کد خبر: ۷۷۶۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲
تعداد بازدید: ۸۸۶
اخبار جام جهانی رفته رفته کم رنگ می شود و در مقابل هرچه به آغاز لیگ هجدهم نزدیک می‌شويم، فوتبال ايران بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
مدیران استقلال به دنبال صندلی‌هایشان هستند/ این خریدهای استقلال برای آینده خوب هستند
به گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه قانون: اخبار جام جهانی رفته رفته کم رنگ می شود و در مقابل هرچه به آغاز لیگ هجدهم نزدیک می‌شويم، فوتبال ايران بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در این بین، آبی‌های تهران این روزها در صدر اخبار فوتبال ایران قرار دارند. مشکلات و حاشیه‌هایی که به دليل یارگیری، تمدید قراردادها، روند آماده سازی تیم و اردوی پیش فصل و حتی بازی سوپرجام با قرمزهای تهران در اطراف این تیم به وجود آمده، ما را برآن داشت تا با محمد مومني یکی از ستاره های سال های دور استقلال گفت‌وگو کنیم.

وضعیت استقلال در آستانه فصل جدید را با خروج چند مهره ارزشمند، چگونه می‌بینید؟

این وضعیت نگران کننده است. بازیکنی مانند ابراهیمی سرمایه استقلال محسوب می‌شود اما حالا و پس از جام جهانی او به قطر رفته است. استقلال می‌خواهد قهرمان آسیا بشود اما با دست خالی و پول کم چگونه به این هدف برسد؟ اکنون شرایطی ایجاد شده که نه هواداران می توانند به موفقیت چشمگیر دل ببندند و نه مدیران و تصمیم گیرندگان می توانند به آن‌ها اطمینان بدهند که به موفقیت‌های بزرگ می‌رسیم.

یک تیم برای پیشرفت باید اول نیروها یا توانمندی های خودش را حفظ کند و پس از آن اگر ضعفی دارد با جذب بازیکنان بهتر و خارجی آن را برطرف کند تا توانایی های بیشتری داشته باشد. متاسفانه من تا کنون این مساله را در استقلال ندیده ام. مدیریت باید تلاش بیشتری کند تا جای خالی خروجی ها پر شود.

خریدهای این فصل را چگونه دیدید؛آیا اين افراد می توانند این جای خالی را پر کنند؟

این درست است که بازیکنان جوان می توانند عصای دست استقلال در آینده باشند اما امروز را باید چه کار کرد؟ اگر شفر نیروهای با تجربه و خوبش را در اختیار داشت، می گفتیم این جوان ها را اضافه می‌کند و تیم در طول فصل مشکل خاصی نخواهد داشت اما برای پر کردن جای بازیکنانی که رفتند چه کسانی را داریم که امتحان پس داده باشند و بتوانند برای مثال استقلال را به سمت قهرمانی لیگ یا آسیا ببرند؟

به نظرم این خریدهای استقلال برای آینده خوب هستند اما برای زمان حال کارساز نیست. نمی توانند نیاز تیم را در شرایط فعلی برآورده کنند. استقلال نیاز به تمهیدات و منابع مالی خوب دارد تا بتواند حداقل مهره‌هایی در حد ابراهیمی و حسینی را به تیم اضافه کند که علاوه بر کیفیت بالا، تجربه بالایی هم داشته باشند.

خروج بازیکنانی مانند ابراهیمی و حسینی پس ا ز بازی‌های جام جهانی اتفاق افتاد؛ آیا می‌توانیم قبول کنیم این خروج ها پیش از جام مطرح نبوده است؟

خیر. صحبت جدایی ابراهیمی پیش از پایان فصل قبل بود. اگر او به یک تیم اروپایی می رفت، می توانستیم بگوییم در جام جهانی او را دیده‌اند اما موضوع انتقال او به یک کشور عربی موضوعی است که مدت هاست در موردش صحبت می‌شود. اینکه امید ابراهیمی یا حسینی توی جام جهانی دیده شدند، را قبول نمی‌کنم. استقلال به اندازه کافی بزرگ هست. نمی گویم استقلال در حد تیم ملی است اما در درجه دوم ملی که قرار دارد.

بعد از تیم‌ملی، استقلال و پرسپولیس هستند. امید ابراهیمی در استقلال پرورش یافته و دیده شده که کی‌روش او را برای تیم‌ملی انتخاب کرده و به روسیه برده است. حالا این رویداد بزرگ باعث شده ابراهیمی، حسینی، بیرانوند و... بیشتر دیده شوند و بیشتر مورد توجه قرار بگیرند. یعنی جام‌جهانی ویترین بوده اما در اصل، کار مربیان استقلال مانند مظلومی، قلعه نویی، منصوریان و شفر بوده که بازیکنی مانند ابراهیمی را به اینجا رسانده‌اند و کی روش نیز این تلاش‌ها را بارور کرده است.

در این مساله همه نقش داشتند و نمی‌توانیم بگوییم فقط جام جهانی و تیم ملی باعث انتقال ابراهیمی شده است. ابراهیمی این استعداد را از خودش نشان داده بود که همه در جام جهانی از او انتظار داشتند بهترین باشد و دیدیم که بهترین بود. علاوه بر این، همه تیم های ما برای آینده بازیکنان بزرگ‌شان برنامه ریزی نمی‌کنند. باید قبل از رویدادهای مهم با آن ها قرارداد ببندند که اگر بعد از جام جهانی یا جام ملت ها از تیم رفتند، حداقل سود مالی به باشگاه برسد تا بتواند از این طریق تمام یا بخشی از پول جذب یک مهره با کیفیت و جدید را تامین کند.

آیا تصمیم ابراهیمی برای بازی در قطر درست بود؟

باید این حق را به او بدهیم که پس از این همه سال زحمتی که در استقلال کشید، اکنون کمی هم به فکر آینده اش باشد تا فردای روزگار مانند من و امثال من دچار مشکل نشود. در ورزش ما و فوتبال ما بی مهری زیاد است و شما اگر امروز نباشید، مدیرانِ فردا، شما را تحویل نمی‌گیرند! این حق یک فوتبالیست و ورزشکار است که امروز برای آینده خودش برنامه ریزی کند تا فردا با مشکلات مالی دست و پنجه نرم نکند.

در فضای مجازی براي این تصمیم، حملات زیادی به ابراهیمی شد.

من این حق را می‌دهم که هواداران استقلال نگران آینده تیم‌شان باشند و از رفتن ابراهیمی و حسینی نارحت باشند اما این بازیکنان چندین سال در استقلال بازی کردند و زحمت کشیدند. باید این را در نظر بگیرند که از باشگاه استقلال دو بازیکن به جایی می روند که حداقل یک پله از فوتبال ما بالاتر است. باشگاه استقلال باید بتواند بازیکن صادر کند چراکه این روند داد و ستد بازیکن در همه جای دنیا مرسوم است.

به ناراحتی هواداران احترام می‌گذارم اما باید برای این بازیکنان آرزوی موفقیت کنند و به باشگاه کمک کنند تا در آینده بتواند بازیکنان بیشتری را به خارج بفرستد. باشگاه باید طوری برنامه ریزی و حرکت کند تا بتواند با خروج بازیکنان کلیدی، تیم را سرپا نگه دارد. استقلال باید سکوی پرتاب باشد چون تیم بزرگی است. باید هدف باشگاه این باشد که بازیکنانش را به تیم های بهتر و بالاتر بفرستد تا اعتبار و عزت باشگاه بیشتر شود. به نظر من هواداران، همه بازیکنان تیم‌شان را دوست دارند و این رفتارهای احساسی فقط به دليل این است که نگران آینده تیم‌شان هستند.

مساله دیگری که تبدیل به دغدغه برای باشگاه شده، بازی سوپرجام است. آیا لغو این بازی را درست می دانید؟

سوپرجام یک بازی پیش فصل است. باید از این فرصت استفاده کنیم. ما باید آن‌قدر جرات و جسارت داشته باشیم که از یک بازی نترسیم. نباید خودمان را درگیر کری خوانی و این مسائل کنیم. استقلال باید در سوپرجام بازی کند تا نشان دهد که اردوی ترکیه چه دستاوردی داشته است. برنامه‌ریزی فوتبال یعنی همین که ما پیش از آغاز فصل چند بازی جدی انجام دهیم تا بازیکنان با شرایط روانی و تاکتیکی هماهنگ شوند و در بازی های لیگ از این هماهنگی استفاده کنند نه اینکه بگذاریم فصل شروع شود و بگوییم به 6 هفته نیاز داریم تا تیم آماده شود!

این بازی یک موهبت برای استقلال است تا پیش از آغاز فصل با رقیب سنتی خودش بازی کند و محک بخورد. تیمی که می خواهد قهرمان آسیا شود، باید خودش را از ابتدای فصل نشان بدهد. به نظر من این ها بهانه و ترس است. افرادی که صندلی و جایگاه دارند، شاید بگویند این بازی برای ما دردسر ساز می‌شود و هواداران از ما ناراحت می‌شوند در صورتی‌که این حق طبیعی هواداران است که از دیدن بازی تیم‌شان لذت ببرند.

شاید این مساله به دیر بسته شدن تیم مربوط باشد؛ مشکلی که 20سال پیش وجود داشت و در حال حاضر که برخی کارهای فدراسیون روی روال افتاده نیز وجود دارد.

این ها همه به مدیریت باز می‌گردد. نمی‌خواهم بگویم افتخاری مقصر است؛ او خیلی زحمت می‌کشد اما افرادی که کمیته فنی هستند و اطلاعات وافر دارند نسبت به مسائل مختلف باید در این مورد برنامه‌ریزی و آن را به مدیرعامل منتقل کنند. آن‌ها باید در مورد زمان شروع تمرینات و بازی ها برنامه ریزی و به افتخاری منتقل کنند. فکر کردن به این مسائل تنها بر عهده مدیرعامل نیست. تمام مسئولان باشگاه باید در این مساله کار کنند.

کمیته فنی همان‌طور که دیروز می‌گفت شفر انتخاب من است و وقتی تیم امتیاز می‌گرفت به انتخابش افتخار می‌کرد، امروز نیز باید پاسخگوی مشکلات تیم باشد. باید اطلاعات کامل در مورد بازیکنان مورد نیاز تیم، شکل تمرینات، زمان شروع و پایان اردو، بازی های تدارکاتی و... را به مدیرعامل منتقل کنند. اینکه در رسانه ها فقط صحبت کنیم و بگوییم این کار را کردیم و آن کار را کردیم فقط حاشیه است. نباید فقط از افتخاری انتظار پاسخگویی داشته باشیم. کل باشگاه باید پاسخگو باشد که چرا در برنامه‌ریزی آماده سازی تیم تعلل شده است.

نباید همیشه بهانه بیاوریم که ما دیر شروع کردیم. نباید دیر شروع می کردید. چه کسی گفت دیر شروع کنید؟ این حرف ها توجیهات پیش از فصل است که عدم برنامه‌ریزی به دليل بی علمی را بپوشانند. در واقع باشگاه های ما توجهی به برنامه ‌ریزی علمی ندارند. خداراشکر مدتی است که فدراسیون فصل که تمام می شود، برنامه فصل بعد را آماده می کند اما با این وجود هنوز باشگاه ها مشکل آماده‌سازی پیش فصل را دارند. در دنیایی هستیم که حتی یک ثانیه را عقب نمی اندازند اما متاسفانه ما به هفته نیز اهمیت نمی دهیم!

شفر در اولین کنفرانس خودش در مورد داربی گفت چرا داربی برای شما مهم است اما الان می گویند شفر نگران داربی سوپر جام است!

این حرف شفر نیست. حرف افرادی است که نگران صندلی‌شان هستند. بدترین حالت این است که استقلال نتیجه بازی را واگذار کند. چه عیبی دارد؟ فوتبال است و همیشه برد و باخت دارد. مهم این است که شما نقاط ضعف و قوت تیم را شناسایی کنید تا در امتیازگیری لیگ به مشکل نخورید. چه فرصتی بهتر از این بازی پیدا می‌شود؟ چون در برنامه‌ریزی ضف دارند این اتفاق می‌افتد.

اگر 20روز زودتر آماده سازی تیم را شروع می‌کردند، امروز شاید حتی از فدراسیون نیز تشکر می کردند که این بازی را در تقویم قرار داده و تیم محک می خورد. شاید بگویند به خاطر ملی پوشان این اتفاق افتاده اما آن ها که به تفریح نرفته بودند. در یک تورنمنت سطح بالا بازی کرده اند و بدن‌شان آماده است. تنها نیاز به چند روز ریکاوری دارند. می شد تمرینات را به صورت جدی شروع و ملی پوشان را پس از ریکاوری و استراحت به اردو اضافه کرد.

با این تفاسیر می توانیم به عملکرد استقلال در فصل جدید امیدوار باشیم؟ آیا می توانیم به فینال آسیا برسیم؟

در مورد آسیا نمی‌توانم با این شکل کار، نظری داشته باشم. کار در آنجا بسیار سخت است اما امیدوارم که شفر بتواند با این بازیکنانی که در اختیار دارد از حق خودش و تیمش دفاع کند. هواداران نیز باید به او کمک کنند تا سرافراز باشد چراکه سرافرازی او در نهایت باعث سربلندی خودشان و تیم محبوب‌شان می‌شود. آن‌ها صاحب اصلی این فوتبال هستند. من به آن ها افتخار می‌کنم و امیدوارم همیشه و در همه شرایط از باشگاه و تیم محبوب‌شان راضی باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: