کد خبر: ۷۷۴۲۸۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
تعداد بازدید: ۳۲۸
روزنامه اعتماد با محمدمهدي تندگويان، معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش درباره موضوع تفكيك وزارتخانه‌ها به‌ويژه وزارت ورزش و جوانان گفتگو کرده است.
محمدمهدي تندگویان: جذب نیرو در کار نیست!/ تعدادي از بازنشستگان بايد از بدنه دولت جدا شوند و در ازاي آنها نيروي جوان استخدام مي‌شوندبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه اعتماد با محمدمهدي تندگويان، معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش درباره موضوع تفكيك وزارتخانه‌ها به‌ويژه وزارت ورزش و جوانان گفتگو کرده است.

تفكيك اين سه وزارتخانه منجر به بزرگ‌تر شدن دولت مي‌شود. آيا بزرگ‌تر شدن دولت منجر به كندي امور نمي‌شود؟

حداقل در بخش جوانان اين اتفاق رخ نمي‌دهد زيرا ساختار و اعتبارات ما تغيير نمي‌كند. معاونت جوانان قبلا تحت عنوان سازمان ملي جوانان فعاليت داشت كه متاسفانه در يك اقدام غير‌كارشناسي با سازمان تربيت‌بدني ادغام شد و وزارت ورزش و جوانان را تشكيل داد. در اين تفكيك تشكيلات و نيرو‌هاي ما تغيير نمي‌كند. در حالت فعلي اعتبارات و بودجه ما به دل يك وزارتخانه تزريق مي‌شود و در صورت تفكيك اين اعتبارات از يك وزارتخانه منفك مي‌شود و ضربه‌اي به ساختار نخواهد زد. دو وزارتخانه ديگر موضوعات كارشناسي مخصوص خود را دارد كه من قصد ورود به آن را ندارم اما در حوزه جوانان مشكلي وجود ندارد.

روز گذشته رييس دفتر رييس‌جمهوربار ديگر موضوع استفاده از جوانان در ساختار دولت را مطرح كردند. آيا در اين باره مشورتي با شما به عنوان متولي امور جوانان در كشور صورت گرفته است؟

خير. اجراي اين مهم در اختيار معاونت جوانان نيست اما روند اجرايي اين موضوع توسط ما رصد مي‌شود. بر اساس دستور رييس‌جمهور وزرا موظف به استفاده از جوانان در ساختار وزارتخانه مطبوع خود بودند كه متاسفانه برخي وزرا اين دستور را اجرايي نكردند و اين مهم تنها ٣٠ درصد محقق شده است. به همين دليل رييس دفتر رييس‌جمهور بار ديگر اين موضوع را مطرح كردند.

جواناني كه قرار است به كار گرفته شوند چه مولفه‌هايي بايد داشته باشند؟ با توجه به آنكه دولت شرايط استخدام نيروي جديد ندارد و احتمالا پس از پايان دوره اين جوانان بيكار خواهند شد، آيا اين اقدام موثر است؟

موضوع به اين شكل نيست. ما اكنون در دولت جوانان شايسته‌اي داريم كه مي‌توانند به عنوان مدير منصوب شوند. با اين مصوبه قرار نيست فردي خارج از دولت به دولت اضافه شود. افرادي كه قرار است به كار گرفته شوند هم‌اكنون در دولت شاغل هستند. اين افراد رده‌هاي مختلف كارشناسي را طي كرده‌اند اما متاسفانه چون انتصابات بر اساس شايسته‌سالاري نيست از اين جوانان تا امروز استفاده نشده است. تمام بحث ما همين است كه از جوانان شاغل در دولت بايد در سطوح مديريتي استفاده شود. از آنجايي كه اين جوانان استخدام دولت هستند، پس از پايان عمر دولت تدبير و اميد نيز اين جوانان مي‌توانند به فعاليت خود ادامه دهند.

يعني نيروي جديدي به دولت اضافه نمي‌شود؟

بحث ما آن است كه از نيرو‌هاي موجود استفاده كنيم. بسياري از جوانان ما در دولت حضور دارند كه هم توانايي و هم شايستگي ارتقا دارند اما متاسفانه به جاي استفاده از آنها، از بازنشستگان خارج دولت استفاده مي‌شود كه اين رويه بايد اصلاح شود. اگر طرح منع به كار‌گيري بازنشستگان در مجلس راي آورد، تعدادي از بازنشستگان بايد از بدنه دولت جدا شوند و در ازاي آنها نيروي جوان استخدام مي‌شوند.

جامعه و دولت چه زماني تاثير جوانگرايي را متوجه مي‌شوند، آيا اين اقدام پروسه‌اي زمانبر نيست؟

اگر وزرا جوانان را باور كنند نتيجه آن ملموس خواهد بود. در برخي وزارتخانه‌ها مانند ارتباطات و نفت جوانگرايي خوبي صورت گرفته است. اگر اين موضوع فراگير شود، مسوولان نتيجه آن را خواهند ديد زيرا جوان جسارت، انرژي و خلاقيت دارد.

برخي معتقدند اصلاح ساختار دولت و تفكيك وزارتخانه‌ها امري زمانبر است كه به عمر اين دولت كفاف نمي‌دهد. نظر شما در اين باره چيست؟

لايحه تفكيك وزارتخانه‌ها مربوط به قبل از انتخابات ٩٦ است و در اين يك سال نيز مجلس لايحه را معطل نگه داشته است. درباره برخي وزارتخانه‌ها مانند ورزش و جوانان نيز قرار نيست ساختار از پايه تغيير كند به همين دليل امري زمانبر نخواهد بود زيرا به عنوان مثال ساختار جوانان از گذشته در كشور وجود داشته بنابراين زمانبر نيست. اين تفكيك تنها در تصميم‌گيري و جايگاه مديريتي به ما كمك مي‌كند و در صورت ابلاغ زمان زيادي براي اجرا نياز ندارد. به عنوان مثال ما در گذشته وزارت بازرگاني داشتيم و در صورت تفكيك چون ساختار آن وجود دارد تشكيل و برپايي وزارتخانه جديد نيازمند زماني طولاني نيست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: