کد خبر: ۷۷۶۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲
تعداد بازدید: ۵۴۷
«هشت شاكي يا هشت محبوب؟» هيچ‌كس نمي‌تواند يكي از اين دو لقب را به صورت قطعي براي مجتبي جباري انتخاب كند.
مجتبی جباری؛ خسته از روز‌های برفی
به گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه قانون: «هشت شاكي يا هشت محبوب؟» هيچ‌كس نمي‌تواند يكي از اين دو لقب را به صورت قطعي براي مجتبي جباري انتخاب كند. بازيكني كه هم عليه فوتبال ايران مصاحبه كرد و هم براي عاري شدن اين ورزش محبوب از فساد جنگيد. سخن از «زيدان آسيا» است، او كه گفت چون نمي‌تواند براي استقلال به ميدان برود ترجيح مي‌دهد نباشد. بي‌سر و صدا خداحافظي كرد و رفت. خودش مي‌گويد در كلاس‌هاي مربيگري شركت خواهد كرد اما جباري نيازمند آرامش است تا موفق‌تر شود. او بايد خشم درونش را كنار بگذارد و با انگيزه بيشتري براي پيروزي بجنگد. جباري با كارنامه‌اي ماندگار رفت اما مطمئنيم موفق‌تر باز مي‌گردد.

از راه آهن تا استقلال

جباری متولد ۱۳۶۲ و اردبیلی است. او به همراه آندرانیک تیموریان و خسرو حیدری از استعدادهای پرورش یافته جوانان باشگاه استقلال تهران به شمار می روند که در لیگ ۱۱ پديده‌ بودند. جباری فوتبال را از جوانان راه آهن و زیرنظر سرمربی وقت آن شروع کرد. او با بازی‌های قابل قبولی که انجام داد، توانست نظر احدی، مربی وقت جوانان استقلال را به خود جلب کند و راهی باشگاه استقلال شود. رشد جباری در فوتبال از همان سال آغاز شد.

در پایان فصل و به دلیل مشمول بودن نظام وظیفه، وی برای گذراندن خدمت سربازی راهی تیم بزرگسالان ابومسلم خراسان شد. عجيب است، حال نه جباري در فوتبال ايران است و نه ابومسلمي وجود دارد كه چنين بازيكناني را پرورش دهد. در پایان فصل ۸۳ -۸۴ مجتبی جباری به تیم استقلال تهران بازگشت و در همان فصل به همراه استقلال قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران شد. در پایان فصل ۹۱-۹۲ مجتبی جباری به دلیل اختلاف با امیر قلعه نویی و علی فتح‌ا...‌زاده از باشگاه کنار گذاشته شد.

وقتی پدیده شد

مجتبی جباری با بازی‌های زیبا و موثر توانست نقش بسزایی در قهرمانی استقلال تهران در فصل رویایی ۸۴ - ۸۵ داشته باشد و از طرف کارشناسان و مسئولان به عنوان بهترین بازیکن لیگ ایران و پدیده فصل انتخاب شد اما روزهاي سخت آغاز شده بود.

از دست دادن پدر در روز فینال

مجتبی جباری دارای دو خواهر و يك برادر است. در روز بازی فینال جام حذفی ۱۳۸۷ ساعاتی پیش از شروع بازی پدرش درگذشت. اما به او اطلاع ندادند و در همان بازی یک گل زد و یک پاس گل داد و بهترین بازیکن میدان شد و مهم‌ترین نقش را در قهرمانی استقلال ایفا کرد. اشك‌هايش پس از شنيدن خبر مرگ پدر هنوز در خاطر هواداران باقي مانده است.

زیدان آسیا

این لقبی است که ژاپنی‌ها به مجتبی جباری دادند. درست همان روزي كه مجتبی جباری در چارچوب باز‌ی‌های مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ در مسابقه تیم ایران برابر ژاپن بازی قابل توجهی از خود به نمایش گذاشت و حیرت ژاپنی‌ها را برانگيخت، زيدان آسيا شد و سال‌ها با همين لقب فوتبال بازي كرد. مصدومیت سخت مجتبی جباری در اردوی آماده سازی تیم ملی برای جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ آلمان در سويیس ضربه سختی بر روند پیشرفت جباری وارد كرد.

وی که پیش‌بینی می‌شد یکی از بازیکنان ثابت و پدیده تیم‌ملی در جام جهانی باشد با این مصدومیت يك سال از فوتبال به دور ماند و به همین دلیل جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، ۸۶-۸۵ لیگ برتر و جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷ را از دست داد. بيشتر کارشناسان معتقدند که اگر وی در جام جهانی بازی می‌کرد، می‌توانست به لیگ‌های معتبر جهان بپیوندد.

عليه فوتبال ايران

جباري در تصميمي ناگهاني از تيم‌ملي فوتبال خداحافظي كرد و در گفت‌وگويي با شبكه الكاس قطر عليه فوتبال ملي تاخت. او در آن مصاحبه معروف گفت: «من در آن مقطع اين تصميم را گرفتم تا بيشتر توجهم را به الاهلي معطوف کنم.اين تصميم را پس ازمدت‌ها تفکر گرفتم.در فوتبال ايران استعدادهاي زيادي وجود دارند و حالا زمان اين است كه به آن‌ها فرصت داده شود تا خودشان را نشان بدهند.

از سوي ديگر، من در صورت حضور در تيم ملي فرصت کافي براي استراحت را پيدا نمي کردم و اين شرايط جالبي نبود». او درباره کارلوس کي‌روش گفته بود: «کي‌روش بدون ترديد نام بزرگي در عرصه ملي است اما هيچ چيزي به فوتبال ايران اضافه نکرد.او بر استفاده از بازيکنان قديمي تاکيد دارد و به بازيکنان جوان نگاه نمي‌کند.در ايران استعدادهاي زيادي وجود دارند و در همه ليگ‌هاي ايران بازيکناني بازي مي کنند که مي‌توانند در آينده ستاره شوند.آن‌ها فقط به حمايت و توجه نياز دارند.

من سه سال با کي روش کار کردم اما هرگز نکته جديد فني از او ياد نگرفتم! همه شاهد بازي‌هاي ضعيف تيم ملي ايران در جام جهاني بودند.ما در اين بازي ها فقط يک شيوه تدافعي از تيم ايران ديديم تا بدترين نتيجه‌گيري ايران در جام جهاني رقم بخورد.هر چند من در کشور قطر مي بينم که جوانان مورد توجه قرار دارند تا آينده تيم ملي اين کشور را بسازند».

آمار در استقلال

او در دوران فوتبالی خود هشت فصل و البته فصل هفدهمی که بی سرانجام بود را در استقلال سپری کرد در ۱۷۶ بازی برای این تیم به میدان رفت، ۲۶ گل زد و بارها بازوبند کاپیتانی را بر بازو بست و در نهایت این‌گونه از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. خداحافظ هشت شاكي، خداحافظ هشت محبوب!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: