کد خبر: ۷۷۳۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷
تعداد بازدید: ۳۹۴
ایران می‌داند که روسیه و عربستان قادر به وتو هستند اما هشدار داده که چنین اقدامی منجر به از بین رفتن انسجام توافق ۲۰۱۶ خواهد شد که کمک کرد قیمت‌های نفت بیش از دو برابر شود.
گزینه‌های عربستان برای دور زدن طرح ایرانی «کاهش تولید نفت» چیست؟

به گزارش خبرداغ  به نقل از «بلومبرگ»، با وجود تهدید ایران به مسدود کردن هرگونه توافق در مورد افزایش تولید نفت در اوپک، عربستان سعودی همچنان گزینه‌هایی پیش‌روی خود را دارد. 

بر اساس این گزارش تهران گفته با حمایت عراقی‌ها و ونزوئلایی‌ها طرح پیشنهادی افزایش تولید نفت را که توسط روسیه و عربستان ارائه شده وتو خواهد کرد؛ «حسین کاظم پور اردبیلی» نماینده ایران در اوپک گفته که اگر عربستان و روسیه بخواهند تولیدشان را افزایش دهند، این کار نیازمند رای توافقی است. 

«بلومبرگ» در این گزارش به ساختار اوپک اشاره کرده که بر اساس ماده ۱۱ بند سی آیین‌نامه، هر یک از اعضا حق دارند هر توافقی را مسدود کنند؛ در این آیین‌نامه گفته شده که هر یک از کشورهای عضو یک رای دارند و همه تصمیمات کنفرانس به توافق همه اعضا نیاز دارد. در نتیجه عربستان می‌تواند طرح‌ها را وتو کند. اول اینکه می‌تواند هرگونه بیانیه رسمی سراسری اوپک را مسدود کند و سپس می‌تواند ائتلافی از حامیانش تشکیل داده و بیانیه خودش را در زمینه سیاست‌های تولیدی جدید منتشر کند. 

بر اساس این گزارش، این دقیقا اتفاقی است که در ۱۸ ماه گذشته زمانی که ایران طرح عربستانی افزایش تولید را رد کرد، رخ داد. در آن زمان هشت کشور به سعودی‌ها پیوستند و در نتیجه بیانیه اوپک بدون ایران و عراق منتشر شد. 

«بلومبرگ» با بیان اینکه عربستان علی‌رغم حمایت همیشگی برخی اعضا نظیر امارات و کویت، شاید این بار از این گزینه استفاده نکند، نوشت: «تنها گزینه‌ای که باقی می‌ماند، عدم انتشار بیانیه است. این اتفاق در سال ۲۰۱۱ نیز زمانی که «النعیمی» وزیر نفت عربستان  بود افتاد. او گفته بود این بدترین دیداری بود که تاکنون داشتیم. طی چند ساعت سعودی‌ها سیاست‌های خودشان را به طور یکجانبه اعمال کردند.»

گزینه دیگر از نظر «بلومبرگ»، پذیرش شکست در مورد افزایش تولید از سوی عربستان و تقلب(افزایش تولید بدون توافق اوپک) است. این اقدام برای «خالد الفلیح» وزیر کنونی نیرو در عربستان که به سختی به این توافقات دست پیدا کرده هم اولین بار خواهد بود. 

به گزارش این رسانه آمریکایی ایران می‌داند که روسیه و عربستان قادر به وتو هستند اما هشدار داده که چنین اقدامی منجر به از بین رفتن انسجام توافق ۲۰۱۶ خواهد شد که کمک کرد قیمت‌های نفت بیش از دو برابر شود. 

«کاظم پور اردبیلی» گفته که اگر دو کشور بخواهند به تنهایی عمل کنند منجر به رخنه در توافق همکاری‌ها خواهند شد. بازار در وضعیت خوبی از توزیع قرار دارد و اوپک باید از تصمیمش تا پایان سال اطاعت کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: