کد خبر: ۷۷۶۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷
تعداد بازدید: ۴۶۴
در صورت تشدید تحریم های نفتی امریکا علیه تهران
خبرگزاری «رویترز» با اشاره به اظهارات اخیر فرماندهان سپاه در این باره که تهران می تواند تمام صادرات نفتی از طریق تنگه هرمز را در خلیج فارس مسدود کند آن هم در شرایطی که کشورهای مخالف به درخواست امریکا برای توقف خرید نفت از ایران از ماه نوامب پاسخ مثبت دهند می نویسد:«یک پنجم از نقل و انتقالات جهانی نفت از طریق تنگه هرمز صورت می گیرد و از آن مسیر به بازارهای عمده صادر می شود».
ایران چگونه می تواند جریان نفت در خلیج فارس را مختل کند؟
رویترز با اشاره به این که بستن تنگه هرمز توسط ایران تا چه اندازه امکان پذیر است می نویسد:«از نظر حقوقی و قانونی ایران نمی تواند به طور یکجانبه آن ابراهه را ببندد چرا که بخشی از آن در قلمروی دریایی عمان قرار گرفته است.

به گزارش خبرداغ ، با این وجود، کشتی و نفت کش ها از آبهای ایران می گذرند که تحت مسئولیت نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هستند. در سال ۲۰۱۶ میلادی نیروهای سپاه ملوانان امریکایی را متوقف کردند و آنان را مورد بازجویی قرار دادند پس از آن که این ملوانان از آبهای بخش ایران عبور کرده بودند. 

در سال ۲۰۰۷ میلادی ایران ملوانان بریتانیایی را در خلیج فارس بازداشت کرد. ایران اغلب سالانه مانورهای جنگی و ازمایش های موشکی کروز و بالستیک خود را در خلیج فارس انجام می دهد. 

سردار «حسین سلامی» جانشین فرمانده کل سپاه در سال ۲۰۱۴ میلادی گفته بود که ایران می تواند از موشک ها، پهپادها و قایق های تندروی خودر خلیج فارس برای مقابله با امریکا استفاده کند. 

در سال ۲۰۱۵ میلادی، سپاه مانوری را انجام داد که در آن یک ماکت شبیه سازی شده ناو هواپیمابر امریکا هدف حمله موشک های ایرانی قرار گرفت و توسط قایق های تندروی ایرانی محاصره شد و در نهایت با استفاده از موا منفجره منهدم شد. در سال های اخیر نیز درگیری های دوره ای میان نیروهای سپاه و نیروهای امریکایی در خلیج فارس روی داده است. نیروی دریایی امریکا گفته که از ماه ژانویه ۲۰۱۶ تا اگوست ۲۰۱۷ میلادی به طور میانگین ۲.۵ رویارویی ناایمن و یا غیر حرفه ای میان نیروهای امریکایی و ایرانی صورت گرفته اند از جمله اعزام پهپادهای ایرانی و یا حضور قایق های گشت زنی ایران در نزدیکی ناوهای امریکایی. 

تهران اما امریکایی ها را متهم به اقدامات تحریک آمیز کرده است. سردار سلامی امسال گفته بود که ایران طبق منافع خود برای تامین امنیت در منطقه عمل می کند. در طول جنگ ایران و عراق در دهه ۸۰ میلادی نیز دو طرف به نفت کش های یکدیگر حمله می کردند تا صادرات نفت مختل شود که به جنگ نفت کش ها معروف شده بود». 

این خبرگزاری در ادامه می نویسد:«اداره اطلاعات دریایی امریکا در سال ۱۹۸۸ میلادی با انتشار گزارشی اشاره کرد که یک ناو امریکایی بر اثر برخورد با مینی ایرانی منفجر شد در مقابل نیروهای امریکایی برای واکنش متقابل دو ایستگاه نفتی ایرانی را نابود و یک کشتی ایرانی را نیز غرق کرده بودند. ناوگان پنجم نیروی دریایی در بحرین مسئولیت حفاظت از کشتی های تجاری در منطقه را برعهده دارد. مقام های امریکایی همواره گفته اند که بستن تنگه هرمز عبور از خط قرمز مدنظر امریکاست و امریکایی ها متعهد به اقدام برای باز کردن آن خواهند بود. «بیل اوربان» از سخنگویان فرماندهی مرکزی امریکا به «رویترز» می گوید:« ما نیازمند حفظ جریان ازاد تجارت و ازادی کشتیرانی و و نقل انتقال دریایی هستیم». 

«رویترز» در ادامه می نویسد نیروهای دریایی کشورهای غربی مانورهای نظامی را در خلیج فارس و در محدوده آبهای کشورهای عربی منطقه به ویژه عربستان سعودی و امارات متحده عربی انجام داده اند. این نیروها از ظرفیت، تجهیزات و فناوری بالایی برخوردارند. واقعیت آن است که دکترین دریایی سپاه براساس سرعت حرکت قایق های تندرو به سوی کشتی هاست و از سوی دیگر استفاده از موشک های کروز ضد کشتی و مین های نصب شده در آبهای منطقه. 

این خبرگزاری می افزاید:«در این میان اما این پیشرفت ها نمی توانند با فناوری های غربی رقابت کنند. امریکا گفته که می تواند از کشتی های مین جمع کن و اسکورت های جنگی و حملات هوایی برای محافظت از جریان ازاد تجارت استفاده کند. با این حال، واقعیت آن است که روند بازگشایی تنگه هرمز می تواند روندی زمان بر و طولانی باشد به خصوص اگر نیروهای سپاه در آن منطقه مین نصب نمایند. «مایکل کانل» رییس برنامه ایران در موسسه تحقیقاتی غیر انتفاعی CNA می گوید که در میان تمام تجهیزات ایران این مین های ایرانی هستند که احتمالا می توانند موجب ایجاد بیش ترین نگرانی در میان نیروهای امریکایی شوند. او هم چنین می گوید که یک سانحه و یا اتفاقی تصادفی می تواند باعث ایجاد درگیری مستقیم شود که احتمالا سناریو را پیچیده تر از صرف بسته شدن تنگه هرمز خواهد کرد. 

او می افزاید:«من کم تر نگران تلاش برای بستن تنگه هرمز از سوی ایران هستم و نگرانی بیش تری که دارم در مورد برخورد یا درگیری مستقیم میان دو کشور و گسترش دامنه آن است».

این خبرگزاری در ادامه به نقل از یکی از فرماندهان سابق سپاه که در طول جنگ ایران و عراق خدمت کرده بود و نمی خواهد نام اش فاش شود می نویسد:«امریکا با فراخواندن کشورها برای عدم خرید نفت از ایران دقیقا به تهران اعلام جنگ داده است. اگر ایران به این نتیجه برسد که قادر به صادرت نفت نیست قطعا تنگه هرمز را خواهد بست».

یک مقام ارشد دیگر ایرانی که نخواسته به دلیل حساسیت ها نام اش فاش شود می گوید که تهدیدات این چنینی را باید در بستر مذاکرات با قدرت های جهانی در مورد آینده توافق هسته ای  ارزیابی کرد. او می افزاید:«ایران گفته است که در توافق هسته ای باقی می ماند منتهی به شرطی که از معافیت های تحریم های بین المللی در مورد برنامه هسته ای رها شود و منافع اش تضمین و تامین گردد. مسئله تنگه هرمز کارتی است که به ايران در جریان مذاکرات هسته ای دست بالا را می دهد. همه باید بدانند که ایران را نمی توان تحت فشار قرار داد».

 یک مقام ایرانی دیگر نیز گفته است که ایران تاکنون هرگز تنگه هرمز را نبسته است حتی در بدترین شرایط و بیش ترین فشارهای وارد شده بر آن کشور. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: