کد خبر: ۷۷۴۱۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲
تعداد بازدید: ۵۸۶
در نشستی با حضور معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش و دکتر فولادوند و جمعی از ساکنان و گردشگران کیش از خدمات فرهنگی فیلسوف ایرانی "داریوش شایگان" تقدیر شد
برگزاری نشست بزرگداشت اندیشمند فقید دکتر داریوش شایگان در کیش

به گزارش خبرداغ به نقل از  روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش در این نشست که شامگاه سه شنبه 29 خرداد با حضور جمعی از علاقمندان به فرهنگ و ادب  در تالار همایش های بین المللی کیش برگزار شد، سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با بیان بخش هایی از زندگی و فعالیت و اندیشه های بلند داریوش شایگان گفت : معنویت و مسائل دوران گذار مهم ترین دغدغه های فکری این فیلسوف و اندیشمند بزرگ بود که در آثار اونیزآشکار است .

پورعلی با اشاره به سه دوره فکری استاد شایگان و تحولات فکری وی افزود: وی بسیار علاقمند به فرهنگ سنتی و فرهنگ آسیایی در کشورهایی مانند هند بود و در میان دوستان نزدیک او نام چهره های بزرگ دینی و فرهنگی کشور مانند علامه طباطبایی ، الهه قمشه ای و جلال الدین آشتیانی به چشم می خورد که نقش مهمی در تحولات روحی او داشتند.

پور علی اظهار داشت : استاد شایگان با اشاره به اهمیت معنویت در سنت به لزوم آگاهی از تعدد منابع هویت ساز در سنت و فرهنگ تاکید کرده واعتقاد دارد تنها با آگاهی گسترده از منابع متعدد هویت ساز می توان از گزند کج فهمی ها و توهم زدگی و یا اسکیزوفرنی فرهنگی در امان ماند.   

  وی با بیان اینکه سنت یکی از مفاهیم مهم در عرصه علوم اجتماعی است که در مقابل آن مدرنیته قرار دارد گفت : عقاید و نگرش های گوناگونی در زمینه تقابل و یا سازگاری سنت وتجدد وجود دارد اما آنچه در آثار شایگان بر آن تاکید شده است معنویت گرایی و تلاش برای ایجاد توازن بین سنت ومدرنیته برای سازگاری بیشتر هویت های مختلف فرهنگی در سراسر جهان است .

معاون اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت : انسان امروزی نیازمند راه رهایی ویافتن پاسخ سوالات متعدد در خصوص چیستی زندگی و جهان پس از مرگ است. سوالاتی که مدرنیته از پاسخگویی به آن عاجز است و پاسخ آنها تنها در سایه معنویت یافت می شود.

به گفته پورعلی زحمات استاد شایگان به جامعه جهانی و فرهنگ ایران زمین در کنار تلاش ما برای مطالعه و پژوهش در آثاراین استاد ارزشمند می تواند ایرانی فرهنگی تر و پیشروتر را رقم بزند.

پورعلی با بیان اینکه شایگان از حوزه افرادی که بین فرهنگ ها مرز می سازند گذشته و به مرحله پل سازی میان فرهنگ ها رسیده است گفت: استاد شایگان در آثارخود نگرش نوینی نسبت به تفاوت ها و پذیرش تکثرافکارو فرهنگ ها داشته و اعتقاد دارد در سایه  تعلیم و تربیت آگاهانه معنویت اجازه ظهورمی یابد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه به خلاقیت این اندیشمند بزرگ در نامگذاری آثارش اشاره کرده و گفت : عناوینی همچون جنون هوشیاری ، سرزمین سراب ها، آسیا در برابر غرب، پنج اقلیم حضور،تفکر سیال، بت های ذهنی وخاطره های ازلی بیانگر اندیشه نوآورانه استاد شایگان است .

در این نشست دکتر فولادوند دانشمند ، محقق و مترجم پیشکسوت فلسفه و ادبیات و از دوستان نزدیک داریوش شایگان با بیان اینکه وی یک اندیشمند بلند مرتبه وشاعری خوش ذوق بود که به رغم زندگی در خانوادهای مرفه و متمول تلاش می کرد لایه های مختلف جامعه را شناخته و با افراد باتفکرهای مختلف ارتباط نزدیک داشته باشد گفت : نگرش نوین و تفکرات خاص وی در زمینه هویت انسانی و انعکاس این تفکرات در سطح بین المللی از این اندیشمند ایرانی چهره ای ماندگار در عرصه جهان ترسیم کرده است .

وی، داریوش شایگان را از جمله روشنفکرانی برشمرد که با دیدگاه خاص نسبت به مسئله هویت همواره از روحیه ای مخالف با جریان های  فکری رایج و معمول جامعه برخوردار بود.  

وی افزود : آثار شایگان گنجینه ای ارزشمند برای حفظ فرهنگ غنی کشورمان بوده ومطالعه آنها برای ارتقاء سطح آگاهی نسل جوان و آینده ساز ایران بسیارمهم است.    

لازم به ذکر است دکتر داریوش شایگان اندیشمند و روشنفکر معاصر ایرانی در سال1313 در تبریز زاده شد. وی که یکی از بزرگترین دانشمندان و پژوهشگران هندشناس است با رمان سرزمین سرای ها برنده جایزه انجمن نویسندگان فرانسه شد و و در سال 2010 از دانشگاه آرهوس دانمارک جایزه گفتگوی فرهنگ ها و تمدن ها را از آن خود کرد.  در سال2011 نیز مدال عالی زبان و ادبیات فرانسه را بدست آورد و نشان عالی دولت فرانسه با مضای فرانسوا اولاند رییس جمهور وقت این کشور نیز در سفارت فرانسه در تهران به داریوش شایگان اعطا شد .

داریوش شایگان روزپنجشنبه 2 فروردین 1397 در 84 سالگی در تهران درگذشت .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: