگاواتی مصرف برق می شود. این روند در کل کشور، گاه به بیش از 1500 مگاوات می رسد .
کاهش بارندگی ها طی سال آبی منتهی به تابسان امسال منجر به کم آبی و در نتیجه عدم امکان تولید در نیروگاه های آبی شده و شبکه برق کشور با محدودیت هایی در تامین برق مواجه گشته است. از طرفی تغییر اقلیم جهان که کشور ما را نیز تحت تاثیر قرار داده و موجب پدیده گرمایش پایدار شده است.
با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی دمای هوا در این هفته نیز افزایش بیشتری یافته و کل کشور را به صورت وسیع دربرخواهد گرفت. بی تردید در چنین شرایطی برای تامین برق پایدار، بیش از هر زمان دیگر به مدیریت مصرف برق نیازمندیم.
از این رو از آحاد مردم عزیز کشور در بخش های مختلف خانگی، تجاری، مجتمع های تولیدی و صنعتی و کشاورزان تقاضا دارد تا با پیش گرفتن راهکارهای مدیریت مصرف برق به ویژه در ساعت های اوج بار (12 الی 16 و 20 الی 23)، کارکنان صنعت برق را تنها با 10 درصد صرفه جویی، در ارائه هرچه بیشتر خدمات و تأمین برق پایدار یاری و از بروز محدودیت های خاموشی ناخواسته که به دلیل افزایش بیش از حد مصرف برق رخ می دهد، جلوگیری نمایند. خاطرنشان می سازد که با انجام توصیه های ذیل، رسیدن به کاهش 10 درصدی به سادگی قابل دستیابی است.
*راهکارهای ساده برای کاهش مصرف برق:
• درساعت های اوج بار(پیک مصرف) تا حد امکان در کولرهای آبی از دور کند استفاده نمائیم.
• در صورت استفاده از کولرهای گازی، ترموستات را بین 23 تا 25 درجه سانتی گراد تنظیم کنیم.
در ساعات های اوج بار (12 الی 16 و 20 الی 23) به ازای هر دو ساعت، کولر را نیم ساعت خاموش کنید.( زمانبندی در این خصوص به صلاحدید مشترکان کمک شایانی به مدیریت مصرف برق و پایداری شبکه برق خواهد کرد.)
• هنگام استفاده از کولر یا وسایل سرمایشی در ساعت های اوج بار، تا حد امکان از لوازم پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، ظرف شویی و جاروبرقی به طور همزمان استفاده نکنیم.
• استفاده از وسایل برقی یادشده را به روزهای تعطیل یا ساعت های غیرپیک منتقل کنیم."
تسنیم
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: