کد خبر: ۷۷۵۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
تعداد بازدید: ۶۲۵
مطهری: تقسیم‌بندی ساختار اقتصادی کشور به بخش دولتی، حاکمیتی و خصوصی ضعف‌ها و نقاط قوتی دارد. ما باید ساختار اقتصادی کشور را تغییر بدهیم. بنا نبود که بنیادها در کشور به کارتل‌های بزرگ اقتصادی تبدیل شوند و انتظار ما از رئیس‌جمهور اصلاح این ساختار بود.
مطهری: رئیس‌جمهور، ساختار را اصلاح کندبه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا: در نشستی که با عنوان «نسبت اسلام و توسعه اقتصادی از منظر پنج متفکر اسلامی» عصر امروز، یکشنبه (۱۰ تیر) در سالن شهید مطهری خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، علی مطهری ـ‌ نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ـ با بیان این‌که موانع تحقق اقتصادی با شاخص‌هایی که مد نظر اسلام است باید رفع شود و ما باید ابتدا این شاخص‌ها را بشناسیم و بعد به سراغ آن‌ها برویم، اظهار کرد: تقسیم‌بندی ساختار اقتصادی کشور به بخش دولتی، حاکمیتی و خصوصی ضعف‌ها و نقاط قوتی دارد. ما باید ساختار اقتصادی کشور را تغییر بدهیم. بنا نبود که بنیادها در کشور به کارتل‌های بزرگ اقتصادی تبدیل شوند و انتظار ما از رئیس‌جمهور اصلاح این ساختار بود.

وی با بیان این‌که تاکنون هیچ رئیس‌جمهوری نیامده است که این ساختار را تغییر بدهد، گفت: موانع تحقق اقتصاد با شاخص‌های مدنظر اسلام و با تقسیم‌بندی اقتصاد به برنامه‌ای عملی و نظری نیازمند است. اقتصاد برنامه‌ای می‌تواند به اقتصاد اسلامی و غیراسلامی تقسیم شود که متکی به دستورات و احکام اسلامی است. همان‌گونه که فیزیک اسلامی و غیراسلامی نداریم اقتصاد علمی و نظری اسلامی و غیراسلامی هم نداریم.

وی در ادامه با اشاره به بخشی از سخنان شهید مطهری در رابطه با مسائل اقتصادی و با بیان این‌که جامعه اسلامی باید شرایط را برای همگان یکسان و مساوی قرار بدهد و پیشرفت حق تمام افراد است، گفت: ایجاد عدم تعادل در جامعه به دلیل پیدایش طبقه محروم با عقده‌های روانی از یک‌سو و طبقه پرتوقع از سوی دیگر باعث می‌شود که شاخص‌های اقتصادی مدنظر اسلام پیاده نشود. ثروت نباید به صورت زمین بایر درآید و باید تمام طبقات جامعه را محترم بشماریم.

او در ادامه با بیان این مطلب که پیوند اقتصاد و اسلام از طریق اخلاق انجام می‌شود، گفت: تا زمانی که حدود اسلام مشخص نشود، نمی‌توانیم اقتصادی سالم داشته باشیم. اقتصاد بدون در نظر گرفتن اخلاق قابل تامین نیست. وقتی اقتصاد کشور به سه بخش دولتی، حکومتی و خصوصی تقسیم می‌شود در این میان بخش خصوصی کوچک و ضعیف است. ما نتوانستیم زمانی که بازار قطر نیازمند محصولات ما بود آن را تسخیر کنیم چون بخش خصوصی کشور ضعیف بود. حتی در زمان اختلاف بین ترکیه و روسیه نیز ما به دلیل ضعف در همین بخش نتوانستیم بازارهای این کشور را در دست بگیریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حرف دل همه مردم
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
0
0
علت دشمنی استکبار خارجی و داخلی با ولایت فقیه، این است که تمامی نقشه‌های شوم آنها را طی 40 سال، نقش برآب کرده است. فهمیده‌اند که نقطه قوت نظام ولایت است و ولایت فقیه است که کشور را از بحران‌ها عبور داده است! و ولایت فقیه نوری است که خفاشان طاقت دیدن آن را ندارند.


فرزندان ایران اسلامی در قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه بارها ثابت کردند که ما می‌توانیم. مایه شگفتی است که عده‌ای با دستاوردهای این قرارگاه چند سال است عکس یادگاری می‌گیرند ولی به این باور ملی نرسیده‌اند که واقعا ما اگر بخواهیم، می‌توانیم. اگر به این باور برسند آن‌گاه برای رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی سر از پا نخواهند شناخت.


سال‌ها قبل در ترکیه زندگی می‌کردم، زمانی که قرار بود اجناس در این کشور گران شود مامور مالیاتی در فروشگاه یا مغازه‌ها حضور پیدا می‌کرد و از تمام اجناس لیستی تهیه می‌کرد تا مالیات و مابه‌التفاوت را بعد از گران شدن جنس به حساب دولت واریز کند اما در کشور ما چنین نهاد نظارتی وجود ندارد، افراد متخلف اجناس را احتکار می‌کنند و از توزیع آن در بازار خودداری می‌ورزند.


تبلیغات گسترده غربی‌ها در مورد کم‌آبی در آبادان و خرمشهر افکار عمومی را متوجه شایعات دروغ مربوط به صادرات آب به کشورهای عربی کرد و این امر موجب خشم مردم شد. خرمشهر نماد مقاومت و ایثار و ایستادگی است و نباید کاری کنند تا به واسطه کم‌کاری‌ها این نماد مورد حمله ضد انقلاب واقع شود. ارزش‌های 8 سال دفاع مقدس در این سرزمین نورانی شکل گرفته است.


از مدعی‌العموم و دادستان تهران درخواست می‌شود با شرکت‌هایی که با ارز دولتی اقدام به واردات تلفن همراه کردند و به قیمت ارز آزاد به مردم فروختند ورود نماید و حق مردم را از حلقوم این حرامخواران بیرون بکشد.


آقای جهانگیری! چه تضمینی می‌دهید که با قطع یارانه‌ها، آنها را در بخش درمانی و رفاهی بیشتر مردم بکار گیرید؟ چشم ما از وعده‌های شما مثل 100 روزه و سه ماهه و شش ماهه و مسکن اجتماعی و... ترسیده است. امیدوارم این وعده هم مثل آن وعده‌ها نباشد.


وقتی برخی مسئولان در ویلاهای چند ده میلیاردی زندگی کنند، ساعت 16 میلیونی در دست داشته‌ باشند و لباس و کفش برند غربی بر تن کنند، چطور می‌توانند دم از خط امام و ولایت بزنند؟ امام می‌فرمود مسئولان بیایند در بین مردم زندگی کنند دنبال تجملات و زراندوزی نباشند رهبر معظم انقلاب نیز دائما بر پرهیز مسئولان از اشرافی‌گری تاکید دارند. آیا واقعا مسئولان امروزی این‌چنین هستند؟!


وزیر رفاه اعلام می‌کند یارانه سه دهک جامعه قطع می‌شود تا یارانه افراد مستحق افزایش یابد روز بعد سخنگوی دولت آن را تکذیب می‌کند؟! چرا بین مسئولان دولتی هماهنگی نیست؟! یا اینکه رئیس‌جمهور از لزوم اعلام نام دریافت‌کنندگان ارز دولتی سخن می‌گوید و وزیر او این کار را نمی‌پسندد.


آقای رئیس‌جمهور در سخنرانی خود صحبت از تولید داخلی می‌کند ولی در عمل مثلا هنگام کوهنوردی از لباس ورزشی خارجی استفاده می‌کنند این رفتارهای دوگانه مانع پذیرش ادعاها می‌شود و باید تصحیح شود.


سند 2030 در کشور در حال اجراست. در کتاب هشتم در درسی مربوط به روز قدس تصویر پلاکاردی حاوی مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل وجود داشت که آن را حذف کرد‌ه‌اند. نکته دیگر اینکه اقدامات خصمانه آمریکا از کتاب درسی کاملا حذف شده است.


برخی از هنرپیشه‌های ابن‌الوقت با نرخ روز کار می‌کنند. در انتخابات با پولی که گرفتند از آقای روحانی حمایت کردند امروز که مشکلات بیشتر شده و مردم ناراضی هستند یکی پس از دیگری اعلام برائت می‌کنند و قصد دارند خود را تبرئه کنند!


کسانی مدعی بودند هر یک روز تاخیر در اجرای برجام چقدر خسارت به کشور وارد می‌کند ولی پس از تصویب آن قضیه برعکس شده یعنی نه تنها چیزی عاید کشور نشد بلکه بر مشکلات گذشته افزود... همین طیف بازهم به دنبال تصویب برجام 2 هستند و بر تصویب FATF اصرار دارند، لازم است از این جماعت تعهد گرفته شود در صورت تصویب، همانند برجام به کشور خسارت و مشکلاتی به وجود آورد متولیان امر موظفند تمام هستی آنها (مسکن، خودرو و تمام دارایی) را توقیف و مصادره نمایند.


قابل توجه کاسبان برجام که بعد از شیطان بزرگ، دل در گرو مذاکره با اروپا دارند. منافقینی که دستشان به خون 17 هزار گل پرپر آغشته است، الان در دامن کدام دولت کثیف اروپا قرار دارند و اجتماع برگزار می‌کنند؟! آیا فرانسه با این پیشینه زشت خود می‌خواهد در جهت منافع ملت ایران قدم بردارد؟! چه خیال خامی است. بدانید آمریکا و اروپا دو روی یک سکه‌اند و به عبارت دیگر سگ زرد برادر شغال است.


با بدتر شدن وضعیت اقتصادی مردم چند وقتی است که بعضی‌ها مثل آقای صادق زیباکلام معروف به‌جای اینکه چون در جایگاه متهم قرار گرفته‌اند پاسخگو باشند، شاکی و مدعی شده‌اند!


سال گذشته با این تبلیغات که اگر به غیر آقای روحانی رای بدهیم در پیاده‌رو خیابان‌ها دیوار کشیده خواهد شد به ایشان رای دادیم حال باید با دو برابر شدن قیمت مسکن و قیمت دلار و سکه بسوزیم و بسازیم.


در اخبار اعلام شد سازمان محیط زیست برای 100 نفر خارجی پروانه شکار صادر کرده از کجا معلوم این افراد بیگانه جاسوس نباشند؟ متاسفانه محیط زیست کشورمان محل امن برای تردد بیگانگان شده است، چرا؟


فردی که دارای گرین‌کارت از کشور آمریکاست و سال‌ها در آن کشور زندگی می‌کند اخیرا در برنامه 2018 به‌عنوان کارشناس حضوری فعال دارد. مگر قحطی کارشناس است؟ چرا اصرار دارند از فردی در برنامه تلویزیونی استفاده کنند که اقامتی دائمی در کشور آمریکا دارد و دستش زیر ساطور آمریکایی‌هاست و مجبور است مطابق میل آنها حرف بزند.


در گرانی‌های چند روز اخیر در اکثر اقلامی که گران شدند روی بسته‌ها قیمت‌های سابق درج شده اما فروشندگان با قیمت‌های چند برابری اقدام به فروش اجناس می‌کنند! پس نظارت بر قیمت‌ها چه می‌شود و سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف‌کننده چرا واکنشی در جهت احقاق حقوق مصرف‌کننده از خود نشان نمی‌دهند؟


دخل و خرج و استهلاک وسیله کسانی که معاششان از طریق حمل و نقل و خودرو تأمین می‌شود با هم همخوانی ندارد. مسئولان امر بررسی نمایند و اعتدال را مراعات کنند. هزینه‌های لاستیک، بیمه، روغن، قطعات یدکی و... بسیار بالاست...!


دولت وعده دادن سبد کالا و مواد غذایی به اقشار کم درآمد جامعه را داده بود. از این وعده 5 سال می‌گذرد. امیدوارم مجلس در پیگیری مطالبات این قشر ضعیف در جامعه از دولت هرچه سریع‌تر اقدام کند.


شرکت سایپا بنده را به دلیل تأخیر چند روزه در پرداخت چک قسط خودروی سراتو مبلغ 500 هزار تومان با 6 درصد مالیات و 3 درصد ارزش افزوده جریمه کرده است در حالی که همین شرکت در تأخیر تحویل خودرو در موعد مقرر هیچ مسئولیتی قبول نمی‌کند.


اگر دولت و مسئولان جلوی برق دزدی در شهریار و پاکدشت را بگیرند خدمت بزرگی به بیت‌المال کرده‌اند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
0
0
آقای مطهری بنا نبود وضع اقتصادی مردم عوام از زمان شاه بدتر شود آنچه روحانیون به مردم می گفتند نتوانستند عمل کنند بیشترین خلاف ها از مقامات در هر قشری هستند
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: