کد خبر: ۷۷۳۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸
تعداد بازدید: ۱۰۸۷
تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق نیش کنه بین حیوانات اهلی و دام‌ها منتقل می‌شود. حیوانات اهلی به عنوان ناقل بیماری عمل می‌کنند و هیچ علامت مشخصی از بیماری را بروز نمی‌دهند.وقتی کنه یک حیوان آلوده را نیش بزند می‌تواند آلودگی را به انسان منتقل کند.تب شدید و درد عضلانی و استخوانی مانند انچه در آنفلوآنزا رخ می‌دهد از علائم این بیماری است.در مراحل بعد تظاهرات خونی و خونریزی از مجاری بدن مانند بینی، گوش و ... بروز می‌کند.
علائم تب خونریزی دهنده

به گزارش خبرداغ ، مدیر گروه آموزش و ارتقا سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از افراد خواست در صورت داشتن علائمی مانند تب شدید و درد عضلانی حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند.

دکتر سارا شاه‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شروع فصل گرما و شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، اظهار کرد: امسال تاکنون یک مورد قطعی و تائید شده ابتلاء انسانی به تب خونریزی کریمه کنگو را داشته‌ایم و سال گذشته نیز این بیماری یک مورد انسانی را در کرمانشاه درگیر کرد.

وی از این بیماری به عنوان یک بیماری مشترک بین انسان و دام با علامت تب حاد یاد کرد که راه اصلی انتقال آن از طریق کنه است.

مدیر گروه آموزش و ارتقا سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق نیش کنه بین حیوانات اهلی و دام‌ها منتقل می‌شود، افزود: حیوانات اهلی به عنوان ناقل بیماری عمل می‌کنند و هیچ علامت مشخصی از بیماری را بروز نمی‌دهند.

شاه آبادی خاطرنشان کرد: وقتی کنه یک حیوان آلوده را نیش بزند می‌تواند آلودگی را به انسان منتقل کند.

به گفته وی، حتی له کردن کنه بر روی پوست بدن انسان نیز می‌تواند باعث انتقال این بیماری شود.

مدیر گروه آموزش و ارتقا سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تماس با لاشه، خون، ترشحات، پوست و امحا و احشا دام آلوده را نیز از دیگر راه های انتقال بیماری به انسان دانست و ادامه داد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق خون و ترشحات بیمار آلوده نیز می‌تواند به سایر افراد منتقل شود.

وی احتمال انتقال تنفسی بیماری بین انسان‌ها را ضعیف دانست و تصریح کرد: معمولا افراد بیمار را در بیمارستان به صورت ایزوله نگهداری می‌کنند.

مدیر گروه آموزش و ارتقا سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه شاغلین در سلاخی‌ها، قصابی‌ها، دامداران، کارکنان جگرکی‌ها، پرسنل بیمارستان و کادر درمانی را از مهمترین گروه‌های در معرض خطر بیماری عنوان کرد.

شاه آبادی یادآور شد: این بیماری حدود یک تا سه روز- بسته به شیوه انتقال- در انسان دوره کمون دارد که این دوره گاهی می‌تواند تا 9 روز هم ادامه پیدا کند.

وی تب شدید و درد عضلانی و استخوانی مانند انچه در آنفلوآنزا رخ می‌دهد را از علائم این بیماری دانست و عنوان کرد: در مراحل بعد تظاهرات خونی و خونریزی از مجاری بدن مانند بینی، گوش و ... بروز می‌کند.

مدیر گروه آموزش و ارتقا سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از امکان کنترل و درمان این بیماری در مراحل اولیه آن خبر داد و افزود: افراد با مشاهده این علائم خصوصا اگر به دنبال گزش کنه رخ دهد، باید در کوتاهترین زمان ممکن به مراکز درمانی مراجعه کنند.

شاه‌آبادی گفت: این بیماری کشنده است و اگر در مراحل اولیه درمان نشود باعث مرگ فرد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تشخیص این بیماری نیز فقط با نمونه‌گیری از خون ممکن است.

مدیر گروه آموزش و ارتقا سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مهم‌ترین راه مقابله با تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را پیشگیری و رعایت بهداشت فردی اعلام کرد و افزود: افراد باید حتما از مراکز مجاز و معتبر گوشت بخرند و از خرید گوشت کشتارهای خیابانی خودداری کنند.

شاه‌آبادی از مردم خواست در صورت خرید گوشت حتما آن را 24 ساعت در دمای معمولی یخچال نگهداری کنند و پس از آن نسبت به مصرف و قطعه قطعه کردن گوشت اقدام کنند.

وی زمان نگهداری در یخچال برای امحا و احشا دام مانند دل و جگر را 48 ساعت اعلام کرد و افزود: دامداران و افرادی که با لاشه و یا دام سرو کار دارند باید حتما از لباس، دستکش، ماست، عینک، کفش و ... استفاده کنند.

مدیر گروه آموزش و ارتقا سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: دامداران نیز باید لباس مناسب بپوشند و هنگام خروج از جایگاه دام حتما لباس خود را خارج کرده و دست‌ها را بشویند.

شاه‌آبادی شست و شوی مداوم دست‌ها و استحمام زیاد را از راه‌های مقابله با این بیماری دانست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: