کد خبر: ۷۷۶۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳
تعداد بازدید: ۳۹۹
صداوسیما پخش مسابقات جام جهانی فوتبال را هدیه‌ای به مردم ایران عنوان کرده است. استفاده از لفظ هدیه به آن معنا است که انگار صداوسیما به‌خاطر پخش این مسابقات هیچ درآمدی نداشته و صرفاً به‌خاطر اینکه دل مردم را به‌دست آورد اقدام به پخش مسابقات می‌کند.
درآمد میلیاردی صداوسیما از جام جهانی/ صداوسیما هیچگاه درباره درآمدهای مالی‌اش شفاف‌سازی نمی‌کند
به گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه ایران: صداوسیما پخش مسابقات جام جهانی فوتبال را هدیه‌ای به مردم ایران عنوان کرده است. استفاده از لفظ هدیه به آن معنا است که انگار صداوسیما به‌خاطر پخش این مسابقات هیچ درآمدی نداشته و صرفاً به‌خاطر اینکه دل مردم را به‌دست آورد اقدام به پخش مسابقات می‌کند.


موضوعی که با حساب سرانگشتی از درآمدهای ناشی از جذب آگهی و اسپانسر برای برنامه‌های مرتبط با جام جهانی، حقیقت پنهانی‌اش آشکار می‌شود. صداوسیما هیچگاه درباره درآمدهای مالی‌اش شفاف‌سازی نمی‌کند. علت اصلی این کار نیز فشار به دولت برای پرداخت بودجه بیشتر به این سازمان است. اما از برخی اطلاعات منتشر شده از سوی این سازمان می‌توان به سرنخ‌های خوبی درباره درآمدهای میلیاردی صداوسیما دست یافت. یکی از درآمدهایی که این روزها صداوسیما روی آن حساب ویژه باز کرده است، درآمدهای ناشی از پخش مسابقات جام جهانی است.

روزنامه قانون در گزارشی به محاسبه درآمدهای صداوسیما از برنامه‌های مرتبط با جام جهانی پرداخته و می‌نویسد: در یک حساب سرانگشتی هزینه هر ثانیه تبلیغ قبل از بازی، حدود ۱۹میلیون تومان و بین دو نیمه، هر ثانیه تبلیغ حدود ۳۸ میلیون تومان است. حالا شما حساب کنید که در طول ۶۴ بازی در رقابت‌های جام جهانی، حتی ۱۵ دقیقه تبلیغ برای قبل، بعد و بین دو نیمه، چه درآمدی را برای صداوسیما خواهد داشت.

در گزارش این روزنامه می‌خوانیم: با توجه به اینکه صداوسیما هیچ رقیبی درحوزه داخل کشور ندارد از موقعیت خود نهایت استفاده را می‌برد و با گرفتن هزینه‌های گزاف از برندها سعی می‌کند در برهه‌هایی مثل جام جهانی تا می‌تواند کسب درآمد کند. نگاهی به تعرفه آگهی‌های تلویزیونی در مسابقات داخلی مثل داربی ۸۵ نشان می‌دهد که قبل از شروع بازی، رقمی حدود ۶۹میلیون تومان و بین دو نیمه رقمی حدود ۱۳۹ میلیون تومان برای هر ثانیه تبلیغ از صاحبان کالا اخذ شده است؛ به‌ گونه‌ای که درآمد حاصله از تبلیغات این بازی رقمی حدود ۱۶ میلیارد تومان برآورد شده است. یا طبق برآوردهای تقریبی، سالانه بین ۲۵۰ تا۴۰۰ میلیارد تومان از تبلیغات لیگ برتر نصیب صداوسیما می‌شود.

البته بر خلاف کشورهای اروپایی و آسیایی که بخش زیادی از درآمدهای تبلیغ تلویزیونی نصیب باشگاه‌ها می‌شود، این رقم در ایران بسیار ناچیز است و تنها درصد کمی از آن به تیم‌ها اختصاص پیدا می‌کند و بیشتر درآمد آن متعلق به صداوسیماست. حتی بیان این مسأله از سوی باشگاه‌ها که بازی را به صداوسیما نمی‌دهند و در درگاه‌های اینترنتی منتشر می‌کنند هم راه به جایی نمی‌برد چون مخاطبی که عادت کرده سال‌ها بازی را به‌صورت رایگان تماشا کند، شاید نخواهد هزینه اینترنتی برای تماشای بازی‌ها را پرداخت کند.

محاسبه میزان درآمد صداوسیما با فرمول‌های عجیب و پیچیده‌ای که صداوسیما برای جذب آگهی منتشر می‌کند، مشخص می‌کند که حداقل درآمد این سازمان از آگهی‌های پخش شده دربازی ایران و اسپانیا به حدود 300 میلیارد تومان می‌رسد! زمانی این ایده مطرح شد که جام جهانی به جای آنکه هر چهار سال یک بار برگزار شود، دوسالانه باشد یعنی هر دو سال یک بار دوره جدیدی از مسابقات اجرا شود، البته این ایده خیلی زود از سوی دنیای حرفه‌ای فوتبال رد شد، ولی رسانه‌هایی مانند صداوسیما با چنین درآمد‌های نجومی حتی می‌توانند درخواست کنند جام جهانی هر ساله برگزار شود تا جشن پر زرق و برق آگهی های میلیاردی در طول سال ادامه پیدا کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: