کد خبر: ۷۷۵۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
تعداد بازدید: ۳۷۰
دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش خود از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ به شورای امنیت اعلام کرد که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بوده و در عین حال از ایران خواست تا درباره برنامه موشکی خود به نگرانی‌های بین‌المللی توجه کند.
گزارش گوترش درباره قطعنامه ۲۲۳۱: تائید پایبندی ایران به برجام برای دوازدهمین بار و انتقاد از برنامه موشکی / روسیه: گزارش دبیرکل مایه تعجب بود؛ چرا اشاره ای به تحریم آمریکا علیه ایران نکرد؟

دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش خود از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ به شورای امنیت اعلام کرد که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بوده و در عین حال از ایران خواست تا درباره برنامه موشکی خود به نگرانی‌های بین‌المللی توجه کند.

به گزارش خبرداغ به نقل از «انتخاب»، اشاره او به خواسته‌هایی است که در ضمیمه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت آمده و از ایران می‌خواهد که برنامه موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند.

گزارش آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، را در روز چهارشنبه رزمری دی‌کارلو، معاون سیاسی‌اش، در شورای امنیت خواند.

در این گزارش اشاره شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دوازدهمین بار پایبندی ایران به تعهداتش در قبال برجام را تایید کرده است. در همین بخش آمده که ایران حتی داوطلبانه بنا به پروتکل الحاقی اجازه بازدید از مراکز دیگر را هم به بازرسان آژانس داده است.

بنا به برجام، توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی، این کشور می‌بایست با محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای خود و اجازه نظارت بر آن، از نگرانی غربی‌ها کاسته و در ازای آن از تحریم‌هایش کاسته شود.

ماه پیش آمریکا از برجام خارج شد و گفت که تحریم‌ها علیه ایران را از سر خواهد گرفت. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، معتقد است که برجام توافق خوبی نیست، برای اینکه در آن مسائل دیگر مثل حضور نظامی ایران در کشورهای منطقه و صادرات سلاح مطرح نشده است.

در گزارش دبیر کل سازمان ملل، خروج آمریکا از برجام ذکر شده و آمده که دبیر کل از بابت این اتفاق متاسف است.

او نوشته که برجام یک موفقیت بزرگ در زمینه منع گسترش سلاح‌های اتمی است و به صلح و امنیت بین المللی در منطقه کمک کرده است. در این بخش از گزارش آقای گوترش انتقاد خفیفی هم متوجه آمریکا کرده که نباید موضوع‌هایی که خارج از برجام بود را به سرنوشت این توافق گره می‌زد.

گوترش در گزارش خود به نامه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، اشاره کرده که به دبیرکل سازمان ملل گفته ایران به تعهداتش در برجام ادامه می‌دهد "تا زمانی که مردم ایران از فواید آن بهره‌مند شوند." او از این نوشته آقای ظریف و تکرار این موضع در دیدار با اروپاییان استقبال کرده است.

قطعنامه ۲۲۳۱ بخش‌هایی هم درباره موشک‌های بالستیک دارد. درباره این بخش‌، دبیرکل سازمان ملل از ایران خواسته تا به بندهای مربوطه در قطعنامه توجه کند. او به گزارش عربستان سعودی اشاره کرده که گفته بود حوثی‌های یمن ۹ موشک بالستیک به عربستان شلیک کرده‌اند که به نظر می‌رسد از موشک‌های قیام یک باشد. دبیرکل سازمان ملل نوشته که باقی‌مانده‌های پنج تا از این موشک‌ها را آزمایش کرده‌اند و آنها هم به این نتیجه رسیده‌اند که "بخش‌هایی از این موشک‌ها در ایران تولید شده است."

گزارش اما در این جا می‌گوید که مشخص نیست این موشک‌ها یا قطعات پس از شانزدهم ژانویه ۲۰۱۶ از ایران خارج شده بودند. این تاریخ شروع اجرای ضمیمه قطعنامه ۲۲۳۱ بوده است.

در گزارش همچنین به ادعای اسرائیل هم پرداخته شده که گفته بود یک پهپاد ایرانی در سوریه بوده است و بقایای آن را در اختیار دارد. گزارش می‌گوید که دفتر دبیرکل فرصت بررسی بقایای پهپاد را نداشته اما از روی عکس‌هایی که اسرائیلی‌ها به آنها داده‌اند می‌تواند بگوید که به پهپادی که ایران در اکتبر ۲۰۱۶ رونمایی کرد شباهت دارد.

روسیه: گزارش دبیرکل سازمان ملل از برجام مایه تعجب بود

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه با اشاره به آخرین گزارش ۶ ماهه دبیرکل سازمان ملل متحد درخصوص برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، گفت: پرداخت سطحی این گزارش به اقدامات یکجانبه آمریکا و تاثیرگذاری آن بر برجام، به شدت موجب تعجب ما شد.

به گزارش خبرگزاری تاس، وی که در جلسه روز چهارشنبه (به وقت محلی) شورای امنیت سخن می‌گفت، ادامه داد: قابل فهم نیست که چگونه گزارشی از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱، هیچ اشاره‌ای به اقدام واشنگتن در وضع مجدد تحریم‌های یکجانبه [علیه ایران]نکرده؛ موضوعی که نه تنها نقض فاحش تعهدات این کشور در برجام، که نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است.

وی ادامه داد: گزارش دبیرکل صراحتا می‌گوید که ایران به طور بی قید و شرط به تعهدات خود ذیل این توافق پایبند بوده و این موضوع نه تنها توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که توسط دبیرخانه سازمان ملل هم تایید شده است. بر مبنای این گزارش، دبیرخانه هیچ مدرکی ندارد که خلاف این موضوع را نشان دهد.

سفیر آمریکا بار دیگر ایران را ناقض قطعنامه شورای امنیت دانست

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد با استقبال از گزارش دبیرکل سازمان ملل که فقط به ضمیمه ب. قطعنامه ۲۲۳۱ پرداخته است، گفت: این گزارش نشان می‌دهد ایران به شدت قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض می‌کند.

نیکی هیلی که در سفر هندوستان برای اختلال در همکاری‌های اقتصادی این کشور با جمهوری اسلامی ایران به سر می‌برد، عصر چهارشنبه و پیش از نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره استماع گزارش آنتونیو گوترش از چگونگی اجرای این قطعنامه برگزار شد، این بیانیه را صادر کرد.

وی افزود: گزارش دبیرکل قویترین شواهد را تا به امروز به ما داده است که ایران از حوثی‌ها تا حزب الله، حماس و اسد حمایت می‌کند و رژیم ایران عادت کرده است که منابع قابل توجهی را به جای صرف تامین نیاز‌های داخلی خود برای حمایت از تروریسم و بی ثبات سازی منطقه هزینه کند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد ادامه داد: ایالات متحده اجازه نخواهد داد که نقض حقوق بشر و اقدامات مخرب ایران بدون کنترل بماند و ما از اعضای شورای امنیت می‌خواهیم همین کار را انجام دهند.

هیلی مدعی شد: شواهد موجود در این آخرین گزارش پیامد‌های سکوت در مواجهه با تهدید ایران را به خوبی به ما نشان می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: