کد خبر: ۷۷۳۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
تعداد بازدید: ۶۵۵
باستان‌شناسان در بررسی و شناسایی محوطه‌های فلزکاری محدوده روستای "کانی‌رش" شهرستان مهاباد و باریکایه سردشت – شمال غرب ایران به آثار قابل توجهی از سایت‌های تاریخی ذوب فلزات در غرب کشور رسیدند.
کشف آثار ذوب فلزات در شمال غرب ایران
به گزارش خبرداغ ، صلاح سلیمی - سرپرست هیأت باستان شناسی - با اعلام این خبر گفت: طرح بررسی و شناسایی محوطه‌های فلزکاری کهن منحصراً در دو شهرستان مهاباد و سردشت و در محدوده روستاهای کانی رش و باریکایه به وسعت حدود ۱۰ کیلومتر مربع که از اوایل خرداد شروع شده و همچنان ادامه دارد.

این باستان‌شناس محدوده های مورد اشاره را مناطق کوهستانی و صعب‌العبور دانست که از نظر معادن فلزات مناطق مستعدی به شمار می آیند و گفت: در نخستین هفته‌های  انجام پروژه بررسی آثار قابل توجهی از سایت‌های ذوب فلزات کشف و مستند نگاری شد.

به گفته‌ی وی این بررسی عمدتاً روی محوطه‌های ذوب آهن تمرکز دارد و سختی مسیر بررسی، باعث طولانی شدن مدت زمان این طرح خواهد شد.

او مهمترین اهداف بررسی و شناسایی محوطه‌های فلزکاری محدوده روستای کانی رش شهرستان مهاباد و باریکایه شهرستان سردشت را مشخص کردن گاه‌نگاری محوطه‌های ذوب فلزات از طریق گاهنگاری نسبی و در صورت لزوم انجام آزمایش های ترمولومینسانس، بررسی ارتباط معادن با محوطه‌ای ذوب فلزات  و استفاده از تحلیل‌های سنجش از دور و تهیه نقشه های GIS منطقه برای مکان‌یابی سایت‌های ذوب فلزات اعلام کرد .

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این باستان‌شناس گفت: شناسایی دقیق موقعیت و پراکنش آثار در مجموعه مورد نظر برای تکمیل نقشه باستان شناسی منطقه از دیگر اهداف این طرح است.

سرپرست هیأت باستان شناسی با بیان اینکه تا بحال در حوزه شمال غرب ایران بررسی‌های باستان‌شناسی چندانی در ارتباط با محوطه‌های ذوب فلزات انجام نشده، ابراز امیدواری کرد: انجام این بررسی نقطه آغازی برای مطالعات فلزکاری در محدوده شمال غرب ایران باشد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: