کد خبر: ۷۷۳۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳
تعداد بازدید: ۴۵۵
معاون گردشگری در حالی از رایزنی با بانک مرکزی برای حذف بانک‌ها از چرخه پرداخت ارز مسافرتی خبر داده که کارشناسان اقتصادی همچنان نسبت به سیاست‌های ارزی موجود انتقاد دارند.
آژانس‌های مسافرتی، «صرافی» می‌شوند؟

به گزارش خبرداغ به نقل از دنیای اقتصاد: معاون گردشگری در حالی از رایزنی با بانک مرکزی برای حذف بانک‌ها از چرخه پرداخت ارز مسافرتی خبر داده که کارشناسان اقتصادی همچنان نسبت به سیاست‌های ارزی موجود انتقاد دارند.

پس از آنکه بانک مرکزی اعلام کرد ارز باید تنها با نرخ رسمی خرید و فروش شود، به تدریج صرافی‌ها غیرفعال شدند و فروش ارز مسافرتی نیز با نرخ رسمی به عهده بانک‌ها گذاشته شد؛ نرخی که بیشترین یارانه را به سفرهای خارجی می‌دهد. در شرایطی که فعالان گردشگری بارها اعلام کرده‌اند تنها بازگشت به بازار آزاد می‌تواند به این حوزه سروسامان دهد، حالا این روند جدید که معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به آن اشاره می‌کند، می‌تواند چالش‌های دیگری را به دنبال داشته باشد.

محمد محب‌خدایی با اشاره به واگذاری عملیات پرداخت ارز مسافرتی به دفاتر خدمات مسافرتی که درحال تنظیم مقررات و ساز و کار آن با بانک مرکزی است، به «ایسنا» گفته است: «کلیات این طرح مشخص شده، اما بانک مرکزی به تضمین‌ها و سازو کاری مشخص‌تر نیاز دارد که مشترکا و با همراهی آژانس‌های گردشگری در حال تنظیم آن هستیم. در این سیستم بانک‌ها را کاملا حذف نمی‌کنیم، ولی ارتباط مستقیم با مردم دیگر وجود ندارد و همه کارها از پنجره واحد انجام خواهد شد؛ موضوعی که در ستاد هماهنگی خدمات سفر پیگیری می‌شود.»

او هدف این مکانیزم جدید را ارتقای کیفیت خدمات سفر دانسته تا در موضوعی همچون ارز مسافرتی، کاهش چالش‌های بین‌سیستمی، شفافیت و کاهش سردرگمی‌های مردم را شاهد باشیم. به گفته معاون گردشگری کشور، در فرآیند جدید دفاتر خدمات مسافرتی همان کار صراف‌ها را برای مسافران انجام می‌دهند. محب‌خدایی البته تاکید کرده سیستمی هم تعریف شده که بازار سیاه شکل نگیرد. در واقع بانک‌های عامل کاملا از این چرخه حذف نمی‌شوند، ولی در مکانیزم جدید، دیگر نیاز نیست مردم به بانک‌ها مراجعه کنند و دسترسی سهل‌تر خواهد شد. وی توضیح داده است: «مسافران از آژانسی که خدمات خریده‌اند، پس از کنترل مدارک و درصورتی که قبلا ارز مسافرتی سالانه خود را دریافت نکرده باشند، حواله ارزی دریافت می‌کنند و آژانس‌ها از طریق سامانه‌ای که طراحی می‌شود به بانک‌های عامل متصل می‌شوند.»

محب خدایی البته وضعیت شفافی را برای مسافرانی که بدون تور سفر و بعضا پرواز و هتل را خودشان رزرو می‌کنند، ترسیم نکرده است. او در این باره البته با بیان یک سیاست دستوری جدید، تصریح کرده: «بالاخره مسافر از هر جا که نباید خدمات بگیرد. این شیوه همزمان از مراجعه به فعالان و وب‌سایت‌های غیرمجاز جلوگیری خواهد کرد. مسافرانی هم که از آژانس‌ها خرید نمی‌کنند حتما به وب‌سایت معتبری مراجعه کرده‌اند که می‌توانند از خدمات ارزی نیز بهره‌مند شوند. البته سازو کار این بخش هنوز مشخص نشده و درحال تنظیم آن هستیم.» او در پاسخ به اظهارنظرها درباره‌ ایجاد چالش در پی تبدیل آژانس‌ها به صرافی نیز خاطرنشان کرده است: «این اتفاق نخواهد افتاد؛ چون آژانس‌ها به سامانه بانک‌های عامل متصل‌اند و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم این فرآیند را کنترل می‌کند.»

معاون گردشگری کشور از مشارکت دفاتر خدمات مسافرتی در تنظیم ساز و کار پرداخت ارز مسافرتی در آژانس‌ها نیز خبر داده و گفته است: «آنها کاملا در جریان قرار دارند و در جلساتی که با بانک مرکزی برگزار می‌شود، حضور و مشارکت دارند و پیشنهاد و انتقادهای خود را مطرح می‌کنند.» محب خدایی درباره پیگیری مشکلات ارزی گردشگران خارجی که بانک مرکزی آنها را به سمت بانک‌ها هدایت کرده نیز تصریح کرده است: «قرار شد این مسوولیت در ساختاری یکپارچه به آژانس‌ها، هتل‌ها یا راهنمایان گردشگری محول شود که جزئیات آن در آینده مشخص خواهد شد.» به باور کارشناسان تبدیل آژانس‌ها به صرافی ممکن است به تداخل وظایف بینجامد و با هدف ایجاد پنجره واحد نیز همخوانی چندانی نخواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: