کد خبر: ۷۷۴۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۵
تعداد بازدید: ۴۹۱
سالن مملو از جمعیت بود؛ جمعیتی مهربان و خندان و با نشاط، جمعیتی ورزشکار... شور و شوق علاقه مندان در سخنانشان موج می زد؛ شوری که امسال هم در 21 ژوئن اساتید و علاقه مندان را دور هم جمع کرده است؛ روز جهانی یوگا.
یوگاکاران غم زده‌اند؟
به گزارش خبرداغ ، "یوگا هدیه گرانبها از نیاکان ما است و نه تنها یک ورزش، بلکه پرورش دهنده ذهن نیز است که نتیجه آن ایجاد صلح، توازن و سلامت در جهان خواهد بود" این جمله را مسعود شریفی – رئیس کمیته یوگا اصفهان در ابتدای این همایش می گوید و یادآور می شود که چهارمین سالی است که این روز را جشن می گیرند.

شریفی رییس کمیته یوگا اصفهان، یوگا را زیر مجموعه ورزش های همگانی می شمارد، زیرا باور دارد که یوگا تنها رشته ای است که هیچ گونه محدودیتی در آن وجود ندارد. می گوید "این ورزش تمام مراحل زندگی یک فرد از بارداری و نوزادی گرفته تا کهنسالی را در بر می گیرد و هر مرد و زن با هر طیف از سلامتی جسمی می تواند آن را انجام دهد".

یوگا از سال 1370 وارد اصفهان شده و در سال 1378 کمیته یوگا به صورت رسمی در تربیت بدنی ایجاد می شود. اولین گروه مربیگری یوگا نیز در همان سال با 16 مربی تشکیل می شود که اکنون در آخرین دوره به 190 نفر رسیده است.

وجود 190 مربی یوگا در اصفهان

در این خصوص رویا ملک زاده – دبیر کمیته یوگا استان اصفهان، از آموزش درجه سه مربیگری یوگا خبر می دهد و می گوید: جمعیتی بالغ بر 200 نفر در این دوره شرکت می کنند و افراد موفق از میان آن ها به شمار 190 مربی کنونی افزوده خواهند شد.

ملک زاده که خود از بانوان پیشکسوت در این رشته است باور دارد که با تغییرات صورت گرفته کسانی که در واقعیت تلاش و دانش افزایی دارند می توانند در این رشته موفق و به مقاطع بالایی برسند.

ملک زاده می گوید "یوگا ورزشی است که می تواند برای همه افراد مفید باشد زیرا در این ورزش تنها بر روی جسم افراد کار نمی شود بلکه جسم و روح افراد را در کنار یکدیگر پرورش می دهد. به علاقه مندانی که در این رشته فعالیت می کنند می آموزیم که زندگی را ببینند و به آن سلام کنند. می خواهیم انسان ها دوباره خود را بشناسند و این چیزی است فراموش شده؛ مردم فراموش کرده اند که برای چه باید بخندند و برای چه باید شکرگزاری کنند و این آرمان ما در یوگا است".

"یوگا" راهی برای رسیدن به آرامش

"یوگا پیام دوستی و اتحاد را به همراه دارد و مجموعه ای از حرکات است که به منظور ایجاد سلامت اندیشه، رفتار و جسم انجام می شود" این جمله را زهرا جباری – مدیر باشگاه مهر مانا می گوید و ادامه می دهد "اولین نتیجه انجام هر ورزش، بدون شک نشاط و شادابی است. یوگا هم مانند ورزش های دیگر تاثیرات مثبتی بر روی جسم می گذارد و می تواند راهی برای رسیدن به آرامش به حساب آید".

زهرا جباری همچنین یکی از هدف های اصلی یوگا را به تعادل رساندن فرد می‌داند و تاکید می کند "یوگا مسیری روشن برای زندگی سالم و متعادل است که اگر در زندگی محقق شود، بسیاری از مشکلات روزمره انسان برطرف می شود".

هر کدام از آساناهای یوگا بر انطباق فرد با شخصیت اصلی او تاکید دارد. خشم را در هم می شکند؛ شهامت را افزایش می دهد؛ ترس، اضطراب و خجالت را از بین می برد و همه این ها نتایجی است که در صورت انجام درست حرکات حاصل خواهند شد. همچنین غیر رقابتی بودن این ورزش لذت انجام حرکات و آساناها را نیز به دنبال خواهد داشت که همین راهی برای رسیدن به آرامش است.

جباری، تجارب خود را یادآور می شود و می گوید "بدون شک اثرات مثبت یوگا برای جنسیت خاصی نیست و برای هر کس می تواند مفید باشد. بانوانی که یوگا می کنند شخصیت خود را شناخته، آن را می پذیرند و خود را دوست خواهد داشت. این ها راه هایی است که باعث می شود یک بانوان با اعتماد به نفس بیش تر در اجتماع حضور یابد و دیگر به دنبال سانسور خود و یا در حاشیه قرار گرفتن نباشند".

وی ادامه می دهد "همچنین یوگا می تواند تعادل را به بدن بسیاری از آقایان که شرایط دشواری برای کار دارند و در ساعات زیاد حرکاتی یکنواخت انجام می دهند که گاها بخش های مختلف بدن را از تعادل خارج می کند، باز گرداند".

زهرا جباری می گوید "کلاس یوگا، کلاس پذیرش تفاوت ها است" زیرا باور دارد که در کلاس یوگا هر کس هر حرکت را در حد توان بدن خود انجام می دهد و هر شخص با انجام این حرکات می تواند تاثیرات مثبتی بر فکر و زندگی شخصی خود بگذارد.

یوگا زیر مجموعه ای از طب مکمل

مسعود شریفی نیز یادآور می شود که یوگا زیر مجموعه ای از طب مکمل شناخته شده است و می تواند زیر نظر یک متخصص کمک کننده در درمان باشد. همچنین بسیاری از حرکات یوگا مانند حرکات فیزیوتراپی است که نشان می دهد درمان فیزیوتراپی از همین ورزش نشات گرفته است.

سرهنگ علیرضا ذوالقدر - دبیر هیئت ورزش های همگانی استان اصفهان نیز با حضور در این مراسم از خاص بودن رشته یوگا می گوید و تاکید دارد که همه باید برای حفظ و ارتقاء آن تلاش کنند. او که مربیان را افرادی مهم و تاثیرگذار در آموزش و ارتقاء این رشته می داند و باور دارد که این افراد باید اطلاعات و دانش خوبی داشته باشند و به درستی آن را به علاقه مندان انتقال دهند.

ذوالقدر می گوید "هر کس باید خود را مسئول بداند و به صورت خود جوش اطلاعات و آگاهی خود را افزایش دهد" و یادآور می شود که با توجه به تغییرات ایجاد شده در کمیته به دنبال آن خواهند بود که برنامه ای قوی برای آموزش ایجاد کنند. البته در این راستا از سال 92 تاکنون، ثبت نام برای حدود 15 دوره انجام شده اما دوره ها برگزار نشده است که ذوالقدر از برگزاری آن ها نیز خبرداد.

دبیر هیئت ورزش های همگانی استان همچنین در خصوص هیئت ورزش های همگانی می گوید "این هیئت 28 کمیته دارد که بر اساس تصمیمات گرفته شده به دنبال این هستیم که کمیته ها را فعال تر کرده و آن را گسترش دهیم. به صورت تیمی ورزشی در هیئت قرار گرفته ایم و تمام تلاش خود را خواهیم کرد".

او که خود از جامعه ورزشی است، تاکید دارد که همین امر باعث شده تا تمام مشکلات را درک کند و رفع آن ها را از وظایف خود بداند.

اما در این میان نیلوفر مقدادی - مدیر باشگاه نیلوفر سفید در گفت و گو با خبرنگار ایسنا از جایگاه ورزش یوگا اصفهان می گوید و تاکید دارد که اصفهان در حال حاضر بیش از همیشه نیاز به این افراد متخصص در راس کار دارد.

وی ادامه می دهد "ورزش یوگا اصفهان جایگاهی را که در گذشته داشته را ندارد، اما همه دست اندرکاران تلاش خود را خواهند کرد" او امید دارد که با انتخاب افراد متخصص، متعهد و سپس دلسوز تمام مشکلات رفع شود، زیرا دلسوزی لازم است، اما کافی نیست.

وی همچنین با ابزار خوشحالی از برگزاری این همایش می گوید "یک مربی یوگا نمی تواند در زمینه بازاریابی کاری کند و به همایش هایی همچون جشن روز جهانی یوگا نیاز داریم تا عموم مردم با یوگا و سبک های آن آشنا شوند. مردم باید یوگا را بیش تر بشناسند زیرا بسیاری از مردم فکر می کنند افرادی که این ورزش را دنبال می کنند غم زده، خاموش و ساکت اند، در حالی که اصلا چنین چیزی نیست و شاید به دلیل اینکه به تناسب روح رسیده اند عکس العمل هایشان را در زمان مناسب نشان می دهند".

این همایش تنها جشنی ورزشی نبود؛ چراکه هر یک از ورزشکاران کوله ای از فرهنگ و هنر را به همراه داشتند. توانمندی بانوان این سرزمین شاید کوچک ترین چیزی بود که ورزش یوگا به آن ها هدیه کرده بود و مربیان به دنبال ارتقاء آن و توانمندسازی تمام زنان و مردان این سرزمین اند.

اجرای حرکات زیبای یوگا، انعطاف بدنی، توانمندی، تعادل، سلامتی و نشاط ورزشکاران یوگا را نشان می دهد؛ نشاطی که از عشق منجر شده  است و در زندگی و چهره هر یک از افراد به چشم می خورد. شاید مردم این سرزمین سال ها است نیازمند چنین ورزش هایی هستند؛ ورزشی که در هر زمان و هر مکان قابل اجرا باشد و زندگی را برای آن ها آسان کند. ورزشی برای ایجاد صلح، توازن و سلامت در جهان.
ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: