کد خبر: ۷۷۶۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹
تعداد بازدید: ۴۹۶
صادقی:
نماینده مردم تهران گفت: امروز دچار سرمایه‌داری رفاقتی شده‌ایم که بر مبنای روابط تنظیم شده است.
باید روی موضوع شفافیت پارلمان کار شود/ دچار سرمایه‌داری رفاقتی شده‌ایم

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، محمود صادقی در نشست خبری مبارزه با فساد، به موضوع بورسیه‌ها اشاره کرد و گفت:‌ روند غیرقانونی وجود دارد که دانشگاه‌ها می‌خواهند بعضی فارغ التحصیلان را جذب کنند و دیوان عدالت اداری بر خلاف قانون این رای را می‌دهد که این استخدام‌ها صورت بگیرد اما دیوان عدالت اداری صلاحیت این را ندارد که به این موضوع ورود کند.

وی درباره فساد سیستمی در کشور گفت: گاهی در تعریف اختلاف به وجود می‌آید که وقتی می‌گوییم فساد در کشور سیستماتیک شده است، فکر می‌کنند که یعنی سرتاپای نظام را فساد گرفته که منظور این نیست و این نیاز به مطالعه تخصصی دارد.

صادقی با اشاره به مجموعه مقالاتی درباره فساد گفت: آمار و ارقام فساد در ایران زیاد است و ما متاسفانه جایی نداریم که از این فسادها آمار دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در قوه قضائیه سال‌ها طول می‌کشد که به یک پرونده رسیدگی شود. مثلا همین پرونده بابک زنجانی دائما دچار اطاله دادرسی می‌شود یا درباره پرونده مربوط به فرهنگیان، اطاله آن مشهود است و این نشان از آن دارد که این سیستم در برخی موارد دچار ضعف شده است.

این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران تاکید کرد: سرعت برخورد با فساد در مبارزه با فساد موثر است و به جامعه امید و هشدار می‌دهد. دیده می‌شود که بعضی پرونده‌ها حتی در مرحله تحقیقات مقدماتی سریعا رسیدگی می‌شوند و حتی با متخلف مصاحبه می‌شود و برخورد می‌کنند اما گاهی در برخورد با مفسدان اقتصادی این اتفاق رخ نمی‌دهد.

صادقی با بیان اینکه باید روی موضوع شفافیت پارلمان کار شود، خاطرنشان کرد: در مجلس ما شفافیت در حداقل است. ما در رای‌گیری سیستمی که آرا را اعلام می‌کند، شفافیت نداریم. در خیلی از پارلمان‌ها لیست افراد موافق، مخالف و ممتنع مشخص است. حتی در کنگره آمریکا رای هر نماینده درباره هر طرح چه موافق مخالف یا ممتنع بوده در سایت کنگره مشخص است.

وی با بیان اینکه ما در موضوع مدیریت تعارض منابع کار نکرده‌ایم، گفت: هر کسی در هر مقامی و موقعیتی که پیدا می‌کند، باید بتوان او را رصد کرد که ما در گذشته هم در سیستم‌هایمان این را داشتیم. حتی پیش می‌آید در زمان انتخابات در برخی تقسیمات کشوری رای خود را به وزارت کشور بفروشند.

این عضو فراکسیون امید در تشریح نظر خود درباره رابطه پیشگیری از فساد و ایجاد حزب گفت: ما به معنای واقعی کلمه حزب نداریم بلکه قبیله و دسته‌بندی داریم که در محور روابط تاریخی شکل گرفته و منافع طیف‌ها را هم لحاظ می‌کند اما اگر احزاب شکل بگیرد، می‌تواند با فساد مبارزه کند. ما امروز دچار سرمایه‌داری رفاقتی شده‌ایم که بر مبنای روابط تنظیم شده است.

صادقی در تشریح راه‌حل‌های خود برای مبارزه با فساد گفت: ما در راه مبارزه با فساد اقتصادی باید ساختار اقتصاد و نظام بودجه‌ریزی و سیاست‌های پولی و بانکی خود را اصلاح کنیم. همچنین باید در ارتقای شفافیت و دسترسی به اطلاعات و رفع تبعیض بکوشیم. خصوصی‌سازی و بهبود بخشیدن به وضعیت کارکنان دولت هم می‌تواند در مبارزه با فساد موثر باشد.

این نماینده مجلس اظهار کرد: برای مبارزه با فساد سیاسی باید سیاست‌زدایی از حوزه سیاست را مدنظر داشته باشیم. همچنین ساختار نظام قدرت و توزیع قدرت که باعث فساد شده باید اصلاح شود. ضرورت پاسخگویی در حوزه مدیران کشوری و روسای‌جمهور و حاکمیت قانون باید وجود داشته باشد. همچنین ارتقای آزادی‌ها و مطبوعات و رسانه و شایسته‌سالاری و نقش احزاب را باید در مبارزه با فساد سیاسی مدنظر قرار دهیم.

این عضو فراکسیون امید با اشاره به مفاسد در دستگاه قضا که از طرف قوه قضائیه منتشر شده بود گفت: اینکه مفاسد را منتشر کرده‌اند خوب است و باید وجود داشته باشد اما بی‌طرفی در نهاد قضایی و پیشگیری از وقوع جرم در مبارزه با مفاسد حقوقی موثر است. ما همچنین در مبارزه با فساد اخلاقی باید به تقویت ایمان، اخلاق و آموزش‌های اخلاقی روی بیاوریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: